پژوهشگران ژاپنی می‌گویند به زبان آوردن سخنان خوشایند در تمجید از یك فرد ظاهرا همان قسمتی از مغز را فعال می‌كند كه هنگام پرداخت پول نقد به آنها فعال می‌شود.

به گزارش رویترز از شیكاگو دكتر نوری هیرو ساداتو از موسسه ملی علوم فیزیولوژیكی ژاپن در شهر اوكازاكی، گفت ما دریافتیم كه این نوع پاداش ها یعنی مطرح كردن نام یك فرد به نیكی در مقابل دادن پول، در عالم زیستی با ساختار عصبی مشابهی به نام استریاتوم striatum كدگذاری شده است.
به گفته او این امر نشان‌دهنده پایه و اساس این تجربه روزانه ماست كه خوشنامی و جایگاه مثبت یك فرد در یك جمع ،به عنوان پاداش تلقی می‌شود.
ساداتو ۱۹ فرد سالم را با استفاده از یك شیوه تصویربرداری از مغز به نام ام آر آی كاربردی یا fMRIl مورد مطالعه قرار داد.
در سری اول آزمایش‌ها به شركت‌كنندگان سه كارت دادند و به آنها گفتند كه یكی از سه كارت جایزه دارد.
در این مرحله محققان هنگامی كه فرد، كارت جایزه دار را می‌گرفت از فعالیت مغز تصویر برداشتند.
در آزمایش دوم، به شركت‌كنندگان گفته شد كه عده‌ای بیگانه آنها را از روی اطلاعاتی كه از طریق فیلمی كه از آنها گرفته‌اند و پرسشنامه‌ای كه نشانگر شخصیت آنهاست ارزیابی می‌كنند.
سپس محققان واكنش شركت‌كنندگان را نسبت به این ارزیابی‌های مرحله‌ای از جمله زمانی كه بیگانگان از آنها ستایش كردند مورد بررسی قرار دادند.
هر دو نوع فعالیت بخشی از مغز را تحریك كردند كه به پاداش مربوط می‌شود ساداتو می‌گوید این یافته نشانگر نخستین گام به سوی تشریح رفتارهای پیچیده اجتماعی انسانها از قبیل نوع دوستی است.
وی در مقاله‌ای كه در مجله اعصاب  Neuron به چاپ رسید نوشت این واقعیت كه پاداش اجتماعی در عالم زیستی در مغز ما كدگذاری شده بر این امر دلالت می كند كه نیاز به احساس تعلق داشتن برای انسانها ضروری است.
مطالعه مشابهی كه در همین مجله توسط كارولاین زینك از موسسه ملی بهداشت روانی و همكارانش انتشار یافت نشان می‌دهد كه آنان دریافته اند زمانی كه انسانها اطلاعات مربوط به موقعیت و جایگاه اجتماعی را پردازش می كنند، بخش مشابهی از مغز شان فعال می‌شود.
به گفته آنان ممكن است این یافته نشانگر آن باشد كه چگونه جایگاه اجتماعی روی رفتار و سلامت انسانها اثر می‌گذارد.
این محققان یك سلسله مراتب اجتماعی ساختگی به وجود آوردند كه در آن ۷۲  نفر یك بازی رایانه‌ای تعاملی بر سر پول شركت داشتند.
به شركت‌كنندگان گفته شد كه بر اساس مهارتی كه در بازی از خود نشان می دهند، یك مقام اجتماعی به دست می‌آورند. پژوهشگران ،فعالیت مغز شركت كنندگان را در زمانی كه به آنها عكس بازیكنانی كه در اتاقهای مختلف مقام های پایین تر و بالاتر را به دست آورده بودند، بررسی كردند. آنها شاهد ان بودند كه وقتی شركت‌كنندگان پول می‌بردند و یا شاهد بالا رفتن مقام اجتماعی شان بودند، نقطه مشابهی در قسمت پاداش مغزشان فعال شد.

زینك در بیانیه‌ای درباره این تحقیق گفت به نظر می‌رسد پردازش اطلاعات مربوط به سلسله مراتب اجتماعی در انسانها جنبه فطری دارد و این نكته تاكیدی است بر این امر كه این موضوع تا چه حد برای ما انسانها اهمیت دارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha