نكته غیر قابل تحمل و زجر آورتر آنست كه متأسفانه طی سالیان گذشته به جای پرداختن به علتهای ریشه ای و مزمن وضعیت موجود، مانند سهم ناچیز حوزه سلامت از درآمد ناخالص ملی ، تعرفه گذاری های غیر منطقی خدمات پزشكی، بیمه های ناكارآمد و بسیاری موارد دیگر با سوء استفاده از حجب و حیای جامعه پزشكی ناجوانمردانه و غیرمنصفانه به جای تقدیر و تكریم از آنان به توهین آشكار و هتك حرمت این حرفه مقدس روی آورده شده است.

آیا شبهه افکنی علیه جامعه پزشكی مشكلات نظام سلامت را حل میکند؟

سلامت نیوز :جامعة بزرگ پزشكی كشور مان همواره به خود بالیده است كه در ادوار مختلف تاریخ معاصر این سرزمین به جای كنج عافیت گزیدن، همزمان با پرداختن به رفع آلام دردمندان پیشاپیشِ سایر اقشار نقش مؤثر خود را در تحولات اجتماعی به خوبی ایفا و پس از آن نیز در دوران انقلاب شكوهمند اسلامی و دفاع مقدس و سالهای سازندگی و تمامی صحنه های حساس و خطیر، به وظیفه صنفی، انسانی و دینی خود عمل كرده است، همكاران دربند رژیم ستم شاهی ، شهدا، اسرا، مفقودین و جانبازان سرافراز جامعه پزشكی افتخارات ماندگار و ابدی و یادگاران ذی قیمت ما از بیش از نیم قرن مجاهدت در راه اعتلای میهن عزیزمان هستند.

به گزارش سلامت نیوز در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز علیرغم مشكلات اقتصادی و محدودیت های ناشی از تحریم ها، دست آوردهای عظیم علمی، اكتشافات ، اختراعات و تولید علم در حوزه های مختلف پزشكی باعث حیرت محافل علمی جهان گردیده است و این در حالیست كه امكان زندگی بهتر و امكانات بسیار فراوان تر در بسیاری از كشورهای پیشرفته برای آنان وجود داشته، لیكن ادای وظیفه دینی و میهنی، باعث گردیده كه از مواهب دنیوی چشم پوشی و علیرغم مشكلات اقتصادی ، معیشتی و شغلی متعدد عاشقانه به خدمت به این نظام و مردم مشغول باشند و حتی بسیاری از كم لطفی ها و برخوردهای غیرعادلانه را تحمل نمایند، خدمت داوطلبانه و یا در قالب دوره های پیش بینی شده در مناطق محروم كه هم اكنون نیز ادامه دارد، تنها و تنها مختص این گروه از تحصیلكردگان این مرز و بوم است و در هیچ جای دیگر دنیا نیز وضعیت مشابهی نمی توان یافت.

سوء مدیریت ها و ناهنجاریهای اجتماعی باعث گردیده كه در بسیاری از موارد وضع معیشتی تعداد زیادی از افراد جامعه پزشكی نسبت به سایر اقشار دارای حداقل مدرك تحصیلی، اسف بار و غیر قابل توجیه باشد كه در جای خود مایه شرمساری است.

اما نكته غیر قابل تحمل و زجر آورتر آنست كه متأسفانه طی سالیان گذشته به جای پرداختن به علتهای ریشه ای و مزمن وضعیت موجود، مانند سهم ناچیز حوزه سلامت از درآمد ناخالص ملی ، تعرفه گذاری های غیر منطقی خدمات پزشكی، بیمه های ناكارآمد و بسیاری موارد دیگر با سوء استفاده از حجب و حیای جامعه پزشكی ناجوانمردانه و غیرمنصفانه به جای تقدیر و تكریم از آنان به توهین آشكار و هتك حرمت این حرفه مقدس روی آورده شده است.

سؤال اساسی اینجاست كه چرا؟

چرا حال كه پس از سالها نرسیدن فریاد جامعه پزشكی به گوش مسئولان ، همگرائی بین اركان نظام سلامت در جهت برنامه ریزی برای حل برخی مشكلات ریشه ای عرصه سلامت ایجاد شده است تهاجمات  غیرمنطقی و غیركارشناسی نسبت به این قشر خدوم  به اوج خود رسیده است ؟

در حالی كه همه بزرگان اعم از علمای دینی و سیاسیون و ... بر لزوم وفاق ملی و همدلی در جهت حل مشكلات تأكید می نمایند و رئیس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ریاست محترم جمهوری و هیأت محترم وزیران بالاخص وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران و اعضاء شورایعالی نظام پزشكی كه عصاره جامعه پزشكی كشور هستند و بسیاری دیگر از دلسوزان عزم جدی دارند تا با همكاری یكدیگر و بهره گیری از نظرات نخبگان و كارشناسان خبره نسبت به ساماندهی وضعیت وجود همت گمارند، انتظار می رود که  رسانه های مختلف و بالاخص رسانة ملی به  روند مثبت فعلی کمک نمایند ، آیا در ایامی كه دولت و مجلس محترم پس از سالها سعی در اندك ترمیمی در بودجه سلامت كشور دارند این نوع رفتارها جزء تشویش اذهان  مردم  و ایجاد شبهه و تشكیك در افكار دست اندركاران نتیجة دیگری هم می تواند داشته باشد؟

براستی از چنین فضای چالش آمیز و غیرصمیمانه چه كسی منتفع می گردد؟ آیا این روند منجر به حل مشكلات مردم و نظام سلامت می شود؟ آیا جزء سودجویان كسی از این فضای خصمانه، غبارآلود و مبهم سودی خواهد برد؟ آیا این رویه خدشه دار كردن حرفة مقدس پزشكی كه همواره علما و بزرگان بر حفظ تقدس آن تأكید كرده اند نیست؟

در پایان ضمن اینکه اعلام می نمائیم جامعه پزشکی پیشقدم تر از هر صنفی نسبت به پالایش جزء نامأنوس بسیار اندکی از این بدنه اقدام کرده، می کند و خواهد کرد، همگان را به ژرف اندیشی و دقت نظر در شناسایی مبانی پدید آورنده این رخدادها  دعوت  می کنیم و آمادگی خود را در جهت تنویر افکار عمومی و برگزاری جلسات کارشناسی اعلام می داریم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha