یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 104885

سلامت نیوز : یک متخصص ریه، سرطان ریه را یکی از بدخیم ترین و کشنده ترین انواع سرطان‌ها عنوان و تصریح کرد: عدم استعمال دخانیات و ترک مصرف آن موثرترین راهکار پیشگیری از سرطان ریه است.

دکتر علی معینی به مناسبت هفته سرطان در گفت‌وگو با (ایسنا) با اشاره به اینکه سرطان ریه از لحاظ میزان شیوع در بین مردان و زنان از سال 1980 تاکنون رتبه اول را در بین انواع سرطان‌ها در دنیا دارد، گفت: این نوع سرطان ارتباط بسیار مستقیمی با مصرف سیگار دارد.

این متخصص ریه خاطر نشان کرد: بر اساس آمار و تحقیقات صورت گرفته 90 درصد موارد مبتلایان به سرطان ریه دارای سابقه مصرف سیگار هستند.

وی تصریح کرد: از این تعداد پنج تا 10 درصد سیگاری‌های غیر فعال هستند، به نحوی که این افراد جزو خانواده افراد سیگاری می باشند.

معینی، خلط خونی و تنگی نفس را از جمله علائم تشخیص این نوع سرطان عنوان و خاطرنشان کرد: چنانچه فرد سیگاری خلط خونی داشته باشد به سرطان ریه مشکوک خواهیم شد، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

به گفته این متخصص ریه، سرفه و خلط خونی در افراد مبتلا به این نوع سرطان وجود داشته و با رشد توده در داخل ریه ها تنگی نفس هم خود را نشان خواهد داد.

وی توصیه کرد افراد و به ویژه افراد سیگاری حتما در صورت مشاهده تنگی نفس، خلط خونی، سرفه و درد قفسه سینه حتما به پزشک مراجعه کنند.

به گفته معینی در مراحل پیشرفته تر این نوع سرطان علائمی همچون بی اشتهایی، کاهش وزن و تب نیز بروز پیدا خواهد کرد.

معینی، سرطان ریه را یکی از بدخیم ترین و کشنده ترین انواع سرطان‌ها عنوان و تصریح کرد: چنانچه این نوع سرطان در بدن فرد ریشه دوانده باشد، فرد زیر یک سال عمر خواهد کرد.

به گفته این متخصص ریه در صورت تشخیص زودهنگام و نیز انجام درمان مناسب فرد با احتساب 50 درصد شانس بقای پنج ساله پیدا خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا در زمینه سرطان ریه تنها به جنبه های پیشگیری آن توجه می شود و یکی از موثرترین عوامل پیشگیری از این نوع سرطان عدم مصرف سیگار و یا ترک آن می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha