دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 104926

بارش برف استان‌های شمالی را فلج کرد

سلامت نیوز : استان‌های شمالی كشور به واسطه قرار گرفتن در محدوده كوهستانی در فصول سرد سال بخصوص زمستان همواره با احتمال بارش مواجه هستند و در میان قدیمی‌های شمال ایران آنچنان اعتقاد به رسوخ سرما و مشكلات آن در فصل سرما و حتی پس از آن قطعی است كه می‌گویند«ز بعد عید سلطانی 40 كنده بسوزانی» كه این مصرع، نمایانگر سرمای هوا حتی در چهلمین روز بهار در شمال كشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ در سال‌های اخیر با تغییرات اقلیمی گسترده، بارش برف كاهش یافته و شهرها كمتر به خود برف دیده‌اند،‌اما به هر حال بارش برف، مسدود شدن جاده‌ها، لغزندگی معابر، یخ‌زدن آب و ضرورت چاره‌اندیشی برای مواجهه با بحران، امری بدیهی برای مدیران این نواحی محسوب می‌شود.

خروجی جلسات ستادهای بحران چیست؟

در روزهای گذشته با هجوم سامانه سرد بارشی از غرب كشور و اطلاع‌رسانی گسترده سازمان هواشناسی،‌ مسئولان استان‌های شمالی به اصطلاح عزم خود را جزم كرده و با تشكیل ده‌ها جلسه تحت عناوین ستاد بحران، مدیریت بحران و ستاد مقابله با حوادث و... برنامه‌ریزی كردند و به نیروهای مرتبط آماده باش دادند تا كمترین اشكالات برای ساكنان شمال كشور ایجاد شود،‌اما معلوم نیست خروجی چنین جلساتی چیست كه بارش برف كه از پدیده‌های بدیهی شمال كشور است، منطقه را بحران زده می‌كند.

هر چند كه بحران ناشی از بارش برف برای مدیران مثلا در كرمان و شیراز هم توجیه پذیر نیست، اما به هر حال باید در نظر گرفت برخی مردم در مناطق شرق و جنوب كشور چه بسا اگر از استان خود خارج نشده باشند، برف را از نزدیك ندیده باشند، اما توجیه بحران ایجاد شده در شمال كشور عذر بدتر از گناه است. قابل تامل‌تر اینكه مروری بر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌ها حاكی از اعلام آمادگی مسئولان این استان‌ها برای مقابله با بحران‌های سرمای پیش رو بوده و حتی مسئولان استانی اعلام كرده اند: « مشكلی از جهت تامین گاز مورد نیاز استان نداریم، همه جاده‌ها باز است، ستادهای بحران آماده‌اند، مردم صرفه‌جویی كنند» و از این دست سخنان كه اتفاقات روزهای اخیر استان‌های شمالی موید شعاری بودن حرف‌های مسئولان و برنامه‌ریزی نداشتن آنها برای حل مشكلات است.

گویا مازندران قبلا كویری بوده است

یك شهروند ساكن غرب استان مازندران در این زمینه به خبرنگار تهران امروز گفت: بارش برف از نیمه شب شنبه در استان آغاز شده و شهر به وضعی درآمده كه گویا پیش از این در منطقه كویری ساكن بوده‌ایم! رضا ظفری افزود: مسئولان اعلام كردند همه چیز آماده است و مردم فقط صرفه‌جویی كنند و از سفرهای غیرضروری بپرهیزند و نگران نباشد،‌اما نگفتند كه در این سرمای وحشتناك برق قطع می‌شود یا گاز نخواهیم داشت یا آب قطع می‌شود! این شهروند رامسری، تصریح كرد: با قطع برق وضعیت بغرنجی ایجاد شده و هیچ چیز در دسترس نیست. تنها دقایقی بعد از قطع برق، آب و تلفن هم قطع شد و بعد از آن بانك‌ها، نانوایی‌ها، فروشگاه‌ها و همین طور زنجیره‌ای شهر به هم ریخت. این شهروند اظهار كرد: آیا این ستاد بحرانی كه مسئولان با كلمات دهان پركن از آن یاد می‌كنند نباید فكری به حال سیم‌های فرسوده یا پست‌های زنگ‌زده برق شهر می‌كرد تا با 40 سانت برف نابود نشوند؟

در چالوس حیات یخ بسته است

یك شهروند ساكن چالوس نیز به خبرنگار تهران امروز گفت: فكر نكنم وضعیت هیچ شهری به اندازه این شهر بد باشد چرا كه قبل از هر اتفاقی راه‌های آن مسدود شده و رفت و آمد غیرممكن است. در این شرایط به بیمارستان می‌روی برق نیست، به خانه می‌روی گاز نیست، می‌خواهی نوزاد خود را شست و شو دهی آب گرم نیست و گویا جنگ شده است. مرضیه گل محمدی افزود: ما به مسئولان اطمینان نداریم و همیشه بخاری هیزمی خود را آماده داریم و اكنون نیز با بخاری هیزمی خانه را گرم كرده‌ایم كه خطرات آن را همه می‌دانند اما با سه فرزند كوچك و پدر و مادر پیر و بیمار چاره‌ای نداریم. گذشته از اینها مجبوریم اقدام به تهیه هیزم كنیم و چه بسا برخی افراد در این میان به جنگل آسیب برسانند.وی تاكید كرد: بدتر از همه اینها بسته بودن مسیرهاست كه چه بسا جان انسانی را به خطر بیندازد و از دیروز كه بارش برف آغاز شده بیش از یك متر برف روی زمین نشسته است، اما تنها یك نوبت گریدر اقدام به بازگشایی مسیر كرده كه آن هم مجدد بسته شده است.

تماس‌ها برای وصل برق نتیجه نداده است

شهروند تنكابنی نیز با اشاره به قطع مركز برق اظهار داشت: تاكنون تلاش‌هایمان با اداره برق نتیجه نداده است. وی بیان داشت: بسیاری از اقوامم در روستاهای حاشیه تنكابن به دلیل آنكه، از چاه آب استفاده می‌كنند در پی قطع شدن برق با مشكلات در این بخش نیز مواجه شده‌اند و معلوم نیست اگر بارش‌های برف تداوم یابد، چه وضعی پیش می‌آید.

روستاهای كجور در محاصره برف

یكی از اهالی بخش كجور نوشهر نیز اظهار داشت: بیش از یك متر برف در نواحی كوهستانی به زمین نشسته است و حدود دو روز است كه برای تردد با مشكل مواجه هستیم و مسیر روستاهای منتهی به شهر كجور مسدود است و از راه و شهرسازی و نیروهای امدادی برای بازگشایی مسیرهای ارتباطی منطقه تقاضای رسیدگی داریم.

لاهیجان یكپارچه تعطیل است

در استان گیلان نیز وضعیت كم و بیش شبیه مازندران است به گونه‌ای كه لاهیجان یكپارچه به حالت تعطیل درآمده و شهر رشت نیز نیمه تعطیل گزارش شده است. در شهر رشت بارش بیش از 50 سانتی متر برف گزارش شده و ارتفاع برف در غرب گیلان به بیش از یك متر رسیده است و این درحالیست كه پیش‌بینی‌های هواشناسی حاكی از تناوب بارش برف در استان است. قطع برق و آب و افت فشار گاز، تعطیلی بانك‌ها و مدارس و مسدود شدن جاده‌های روستایی گیلان نیز به وفور گزارش شده است.

امیدهایی كه برای گرفتن سبدكالا در سرما یخ زد!

در این میان داد بسیاری از شهروندان در این سرمای جانكاه هوا از فروشگاه‌های سبد عرضه كالا نیز درآمده زیرا قطع برق باعث نیمه كاره ماندن و اختلالات متعدد در سیستم شده است و از سویی بسیاری از فروشگاه‌های عرضه این كالاها بسته هستند و عده زیادی كه به امید گرفتن این سبدكالا از خانه بیرون آمده بودند با دست خالی به خانه برگشتند. بارش سنگین برف از بامداد شنبه در مناطق مختلف استان مازندران آغاز شد و به رغم تلاش‌های دستگاه‌های ذی‌ربط، شهروندان همچنان با مشكل مواجه هستند. بارش‌های برف در نواحی غرب استان مازندران حد فاصل رامسر تا محمودآباد شدید است و سبب اختلال در رفت و آمد شهری شده است.

مسئولان و تایید و انكار مشكلات

البته در این میان اظهارات مدیران مازنی جالب توجه است كه فقط موضوع را تایید می‌كنند و بخشی را نیز انكار. هادی خنجری مدیركل مدیریت بحران مازندران در این زمینه به مشكل قطعی برق در نواحی غرب مازندران اشاره و اضافه كرد: بارش سنگین برف و نشست آن روی سیم‌های برق، دلیل قطع مكرر آن است.وی اظهار داشت: راه‌های اصلی استان به‌جز كندوان باز است و مشكلی از نظر افت فشار گاز نداریم.

وی اما در گفت‌وگویی با تسنیم با تاكید بر صرفه‌جویی مردم در مصرف گاز، گفته است: به دلیل سرمای بیش از حد هوا، با افت فشار در برخی نقاط استان مواجه هستیم. به گفته وی مصرف گاز در مازندران در روزهای اخیر به حد هشدار رسیده و از مردم می‌خواهیم در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی كنند. وی همچنین از بازدید استاندار و معاون وی از مناطق برف‌گیر استان خبر داده كه به نظر می‌رسد خروجی آن تلف كردن وقت و مشابه ستادهای مختلف استان باشد.

قطع آب در 20 روستای آمل

سید جعفر رسولی سرپرست فرمانداری آمل نیز از قطع آب ۲۰ روستای آمل بر اثر بارش برف در روز جاری خبر داده و گفته است: تعداد 10 واحد گلخانه‌ای و دو واحد دامداری و یك واحد مرغداری، 96 واحد مسكونی و 20 واحد تجاری دربخش‌های مركزی، دابودشت، دشت‌سر و امامزاده عبدالله(ع) دچار خسارت شده‌اند كه قالب این خسارت‌‌ها مربوط به سقف منازل بوده كه با همكاری اكیپ‌های هلال‌احمر نایلون‌هایی در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

تمامی راه‌های ارتباطی چالوس مسدود است

فرماندار چالوس نیز با اشاره به قطع برق مشتركان غرب استان، گفت: به دلیل بارش شدید برف تمامی راه‌های ارتباطی چالوس مسدود است.

سید قدیر رضایی دقایقی اظهار كرد: راه‌های ارتباطی 30 روستای شهرستان چالوس به دلیل بارش شدید برف مسدود است.

فرماندار چالوس با اشاره به اینكه برق نیز قطع است كه به‌دنبال آن آب نیز قطع شده گفت: رفع قطعی برق از عهده مسئولان برق چالوس بر نمی‌آید و اداره برق منطقه‌ای مازندران در این زمینه باید جدی‌تر ورود پیدا كند. به گفته وی تاكنون یك متر برف در چالوس به زمین نشسته است و به رغم تلاش نیروهای راهداری برای بازگشایی محور كندوان تا اطلاع بعدی این محور مسدود است.

بی‌برنامگی در مدیریت و زحمت مضاعف برای دیگر ان

البته اتفاقاتی كه به نظر می‌رسد به دلیل بی‌برنامگی مسئولان و ضعف مدیریت رخ داده باشد، زحمت مضاعفی برای گروه‌های دیگر ایجاد كرده كه از جمله می‌توان به جمعیت هلال‌احمر اشاره كرد به گونه‌ای كه علیرضا خصوصی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان از امدادرسانی به بیش از 390 نفر گرفتار در برف و كولاك طی 48 ساعت گذشته در محورهای مواصلاتی این استان خبر داده است.

اداره راهداری نیز از ارگان‌هایی است كه با زحمات بسیار پیگیر كار است اما به گفته یكی از پرسنل این اداره امكانات كافی برای بازگشایی مسیر ندارد.

مدیریت بحران استان مازندران نمادین است

نماینده نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در این زمینه در گفت‌وگو با تهران امروز با بیان اینكه متاسفانه با بارش برف از روز 12 بهمن ماه سال‌جاری مشكلات فراوان و جدی برای شهروندان استان مازندران ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر بارش برف سنگین در چالوس، نوشهر، تنكابن و عباس آباد این مناطق را با مشكلات فراوانی روبه‌رو كرده است اما اقدامات مدیریت بحران استان بیشتر نمادین است. قاسم احمدی لاشكی ادامه داد: بارش برف برای چند ثانیه نیست كه بگوییم مسئولان استان غافلگیر شده‌اند و نتوانسته‌اند در لحظه عكس العمل مناسبی داشته باشند، بارش برف از 12 بهمن تا الان ادامه داشته است، اما اقدام مناسبی برای مدیریت بحران صورت نگرفته است. وی افزود: بنده به عینه در شهرها و مناطق مختلف استان حضور داشته‌ام و از نزدیك مشكلات مردم را مشاهده كردم و وضعیت را به استاندار و مسئولان استان گزارش داده‌ام اما اكنون شاهد قطع شدن برق، آب،‌ تلفن و دیگر مشكلات هستیم.

همه خدمات به برق وابسته است

احمدی لاشكی با انتقاد از اینكه همه خدمات از جمله آب و تلفن به برق وابسته است، اضافه كرد: امروزه جهان تكنولوژی و تجهیزات مدرن است، واقعا تاسف بار است كه با قطع شدن برق به‌دنبال آن آب و تلفن قطع شود و شریان حیاتی جامعه با مشكل مواجه شود. احمدی لاشكی گفت: اگر وضعیت بی‌توجهی‌ها به همین منوال ادامه داشته باشد شاهد افت فشار گاز هم خواهیم بود و با توجه به سرمای منطقه جان شهروندان تهدید می‌شود.

نانوایی‌ها دچار مشكل شده اند

وی تصریح كرد: در حال حاضر استاندار مازندران تیم مدیریت بحران را به چالوس اعزام كرده است اما هوای منطقه هر لحظه سردتر و شرایط سخت‌تر می‌شود و اكنون نانوایی‌ها با مشكل مواجه شده‌اند، باید برای چنین وضعیتی فكری اساسی صورت گیرد و ستاد مدیریت بحران به جای نام و نشان به‌دنبال حل مشكل به صورت اساسی و جدی باشد. نماینده نوشهر و چالوس در مجلس افزود: قبل از اینكه به فكر تعطیل شدن صنایع و متضرر شدن بخش‌های مختلف باشیم باید به فكر جان مردم استان باشیم كه واقعا با مشكل مواجه شده‌اند. احمدی لاشكی افزود: در صحن علنی مجلس خیلی كوتاه موضوعات مختلف این موضوع را اعلام و بررسی كردیم و آقای لاریجانی نامه‌ای را به هاشمی رئیس كمیسیون عمرانی به منظور پیگیری كردن موضوع تنظیم كردند و مقرر شد تیمی از مجلس شورای اسلامی برای پیگیری كردن موضوع به منطقه غرب استان مازندران اعزام شود.

سیستم برق باید زیرزمینی شود

نماینده رودبار در مجلس نیز در گفت‌وگو با تهران امروز با تاكید بر اینكه سیستم برق استان‌ها باید زیر زمینی شود تا در مواقع حساس آسیبی به آن وارد نشود، گفت: سیستم برق، گاز و آب و همه تاسیسات باید زیر زمینی شود، باید یك كار عمری و اساسی از سوی دولت در این زمینه صورت گیرد. عطاالله حكیمی افزود: این طرح در گذشته در شورای امنیت ملی مطرح شد اما عملیاتی نشد به دلیل اینكه اجرای چنین طرحی اعتبار بسیار زیادی می‌خواهد اما روزی باید این طرح اجرایی شود. وی تصریح كرد:‌ مشكل اصلی این است كه هر دولتی برنامه خاص خود را دارد اما اگر یك حاكمیت و دولتی با جدیت این طرح را اجرایی كند و زیرساخت‌های شهری مدرن را پایه‌گذاری كند دیگر با چنین مشكلاتی روبه‌رو نخواهیم بود. وی گفت: اگر سیستم برق و گاز و مخابرات زیر زمینی شود به نفع وزارت نیرو هم خواهد بود به دلیل اینكه با اجرای این طرح بسیاری از زمین‌های بلوكه شده آزاد خواهد شد. حكیمی افزود: بارش سنگین برف می‌تواند بهانه‌ای برای اجرایی كردن این طرح توسط دولت با توان بخش خصوصی باشد، انتظار ما این است كه این طرح در سال‌های آینده در استان‌های مختلف كشور اجرایی شود و دید دولت‌ها به این موضوع باید فرا ملی باشد. وی ادامه داد: مسئولان شهرستان‌های مختلف به شدت پیگیر حل مشكلات هستند و درخواستم از شهروندان همراهی بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha