یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 104905
سلامت نیوز : یک کارشناسی تغذیه، نسبت به عوارض خطرناک مصرف قلیان هشدار داد و گفت: یک وعده قلیان برابر با مصرف 70 نخ سیگار است.

دکتر سیدضیاالدین مظهری در گفتگو با مهر اظهارداشت: اصولا مصرف قلیان برای افراد سالم منع دارد و این وضعیت برای آن دسته از بیمارانی که دوران نقاهت را پشت سر می گذرانند، به مراتب خطرناک تر است.

وی با اشاره به عوارض مصرف مواد دخانی که موجب تنگ کردن رگها می شود، افزود: طبعتا وقتی رگها تنگ شد، خون رسانی دچار مشکل شده و در نتیجه سلامت فرد را تهدید می کند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر خودداری افراد بیمار از مصرف مواد دخانی به خصوص قلیان، گفت: این افراد نیازمند تغذیه سالم و مغذی هستند که توان دفاعی بدن آنها در مقابل بیماری افزایش یابد، طبیعتا دود سیگار و قلیان توان مبارزه با بیماری را گرفته و سیستم دفاعی بدن را مختل و تضعیف می کند.

مظهری همچنین نسبت به انتقال بیماریها از طریق مصرف قلیان هشدار داد و افزود: بروز سرطانهای لب و دهان، حنجره و ریه، از جمله عوارض خطرناک مصرف قلیان است. ضمن اینکه، استفاده مشترک از قلیان، موجب انتقال بیماری می شود.

وی از قلیان به عنوان یک مشغولیت زیانبار و خانمانسوز نام برد نام برد و گفت: متاسفانه روند مصرف قلیان در جامعه رو به افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha