دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 104952

دو درصد جامعه ایرانی، گرفتار چاقی مفرط

سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات جراحی کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه 30درصد از ایرانی‌ها دچار چاقی هستند، تصریح کرد: حدود 2 درصد جامعه ایرانی دچار چاقی مفرط هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ دکتر عبدالرضا پازوکی با اشاره به اینکه از روش‌های کاهش وزن و درمان افراد چاق، درمان‌های جراحی است، ادامه داد: جراحی از جمله روش‌هایی است که برای درمان کاهش وزن و عوارض ناشی از چاقی و کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به توانمندی‌های متخصصان ایرانی، تا سال 1404 به رتبه اول منطقه در جراحی‌های کم تهاجمی دست خواهیم یافت و در این عرصه به دنبال ارتقای جایگاه علمی خود خواهیم بود. این فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی با بیان اینکه جراحی آندوسکوپیک امروزه در همه رشته‌های پزشکی کاربرد دارد، اظهار کرد: جراحی‌های کم تهاجمی (لاپاراسکوپی) از جمله روش‌هایی است که در بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشورمان قابل انجام است. دکتر پازوکی از 4روش جراحی چاقی به روش‌های بای‌پس معده، حلقه‌گذاری، پلیسه زدن، استیتو همچنین جراحی روده که به بیماران ارائه می‌شود، نام برد.

 آمار جراحی‌های لاپاراسکوپی 10 برابر جراحی‌های‌باز
در این راستا، دکتر حسین سعیدی‌مطهر با اشاره به اینکه درحال حاضر آمار جراحی‌های لاپاراسکوپی 10 برابر جراحی‌های باز است، اظهار کرد: در این عرصه جراحی‌های چاقی که زیرمجموعه این جراحی‌ها قرار می‌گیرد برای افرادی که زمین‌گیر شده و نمی‌توانند فعالیت کنند و باری بر دوش خانواده و جامعه شده‌اند، بسیار مؤثر است.وی تصریح کرد: جراحی‌های چاقی کیفیت زندگی بیماران را تغییر داده و با عوارض و مرگ و میر بسیار پایینی همراه است و بخش عمده‌ای از بیماران، بعد از انجام جراحی، به زندگی عادی باز می‌گردند.این جراح عمومی خاطرنشان کرد: به‌طور کلی هزینه چاقی در کشور ما محاسبه نشده، ولی طبق تحقیقات انجام شده در برخی کشورها مانند آمریکا، سالانه 100میلیارد دلار هزینه چاقی می‌شود.

 هزینه جراحی نسبت به هزینه‌های طولانی‌مدت چاقی کمتر است
همچنین دکتر علیرضا خلج با بیان اینکه جراحی یکی از روش‌های درمان چاقی برای افرادی است که به چاقی مفرط مبتلا هستند، گفت: این افراد ابتدا باید تحت مشاوره یک گروه متخصص شامل پزشک ورزشی، روانشناس و متخصص تغذیه قرار گرفته سپس اقدام به جراحی کنند.این فوق‌تخصص جراحی لاپاراسکوپی ادامه داد: چاقی از معضلات جوامع پیشرفته و درحال توسعه است که در کشور ما روبه رشد است و با چند سال تأخیر نسبت به کشورهایی که درصد بالایی از چاقی دارند درحال حرکت و افزایش است.

این فوق‌تخصص جراحی‌ لاپاراسکوپی، با اشاره به اینکه افرادی که دارای چاقی‌های مفرط و درجه سه هستند و شاخص توده بدنی آنها بیش از 40 است باید تحت جراحی قرار گیرند، گفت: شاخص توده بدنی بین 5/18 تا 25 طبیعی است، 25 تا 30 اضافه وزن دارد و 30 به بالا بیماری چاقی محسوب می‌شود.وی در ادامه به بیمارانی که شاخص توده بدنی آنها از 40 به بالاست، یا دارای عوارض چاقی مثل: دیابت، فشار خون و بیماری مفصلی شدید هستند، توصیه کرد که از روش جراحی استفاده کنند و یادآور شد: این افراد قبل از جراحی باید روش‌هایی مثل رژیم غذایی و ورزش را در کاهش وزن به‌کار بگیرند سپس جراحی کنند.
این فوق‌تخصص جراحی لاپاراسکوپی چاقی نوجوانان را از معضلات جامعه خواند که جراحی در این گروه با بزرگسالان متفاوت است و باید از طریق روانشناسی بر بیمار و خانواده او کار شود.

وی گفت: به‌طور کلی نوجوانانی که شاخص توده بدنی آنها بیش از 24 است دچار چاقی مفرط هستند اما برای جراحی این گروه سنی به همفکری تیم جراحی متشکل از روانشناس، متخصص تغذیه، پزشک ورزشی، گوارش، غدد و ریه نیاز است.دکتر خلج خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته، بیمه‌ها، افرادی که چاقی مفرط دارند را، تحت پوشش قرار می‌دهند اما در ایران فقط بخشی از هزینه آن را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند و به‌طور کلی بیمه‌ها پذیرفته‌اند که هزینه جراحی نسبت به هزینه‌های طولانی‌مدت چاقی کمتر است اما در برخی موارد شانه خالی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha