سلامت نیوز :یک نماینده مجلس درخصوص وضعیت فعلی دریاچه ارومیه با بیان اینکه هم اکنون دریاچه با مشکل تبخیر آب روبرو است، گفت: اگر تبخیرهای دریاچه ارومیه طبق روند کنونی ادامه پیدا کند، تنها دو سال برای نجات دریاچه فرصت داریم بعد از آن دریاچه ارومیه محو می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات دریاچه ارومیه به خبرنگار اجتماعی پانا، گفت: متاسفانه تا کنون اقدام عملی برای نجات این دریاچه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه تصریح کرد: این کارگروه تشکیل شده است و قرار شد تا یکی از آقایان مسئولیت کارگروه را برعهده بگیرد که فارغ از مسئولیت اجرایی برای امور دریاچه وقت بگذارند.
معاون اول رئیس جمهور؛ مسئول کارگروه نجات دریاچه ارومیه
این نماینده مجلس ادامه داد: در جلسه مجمع نمایندگان استان آذربایجان مقرر شد تا آقای "عیسی کلانتری" این مسئولیت را بر عهده بگیرد اما وی اعلام کرد که باید در این رابطه اختیار تام داشته باشد که برنامه های کارگروه مدتی طول کشید و پس از آن مسئولیت دریاچه به عهده دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت و آقای کلانتری نیز دبیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه شد.
این نماینده مجلس افزود: کارگروه نجات دریاچه ارومیه تا کنون 19 مصوبه داشته که برخی از این مصوبات می تواند عملیاتی شود، اما متاسفانه اعتباری که برای نجات دریاچه ارومیه پیش بینی شده 20 میلیارد تومان است و باید گفت که با توجه به این اعتبار کدام یک از این مصوبات را می توان اجرایی کرد.
دریاچه ارومیه با مشکل تبخیر روبرو است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون دریاچه ارومیه با مشکل تبخیر آب روبرو است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در فصل زمستان هستیم و بارش های خوبی در این منطقه رخ داده اما فصل تابستان که برسد با تشدید تبخیر سطح دریاچه روبرو می شویم و این فرایند چند برابر می شود.
سعیدی ادامه داد: اگر تبخیرهای دریاچه ارومیه طبق روند کنونی ادامه پیدا کند، تنها دو سال برای نجات دریاچه فرصت داریم بعد از آن دریاچه ارومیه محو می شود.
نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به افزایش مشکلات زیست محیطی منطقه در پی خشک شدن دریاچه ارومیه تصریح کرد: در پی این مشکل، بلورهای نمکی به وجود می آید و  بر اثر تشعشعات خورشید با این بلورها موجب می شود تا 300 کیلومتر از اطراف دریاچه با مشکلات جدی مواجه شود.
وی با بیان اینکه نتوانسته ایم برای نجات دریاچه ارومیه از بحران اقدام جدی انجام دهیم، اظهار داشت: یکی از اقدامات عاجلی را که می توان برای حل مشکلات دریاچه انجام داد این است که از تبخیر دریاچه جلوگیری کنیم تا فرصت کافی برای احیای آن داشته باشیم و در نهایت زمان برای احیای دریاچه طولانی تر شود و بتوان 19 مصوبه را اجرایی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha