یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 104899
سلامت نیوز : دبیر کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با اشاره به اینكه حدود 40 درصد سرطانها قابل پیشگیری هستند، گفت: پیشگیری مقرون به صرفه ترین روش كنترل سرطان است. در حالی كه شاهد افزایش آمار ابتلا به سرطان در جهان هستیم و پیش بینی می‌شود شمار مبتلایان در سال 2020 به حدود 20 میلیون نفر برسد، باید گفت اكثر موارد بروز سرطان در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران اتفاق می‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دكتر علمی قنبری مطلق با اشاره به برگزاری کنگره ملی "برنامه جامع کنترل سرطان" از 15 تا 17 بهمن ماه جاری در سالن همایشهای بین‌المللی صدا و سیما، گفت: علاوه بر این همایش روز جهانی سرطان نیز در بعدازظهر روز سه شنبه پانزدهم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: 20 پانل و کارگاه با موضوعات عام و تخصصی مرتبط با سرطان تدارك دیده شده است. پانلهای تخصصی با موضوع سرطانهای شایع نظیر سرطان پروستات، پستان، روده بزرگ و معده كه با همكاری انجمن علمی تخصصی رادیوتراپی آنلكولوژی و انجمن علمی هماتولوژی برگزارمی‌شوند از همین جمله‌اند.

دبیرعلمی کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با اشاره به برگزاری پانل‌هایی با موضع آلودگی هوا و دخانیات در این كنگره گفت: نقش آلودگی هوا در بروز بیماریهای مزمن همواره مورد بحث بوده است و مطالعات نشان مِی‌دهند آلودگی هوا از عوامل موثر در بروز سرطان است. همچنین علی‌رغم اینكه شاید مصرف كنندگان سیگار در آمارهای رسمی آمار بالایی را به خود اختصاص نداده و بر این اساس دو تا چهار درصد زنان و 12 تا 14 درصد مردان سیگاری باشند، اما متاسفانه مصرف قلیان آمار بالایی دارد و زنان 10 درصد آن را به خود اختصاص داده‌اند. به دلیل اهمیت این موضوعات شاهد طرح آنها در كنگره ملی برنامه جامع كنترل سرطان هستیم.

وی با اشاره به اینكه حدود 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، گفت: پیشگیری مقرون به صرفه ترین روش كنترل سرطان است. در حالی كه شاهد افزایش آمار ابتلا به سرطان در جهان هستیم و پیش بینی می‌شود شمار مبتلایان در سال 2020 به حدود 20 میلیون نفر برسد، باید گفت اكثر موارد بروز سرطان در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران اتفاق می‌افتد.

قنبری مطلق ادامه داد: افزایش سن جمعیت،‌ گسترش شهرنشینی و مضرات سبك زندگی غلط  و چاقی و كم تحركی به عنوان عوامل عمده در بروز سرطان در ایران شناخته می‌شوند. به عنوان مثال تنها حدود 15 درصد جمعیت ما چهار تا پنج وعده میوه و سبزی در روز مصرف می‌كنند.

دبیرعلمی کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با بیان اینكه راهنماهای ملی سرطان و ملاحظات اقتصادی، حمایتهای مراقبتی و تسكینی، ملاحظات اخلاقی و حقوقی سرطان و همچنین پژوهش‌های كلان در حوزه سرطان از جمله دیگر مباحث مطرح در کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان هستند گفت: ارائه پیشنهادات راهگشا به سیاستگزاران و پزشكان متخصص جهت پیشگیری، درمان و كنترل هر چه موثرتر سرطان، كاهش موراد بروز سرطان و افزایش كیفیت زندگی بیماران بهبود یافته از جمله اهداف درنظر گرفته شده برای برگزاری این كنگره هستند.

همچنین دكتر مافی دبیر اجرایی کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با تاكید بر اینكه تفاوت عمده کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با سایر كنگره‌های علمی پزشكی در سطح كشور، طیف متنوع و گستردگی مدعوین است، گفت: از تمامی ارگان‌های دخیل با امر سرطان از جمله وزارت بهداشت، وزارت جهاد كشاورزی، مجلس شورای اسلامی و سازمان انرژی اتمی دعوت به عمل آمده كه در كنگره و پانل‌های علمی مختلف حضور داشته باشند كه البته اكثر قریب به اتفاق آنها اعلام آمادگی كرده اند.

وی ادامه داد:‌ پانلها از موضوعات تخصصی تا موضوعات عام را در برمی‌گیرند. همچنین مباحثی پیرامون مدیریت كلان كنترل سرطان مطرح می‌شود.

مافی به حضور 2500 شركت‌كننده در كنگره اشاره و اظهار داشت: برای حدود 54 گروه تخصصی در رده‌های مختلف تحصیلی از كارشناسی گرفته تا فوق تخصص، امتیازبازآموزی در نظر گرفته شده است و پزشكان عمومی هم به دلیل  آنكه در صف اول تشخیص سرطان قرار دارند از بیشترین امتیاز بازآموزی برخوردارند.

دبیر اجرایی کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با بیان اینكه بیش از 500 مقاله به دفتر دبیرخانه كنگره ارسال شد، افزود: از این تعداد 200 مقاله پذیرفته شده است كه به شكل پوستر در كنگره ارائه می‌شود.

وی در پایان از حضور مسئولان، هنرمندان، ورزشكاران و تعدادی از بهبودیافتگان سرطان به همراه خانواده ‌هایشان در همایش روز جهانی سرطان كه بعداز ظهر روز سه شنبه پانزدهم بهمن ماه برگزار می‌شود حضور خواهند یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha