سرپرست آی‌سی‌یوی قلب بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران عنوان کرد: «در هفته بین ۲ تا ۳ بیمار به ما مراجعه می‌کنند که به دلیل کمبود تجهیزات نمی‌توانیم آنها را جراحی کنیم.»

سلامت نیوز:سرپرست آی‌سی‌یوی قلب بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران عنوان کرد: «در هفته بین ۲ تا ۳ بیمار به ما مراجعه می‌کنند که به دلیل کمبود تجهیزات نمی‌توانیم آنها را جراحی کنیم.»

 

به گزارش سلامت نیوز، بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران میزبان جلسه‌ای با حضور مسوولان زنجیره امید، کادر درمانی بیمارستان و خیرین و نیکوکاران برای کمک به اجرای پروژه کاهش مرگ و میر کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی بود.


در این مراسم که در سالن سخنرانی زنجیره امید در مرکز طبی کودکان تهران برگزار شد، حاضران ضمن آشنایی با جزییات پروژه کاهش مرگ و میر کودکان و نوزادان مبتلا به بیماری‌های سرشتی قلبی از ضرورت‌های اجرای چنین پروژه‌ای در ایران با خبر  شدند.

زنجیره امید


در این مراسم همچنین مهمانان و خیرین حاضر در جمع در کنار پزشکان و مسوولان موسسه زنجیره امید از بخش‌های آی‌سی‌یو و سی‌آی‌سی‌یو بیمارستان مرکز طبی کودکان بازدید کردند و ضمن بازدید از کودکان و نوزادان بستری در این بخش‌ها با مشکلات و معضلات این بخش و همچنین برنامه‌های موسسه زنجیره امید برای پروژه کاهش مرگ و میر کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی آشنا شدند.


در این مراسم که دکتر ربانی رییس بیمارستان مرکز طبی کودکان و تعدادی از پزشکان و کادر درمانی این بیمارستان از جمله دکتر رادمهر، دکتر میرزا آقاییان و خانم رستگار سرپرست بخش آی‌سی‌یو  در آن حاضر بوددند، مریم مرعشی، مدیرعامل موسسه خیریه زنجیره امید گفت: «موسسه زنجیره امید اکنون شش سال است که به درمان کودکان محروم و نیازمندی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند کمک می‌کند و با مشکلات این حوزه آشنایی دارد.»

مرعشی با اشاره به رشد و پیشرفت علم پزشکی در ایران گفت: «با وجود همه پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی در ایران شاهد بوده‌ایم، درمان کودکان و نوزادان مبتلا به بیماری‌های قلبی هنوز با معضلات و مشکلات جدی مواجه است. ارقام نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی در ایران، به صورت قابل توجهی بالا است.»


مرعشی در ادامه با اشاره به تدوین پروژه کاهش مرگ و میر کودکان و نوزادان مبتلا به بیماری‌های قلبی برای کاهش مشکلات این حوزه درمان گفت: «زنجیره امید قصد دارد با تامین منابع این پروژه از سوی خیرین و نیکوکاران دست کم ده تخت آی‌سی‌یو برای کودکان مبتلا به بیماری‌‌های قلبی برای نگهداری‌های پیش و پس از عمل در بیمارستان مرکز طبی تامین کند.»


مرعشی با تاکید بر اهمیت تربیت نیروهای متخصص و ویژه برای رسیدگی به اطفال مبتلا به بیماری‌های قلبی در کاهش مرگ و میر آنها گفت: «همچنین موسسه زنجیره امید با تامین هزینه‌های این پروژه می‌تواند پرسنل لازم برای اداره این بخش راه هم با آموزش‌های ویژه تخصصی نگهداری کودکان و نوزادان مبتلا به بیماری‌های قلبی، قبل و بعد از عمل آموزش دهد.»


مرعشی پیش بینی کرد که هزینه‌های مربوط به تجهیز این بخش آی‌سی‌یو تا ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برسد که باید منابع آن از طریق نیکوکاران و خیرین تامین شود.

زنجیره امید


در ادامه این مراسم دکتر رادمهر، پزشک فوق تخصص قلب بیمارستان مرکز طبی کودکان گفت: «از نظر دانش و تخصص پزشکان ایران با کمتر مشکلی مواجه هستند، اما بخش اعظم مشکلات مربوط به حوزه قلب کودکان، به کمبود تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات لازم باز می‌گردد.»


رادمهر ادامه داد: «این مرکز تنها مرکز تخصصی جراحی قلب کودکان است که از ‌سال ۸۶ با موسسه زنجیره امید در جهت شناسایی و درمان برای بیماران نیازمند، همکاری می‌کند. در این مرکز یک آی‌سی‌یو با ۷ تخت داریم که با وجود بیماران زیادی که مراجعه می‌کنند، با این تعداد تخت نمی‌توانیم پاسخگوی آنها باشیم. نیاز به آی‌سی‌یوی مجهز، برای درمان بهتر نوزادان مراجعه‌کننده و همچنین نوزادانی است که در فهرست انتظار هستند و برخی از آنها باید سریع عمل شوند و هر لحظه تاخیر در جراحی آنها می‌تواند آسیب‌هایی وارد کند.»


میرزا آقایی، جراح قلب اطفال هم گفت: «مساله بیماری‌های کودکان هیچ وقت آن‌طور که باید در جامعه دیده نشده است.  درحال حاضر هم شرایط خاصی داریم. مهم‌ترین مساله هم برای این پروژه پرورش نیروهای متخصص است.  از هر هزار کودک، ۸ کودک دچار بیماری مادرزادی قلبی هستند که بسیاری از آنها در نوزادی بروز می‌کند. بالا رفتن سطح بهداشت و گسیل شدن نیروهای فوق تخصصی سبب شده است تا بسیاری از این نوزادان که درگذشته بعد از تولد فوت می‌کردند، حالا فرصت زنده ماندن و درمان شدن را داشته باشند. اما مساله این است که در همه شهرستان‌ها و حتی شهرهای بزرگ هم امکان جراحی وجود ندارد و همه اینها به تهران مراجعه می‌کنند و متاسفانه حتی در تهران هم بسیاری از آنها حین یافتن بیمارستان برای جراحی از بین می‌روند. بعضا با کودکانی مواجه می‌شویم که به این‌جا مراجعه می‌کنند اما به دلیل کمبود تخت جراحی از بین می‌روند. یا بیمارانی که در فهرست انتظار وجود دارند. آنها که فرزند دارند می‌دانند که حتی سرماخوردگی کودک هم برای والدینش قابل تحمل نیست، چه رسد به این‌که بیماری لاعلاجی هم داشته باشد. سعی ما این است تا دغدغه والدین فقط خوب شدن بچه باشد نه تجهیزات و هزینه بیمارستان‌ها. زمانی افتخارمان این بود که با یک‌میلیون تومان عمل جراحی قلب باز انجام می‌دهیم، اما همین حالا حتی با بیمه هم این عمل بیش از ۵‌میلیون تومان هزینه دارد.»


رستگار، سرپرست آی‌سی‌یوی قلب گفت: «متاسفانه در هفته بین ۲ تا ۳ بیمار به ما مراجعه می‌کنند که به دلیل کمبود تجهیزات نمی‌توانیم آنها را جراحی کنیم. با توجه به این‌که عمل‌های جراحی قلب پیچیده و تخصصی است، باید پرستاران این بخش هم آموزش و تجربه ویژه‌ای داشته باشند که همین سبب شده است تا با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha