یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳

سلامت نیوز : یک جامعه شناس گفت: «یکی از علل تاخیر در ازدواج جوانان و یا حتی انتخاب تجرد قطعی از سوی آنها افزایش فاصله طبقاتی در جامعه است؛ چراکه افراد با نگاه به تفاوت طبقاتی خود با دیگران امید به آینده خود را از دست می دهند و تمایلی برای ازدواج پیدا نمی کنند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ خانواده های ثروتمند 15 برابر بیشتر از خانواده های فقیر درآمد کسب می کنند ولی توزیع امکانات همچنان به سمت دهک های درآمدی بالاتر است.

درحالی که طرح هایی مانند هدفمندی یارانه ها قصد داشتند فضای عادلانه در اقتصاد کشور ایجاد کنند ولی براساس اطلاعاتی که دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده فاصله درآمدی کم درآمدترین افراد با پردرآمدترین افراد به عدد 15 برابر رسیده است.

از سوی دیگر آمارهای بانک مرکزی تایید می کند طی سال های 84 تا 90 میزان کسری بودجه خانوار سه برابر شده است.

بررسی های دیگر نشان می دهد میزان دسترسی خانواده های ایرانی به امکانات رفاهی نیز به شدت کاهش یافته است. به طوری که سهم تفریح، سرگرمی و سفر در سبد هزینه های خانوار به عدد 2 درصد رسیده است. این رقم سال گذشته 2.5 درصد بود.

اما اسف بارتر آنکه بر اساس آمار‌های هزینه درآمد خانوار‌های مرکز آمار، 12‌ درصد جمعیت دچار گرسنگی و تغذیه ناکافی هستند. این در حالی است که در همین کشور هستند کسانی که خودروهای لوکس گرتان قیمت سوار می شوند و خانه های میلیاردی دارند.

افزایش فاصله طبقاتی در جامعه چه تبعاتی در بر دارد؟

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو گفت: «مهمترین پیامد افزایش فاصله طبقاتی در جامعه متوجه نظام سیاسی کشور است؛ چراکه افزایش طبقاتی موجب نارضایتی عمومی می شود و این نارضایتی نسبت به نظام سیاسی ابراز می گردد.»

وی ادامه داد: «اساسا بسیاری از آسیب های اجتماعی همچون فقر، بیکاری، دزدی، رشوه گیری و زورگیری ناشی از افزایش فاصله طبقاتی در جامعه است. همچنین این آسیب ها خود آسیب های دیگری همچون پرخاشگری، طلاق و افزایش تجرد در جامعه را باعث می شود.»

وی افزود: «یکی از علل تاخیر در ازدواج جوانان و یا حتی انتخاب تجرد قطعی از سوی آنها افزایش فاصله طبقاتی در جامعه است؛ چراکه افراد با نگاه به تفاوت طبقاتی خود با دیگران امید به آینده خود را از دست می دهند و تمایلی برای ازدواج پیدا نمی کنند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «اگرچه "کارل مارکس" معتقد است ایجاد نابرابری و فاصله طبقاتی در یک جامعه سرمایه داری اجتناب ناپذیر است اما باید گفت مشکل از نفس سرمایه داری نیست؛ بلکه از نحوه اجرای آن است. چنانکه اکنون در کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و آلمان سیستم سرمایه داری وجود دارد و اگرچه فاصله طبقاتی تا حدودی وجود دارد اما با مالیات ستانی درست و توزیع عادلانه ثروت مانع از انباشت ثروت می شوند.»

قرایی مقدم در پاسخ به این سوال که چگونه می توان مانع از افزایش فاصله طبقاتی در جامعه شد؟، گفت: «توزیع عادلانه ثروت مهم ترین اقدام جهت جلوگیری از افزایش فاصله طبقاتی است. اگر ثروت به درستی و عادلانه در جامعه توزیع شود انباشت ثروت برای عده ای رخ نمی دهد.»

وی افزود: «همچنین باید سیستم مالیاتی اصلاح شود و مانع از بروز جرم هایی همچون اختلاس، رشوه گیری و ... در جامعه شد. باید با اصلاح قوانین مانع از زد و بندهای سیاسی و اختلاس هایی که از طریق روابط صورت می گیرد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha