دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 104939

خبرهای خوش معاون وزیر بهداشت برای پرستاران

سلامت نیوز : معاون پرستاری وزیر بهداشت اولویت‌های معاونت پرستاری این وزارتخانه را اعلام کرد.

محمد میرزابیگی که همزمان با حضور در سازمان نظام پرستاری و در کسوت ریاست این سازمان، از سوی وزیر بهداشت به عنوان معاون پرستاری این وزارتخانه منصوب شد، در گفت‌وگو با (ایسنا)، این دو مسوولیت را مکمل یکدیگر خواند و در این باره گفت: با بر عهده داشتن مسوولیت سازمان، معاونت وزارت را نیز پذیرفتم. این دو مسوولیت را از این جهت کامل و مکمل یکدیگر می‌دانم که هر دو آنها، یک ماموریت را دنبال می‌کند و آن هم ماموریت خدمت به مردم از طریق نظام سلامت و با برجستگی زیادی که فعل مراقبت و پرستاری دارد.

وی در توضیح هرآنچه که باعث بوجود آمدن معاونت پرستاری در وزارت بهداشت شد، ادامه داد: عدم وجود معاونت پرستاری، خلاء بسیار بزرگی بود که در حوزه سلامت وجود داشت؛ چرا که فعل درمان، بهداشت، آموزش پزشکی و ... سامان یافته و از مرجع خاص خود برخوردار بودند اما فعل "مراقبت" به عنوان فعلی بسیار گسترده در سطح نظام سلامت و در تمام بخش‌های دولتی و غیردولتی از جایگاه لازم برخوردار نبود.

میرزابیگی در این باره افزود: صرفا از آنجا که پیش از این پرستاری در حوزه معاونت درمان وزارتخانه تعریف شده و در دانشگاه‌های علوم پزشکی جایگاهی داشت، در بیمارستان‌ها و بالین نیز رکن پیدا کرد اما متاسفانه پرستاری در سطوح پیشگیری، جامعه و در بخش‌های غیردولتی و بازتوانی تقریبا نه تنها رشدی نداشت بلکه جایگاهی درنظام سلامت ایران برخوردار نبود.

وی در این باره ادامه داد: 16 سال گذشته آنچه که از دولت و مجلس وقت خواسته بودیم تشکیل همزمان سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری در وزارت بهداشت بود و خوشبختانه اکنون هر دو این موارد محقق شده و به عنوان دو بخش مکمل یکدیگر در نظام سلامت به امر مراقبت می‌پردازند. بنابراین قطعا رسالت‌مان همانند گذشته ماموریت خدمت به مردم است و در پیگیری و تحقق اهداف هیچ تفاوتی نسبت به گذشته ایجاد نشده است.

وی به اظهارات وزیر بهداشت در مراسم معارفه معاون پرستاری اشاره کرد و ادامه داد: تنها تفاوت اکنون با گذشته آن است که شاید آنچه که به عنوان برنامه و جمع‌بندی‌ خواستار اجرای آن بودیم، گاهی به دلیل نداشتن اختیارات اجرایی به بن بست‌هایی می‌خورد. اما اکنون نه تنها آن بن بست‌ها وجود ندارد بلکه شخص وزیر بهداشت نیز تاکید دارد از نظر مراقبت در نظام سلامت هر آنچه که حق مردم است باید با حفظ حقوق ارایه دهندگان و گیرندگان خدمت، به معنای واقعی ارایه شود.

وی ضمن اشاره به وظایفی که وزیر بهداشت در هشت بند معاونت پرستاری را مامور حرکت در آن جهت کرده، افزود: برنامه‌ریزی بلندمدت ما آن است که در راستای انجام وظایف وزارت بهداشت، این هشت ماموریت را به عنوان هشت هدف تعریف و برنامه‌هایی را جهت تحقق آنها تدوین کنیم. در این راستا، تیم‌هایی متشکل از معاونت پرستاری، ادارات پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشکده‌های پرستاری، برد پرستاری، سازمان نظام پرستاری و ... به طور شبانه روزی فعالند تا برنامه‌های مربوطه تدوین و نهایی شود.

میرزابیگی ادامه داد: همانطور که در روز معارفه‌ام قول داده بودم که طی سه هفته اولین برنامه‌مان را در حوزه پرستاری ارایه دهیم، اکنون خوشبختانه نخستین برنامه‌هایمان ارایه شده و به زودی اتفاقات جدیدی را در حوزه پرستاری شاهد خواهیم بود.

وی از اقدامات نهایی در دست انجام برای اجرای سه برنامه در حوزه پرستاری خبر داد و گفت: به این ترتیب به زودی ساماندهی خدمات پرستاری در بخش‌های غیربیمارستانی (home care و پرستاری جامع‌نگر)، لحاظ مشوق‌های آموزشی برای ایجاد جذابیت جهت فعالیت پرستاران در مناطق محروم را شاهد خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha