سلامت نیوز : بر اساس گزارش خبرگزاری‌های مختلف در ساعات اولیه روز گذشته صف‌های طولانی مقابل فروشگاه‌های منتخب توزیع سبدكالایی تشكیل شد. احتمالا خبرنگاران این رسانه‌ها در حال آماده شدن برای دادن گزارش‌های آب و تاب‌دار از صف‌ها و انتقاد از این موضوع بودند كه قضیه جدی‌تر شد. در میان كسانی كه در این صف‌ها بودند بیشتر از همه بازنشستگان به چشم می‌خوردند و بر خلاف تصور همه و با وجود اعلام قبلی اكثر آنها ناامید برگشتند. البته این فقط بازنشستگان نبودند كه از دریافت این سبد حمایتی كالایی محروم شدند. بر اساس گزارش‌ها 13 میلیون كارگر در كشور از لیست حذف شده‌اند. روز به نیمه نرسیده بود كه مسیر و رویكرد گزارش‌ها عوض شد خبر از اعتراضات مردمی و تجمع‌های اعتراض‌آمیز مقابل فروشگاه‌ها رسید.‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ آش آنقدر شور شد كه خبرگزاری ایرنا، ارگان دولت هم چند خبر انتقادی منتشر كرد. انتقادها دو سو دارد یكی حذف اقشار بسیار آسیب‌پذیر از لیست مشمولان و دومی نحوه توزیع و صف‌هایی كه در شأن مردم نیست. شاید اگر خود دولت می‌دانست این سبد حمایتی كالایی تا این حد پر حاشیه می‌شود در كل بی‌خیال آن می‌شد. از یك طرف وزیر صنعت،معدن و تجارت به خاطر قرار گرفتن كالاهای خارجی به جای تولیدات داخلی در این سبد باید خود را آماده استیضاح كند. اعتراضات مردمی هم كه اضافه شده؛حالا موضوع به درون دولت هم كشیده شده است و برخی وزرا تهدید به استعفا كرده‌اند. با این حساب سبدكالایی كه دولت می‌خواست آن را به اقشار آسیب‌پذیر بدهد و به نوعی اعلام كند كه شیوه صحیح پرداخت یارانه را پیدا كرده و البته به فكر بهره‌برداری سیاسی هم از آن بود در حال تبدیل شدن به یك بحران جدی برای دولت است.

تهدید برخی وزرای اقتصادی به استعفا

آنطور كه سیدمحمد بیاتیان نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی گفته دامنه اعتراضات به نحوه توزیع سبدكالا به درون دولت هم كشیده شده و حتی شنیده شده برخی وزرای مرتبط با توزیع سبدكالا تهدید به استعفا كرده‌اند. خانه ملت از قول او نوشت نابسامانی در نحوه توزیع سبدكالا موجب نارضایتی گسترده مردم شده است.

گلایه‌های مردم از بی‌عدالتی در اختصاص سبدكالا

موضوع سبدكالایی اولین بار توسط رئیس‌جمهور حین ارائه گزارش 100 روزه مطرح شد و توزیع آن سرانجام پس از چندماه كشمكش و ابهامات فراوان در نحوه تامین و توزیع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از روز یك‌شنبه 13بهمن آغاز شد. ایسنا نوشته سبدكالایی كه قرار بود با هدف برقراری عدالت در بین 15 میلیون سرپرست خانوار توزیع شود اما درست دو روز قبل از آغاز توزیع آمار با سرریز مواجه و نهایتا اعلام شد كه سبدكالایی در بین 10 میلیون سرپرست خانوار توزیع می‌شود.البته توزیع سبد بنا بر اظهارات مدیركل تامین و توزیع سبدكالا قرار بود از ابتدای بهمن‌ماه به مدت 15 روز ادامه یابد كه ارائه آن از امروز 13بهمن ماه آغاز شد و با اشكالاتی هم همراه بود به‌طوری كه در روز اول توزیع شاهد شكل‌گیری صفوف عریض و طویل مردمی در مقابل فروشگاه‌های توزیع‌كننده بودیم.

جامعه هدف در دسترس نیست

نارضایتی‌ها از این جا آغاز شد كه عمده مراجعه كنندگان اعلام كردند كه جزو جامعه هدف بوده ولی به آنها اعلام شده كه نمی‌توانند سبدكالایی دریافت كنند. این افراد كه در مقابل ساختمان توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت و تجارت تجمع كرده‌اند با سد حراست این ساختمان مواجه شده و كسی پاسخگوی آنان نبود و حراست این ساختمان تنها با ارائه چند شماره تلفن آنها را به بیرون راهی می‌كند.

عده‌ای نیز اعلام می‌كردند كه ما جزو جامعه هدف تعریف شده نیستیم ولی سرپرست خانواریم و به دریافت كالاهای این سبد نیاز داریم. این افراد سوال می‌كنند كه چرا مشمول دریافت سبدكالایی نشده و آیا راهی برای گرفتن كالاها وجود دارد یا خیر؟

سكوت مسئولان

گزارش‌های میدانی فارس هم حكایت از نارضایتی مردم از نحوه توزیع سبدكالایی داشت و این در حالی است كه مسئولان وزارت صنعت، وزارت تعاون و سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم‌چنان سكوت كرده و در مقابل نارضایتی مردم واكنشی نشان ندادند. محمدرضا نعمت زاده در برنامه 100 روزه وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت پیشنهاد داد تا دو نوبت سبدكالایی در بهمن‌ماه و اسفند‌ماه بین افراد نیازمند توزیع شود كه بعدها این پیشنهاد نعمت‌زاده به تصویب هیات وزیران رسید و افراد مشمول این طرح با امضای معاون اول رئیس‌جمهور اطلاع‌رسانی شد به نحوی كه همه كارمندان و كارگران مشمول قانون كار و تامین‌اجتماعی و همچنین كاركنان و بازنشستگان نیروهای مسلح در كنار طلاب، خبرنگاران و دانشجوهای متاهل مشمول طرح سبدكالایی شدند اما در اولین اطلاعیه وزارت صنعت در یك تصمیم ناگهانی با اعلام شرط حقوق 500 هزار تومانی بخش قابل‌توجهی از كارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی از دریافت سبدكالا محروم شدند. یك مقام مسئول در معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری از احتمال اهداء سبد به همه كارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی خبرداد و گفت: این طرح در دولت در حال بررسی است.

كیفیت متفاوت

بر اساس گزارش فارس كیفیت توزیع سبدكالایی در همه فروشگاه‌ها یكسان نیست و برخی متصدیان فروشگاهی برخورد مناسبی با مردم ندارند. مردم برای دریافت سبدكالایی در دمای -5 درجه و در حالی‌كه در برخی نقاط تهران با بارش برف و باران مواجه هستند در حیاط فروشگاه و در مقابل انبار فروشگاه‌ها صف‌های طویل تشكیل دادند.

ضعیف‌ترین اقشار مشمول دریافت سبدكالایی نشدند

در این زمینه غلامرضا عباسی رئیس هیات مدیره و دبیركل كانون عالی انجمن‌های صنفی كارگری كشور در نامه‌ای خطاب به وزیر كار می‌نویسد: متاسفانه ضعیف‌ترین اقشار جامعه مشمول دریافت سبدكالایی اهدایی از سوی دولت یازدهم نشده‌اند. با توجه به شروع توزیع سبدكالا میان برخی از اقشار جامعه، متاسفانه اغلب ضعیف‌ترین قشر جامعه یعنی كارگران مشمول دریافت سبدكالا نشده­‌اند كه در این زمینه دو مورد قابل تعمق است. اغلب كارگران كشور حداقل بگیر بوده و انتظار می‌رفت از غربالگری پنج میلیون ریال درآمد مصون باشند اما اعتراضات صورت گرفته حاكی از آن است كه دریافت سبدكالا شامل خیل عظیمی از این كارگران نمی‌شود و تعداد زیادی از آنها حذف شده­‌اند. او یادآوری كرده حدود چهار میلیون كارگر به‌دلیل نبود پوشش‌های بیمه‌ای، شناسنامه كارگری در سامانه‌های رسمی ندارند نرخ گذاری درآمد جهت تفكیك كارگر فقیر و غنی منصفانه نیست زیرا كارگران با هر درآمدی و به علت نرخ خط فقر دو میلیون تومانی، طبعأ مشمول دریافت سبدكالا می‌شوند.

حذف 87 درصد بازنشستگان تامین‌اجتماعی

این در حالی است كه گذاشتن شرط حقوق 500هزار تومانی برای بازنشستگان تامین‌اجتماعی باعث شده تا فقط 13 درصد این افراد یعنی در حدود 260 هزار مستمری‌بگیر از جامعه دو میلیون نفری آنان مشمول دریافت سبدكالا شوند وبه این ترتیب 87 درصد بازنشستگان از گرفتن این سبدكالا محروم شدند.در حال حاضر 65 درصد بازنشستگان تامین‌اجتماعی حداقل حقوق را دریافت می‌كنند اما مبلغ این حداقل حقوق به همراه حق اولاد، عائله‌مندی، مسكن و... مدتی است كه به حدود 600 تا 700 هزار تومان در ماه رسیده است و همین باعث شده كه بازنشستگان این سازمان و خانواده‌های آنان كه در شرایط فعلی و بد اقتصادی و معیشتی جامعه روزگار سختی را می‌گذرانند از دریافت سبدكالا محروم شوند.

واكنش مجلس‌نشینان

دامنه اعتراضات روز گذشته به صحن مجلس هم رسید و البته این نمی‌تواند پایان ماجرا باشد به نظر می‌رسد داستان سبدكالایی حالا حالا‌ها ادامه داشته باشد. رمضانعلی سبحانی‌فر سخنگوی فراكسیون كارگری مجلس شورای اسلامی در واكنش به حذف برخی كارگران از دریافت سبدكالا گفت: فراكسیون كارگری مجلس اعتراض خود را به صورت مكتوب به نهاد ریاست‌جمهوری ابلاغ كرده‌ است.

مسئولان دولتی در لیست دریافت سبدكالا

رحیم زارع سخنگوی كمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینكه نام برخی از مسئولان عالی رتبه برای دریافت یارانه غیرنقدی ثبت شده است گفت: دولت برای شناسایی صحیح مشمولان و ردیابی میزان درآمد خانوارها به سیستم دقیق نیاز دارد. دولت در شناسایی مشمولان دریافت سبدكالایی و توزیع این سبد عدالت را رعایت نكرده است، متاسفانه اقشار محروم جامعه مثل كارگران فصلی كه 4 ماه در سال 400تا500 هزارتومان حقوق می‌گیرند و مابقی سال هیچ‌گونه دریافتی ندارند از دریافت سبدكالایی محروم شده‌اند. این نماینده مردم در مجلس‌نهم توزیع سبدكالایی را بازگشت دولت به سیستم كوپنی پرداخت غیرنقدی یارانه‌ها دانست و افزود: سیستم كوپنی كه یك سیستم رانتی بود حذف شد و ارائه سبدكالا تكرار این سیستم منسوخ شده است.نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه هم درباره صف طولانی مردم در دریافت سبدكالایی در كشور تذكر داد.

توزیع سبدكالا را به اصناف بسپارید

در این میان قاسم نوده‌فراهانی رئیس شورای اصناف كشور در نامه‌ای به وزیر صنعت از او خواست تا توزیع سبدكالا را به جامعه اصناف كشور با ۱۰۰ هزار واحد صنفی بسپارند. او در این نامه نوشته دولت به‌دنبال اجرای طرح عرضه بسته حمایتی به خانواده‌ها در سطح بسیار گسترده ملی است، به‌طوری كه دامنه اجرای این طرح شامل تمام نقاط دور و نزدیك كشور خواهد بود، طبیعتا اجرای طرحی با این عظمت و بزرگی نیازمند ابزارهای مطمئن و خاص خودش نیز است.

طرح تحقیق و تفحص از توزیع سبد کالا با 40 امضا

علی علیلو نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی هم در ساعات پایانی بعد از ظهور دیروز از ارائه طرح تحقیق و تفحص از چگونگی انتخاب اقلام سبد کالا با امضای 40 نماینده مجلس به هیات رئیسه خبر داد و گفت: صف های طولانی مردم برای گرفتن دو کیلو برنج و چهار مرغ در دهه فجر در شأن نظام نیست. علیلو گفت: معیارهای وزارت صنعت و معدن برای انتخاب اقلام سبد کالا، علت عدم انتخاب برنج ایرانی، عدم استقبال وزارت صنعت از تولیدات داخلی برای قراردادن در سبد کالا و عدم شمول بسیاری از اقشار آسیب‌پذیر مانند کارگران و کشاورزان در گروه افرادی که سبد کالا دریافت می کنند، از مهمترین محورهای این تحقیق و تفحص است. وی تاکید کرد: کمک به مردم از این راه مسیر درستی نیست، متاسفم که بعد از سی‌وچهار سال انقلاب در دهه فجر مردم باید برای گرفتن مقداری مرغ و برنج در صف های طولانی بایستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha