ریزگرد‌ها ی سیستان و بلوچستان 80 برابر استاندارد

سلامت نیوز : «صبح كه از خواب بیدار شدیم دولایه خاك تمام شهر را گرفته بود، از نزدیكای ظهر هم برف گرفت، اصلا كسی نمی‌تواند از خانه‌اش بیرون بیاید هوا هم 14زیر صفر است». زهرا هرمزی، عضو شورای شهر زابل در گفت‌وگو با «اعتماد» به این نكات اشاره كرد، وی همچنین در ادامه گفت: «از دیشب تا امروز راه زابل- زاهدان بسته شده است. دیروز هم ادارات و هم مدارس تعطیل بودند، امروز هم اصلا بچه‌ها نمی‌توانستند به مدرسه بروند اما ادارات باز بودند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ رضا آزادمنش، كارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز درباره وضعیت هوای این روزهای سیستان اظهار داشت: دیروز حداكثر سرعت وزش باد در منطقه سیستان به 90 كیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را تا 50 متر كاهش داد. وی عنوان كرد: سه‌شنبه از شدت وزش باد و گرد و خاك در سیستان و از میزان غلظت غبار در نواحی مركزی كاسته میشود. همچنین به گفته خبرنگار «اعتماد» در سیستان و بلوچستان افق دید در فرودگاه زاهدان كمتر از 400 متر است. خبرنگار «اعتماد» در ادامه گفت: «براساس تایید محیط زیست، دستگاه ثبت پایش هوا در هیرمند به دلیل بدهی به شركت برق قطع شده است و نمی‌توانیم آمار دقیقی از كیفیت هوای آنجا اعلام كنیم. این شرایط هوایی نزدیك به 24 برابر بیشتر از حد بحران است.»

علی ملاشاهی یكی دیگر از كارشناسان محیط زیست اظهار داشت: غلظت گرد و غبار و ذرات معلق در هوای شهرهای شمالی استان و منطقه سیستان در طی 24 ساعت گذشته به بیش از 12 هزار میكروگرم بر مترمكعب رسید كه این رقم 80 برابر حد استاندارد است. وی با بیان اینكه استاندارد جهانی غلظت ذرات معلق در هر مترمكعب 150 میكروگرم تعیین شده است، ادامه داد: رسیدن میزان غلظت گرد و غبار به بیش از 12 هزار میكروگرم در مترمكعب طی سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. وی سرعت وزش باد و توفان در منطقه سیستان را 90 كیلومتر در ساعت عنوان كرد و افزود: روز سه‌شنبه نیز پدیده گرد و خاك و توفان همچنان میهمان ساكنان شمالی استان خواهد بود و همچنین به‌تدریج از وزش باد كاسته خواهد شد. ملاشاهی ابراز داشت: از امشب تا پایان هفته جاری در برخی از نقاط شمال، مركز و جنوب استان رگبار و باران، رعد و برق و در نقاط سردسیر بارش برف انتظار می‌رود و همچنین در شمال و مركز استان یخبندان شبانه تداوم خواهد داشت.

علت آلودگی هوای اهواز

دكتر سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت نهایی آلودگی هوای اهواز گفت: با شرایطی كه در این شهر پس از بارش باران برای مردم به وجود آمد، دو علت به عنوان علل نهایی این مشكل معرفی شدند كه شامل دی‌اكسید گوگرد و دی‌اكسید ازت می‌شود. وی ادامه داد: سندرم تنفسی معمولا بر اساس همین دو آلاینده به وجود می‌آید كه به همین منظور تلاش می‌كنیم منابعی كه دی‌اكسید گوگرد زیادی را وارد هوای این شهر كرده و سلامت شهروندان را به خطر انداخته‌اند، حذف كنیم. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای حذف این آلاینده‌ها با كمك وزارت نفت برنامه‌هایی را در دست داریم و خوشبختانه در این زمینه به موفقیت‌هایی نیز رسیده و یكسری از منابع آلاینده این شهر را كنترل كرده‌ایم.

مازندران منتظر پنج هزار قرص نان

در ادامه بارندگی‌های روزهای اخیر كه تا آخر هفته هم ادامه دارد، روز گذشته در پی بارش شدید برف در شهرستان‌های نوشهر و چالوس برق این مناطق قطع شده است. فرماندار چالوس در این رابطه گفت: از شب گذشته برق در برخی نقاط این شهرستان قطع شده است و در چند نقطه نیز با تلاش ماموران توزیع برق وصل شده است. سیدقدیر رضایی با بیان اینكه در حال حاضر ماموران راهداری در حال بازگشایی معابر و جاده‌ها هستند، افزود: تاكنون قطعی گاز نداشتیم. وی متذكر شد: فشار آب هم در بعضی از مناطق كم است اما قطعی آب گزارش نشده است.

اما در ساری جواد واحدی، فرماندار ساری در جلسه ستاد بحران استان مازندران با اشاره به مشكلاتی كه در غرب استان مازندران به وجود آمد خواستار تهیه نان و آب برای مردم این منطقه شد. وی بیان داشت: مسوولان ساری زمینه تهیه پنج هزار قرص نان و انتقال آب معدنی به منطقه غرب استان مازندران را فراهم كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha