سلامت نیوز : روز گذشته اولین روز توزیع سبد کالایی بود که به علت عدم برنامه‌ریزی صحیح از سوی مسوولان، شاهد هجوم مردم به فروشگاه‌ها و ایجاد بی‌نظمی در خیابان‌های منتهی به مراکز توزیع سبد کالایی بودیم. بی‌تدبیری در اجرای این طرح تا جایی پیش رفت که مردم برای دریافت اقلام سبد کالایی با وجود سرمای شدید هوا، ساعت‌ها مقابل فروشگاه‌ها در صف ایستادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ صف‌های طولانی و ازدحام متقاضیان به حدی بود که فروشگاه‌ها از ارائه خدمات روزانه بازماندند. همچنین بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز توزیع به علت شلوغی بیش از حد، اقلام سبد کالایی را در همان ساعات اولیه اجرای این طرح به اتمام رساندند و مردم سرگردان شدند. بسیاری از مردم هم با وجود ایستادن در صف‌های طولانی به علت خلل در سامانه کارت‌های بانکی موفق به دریافت سبد کالایی خود نشدند یا اصلا در لیست سبدبگیران نبودند. چندی پیش حیدر مستخدمین ‌حسینی، معاون اسبق حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره سبد کالا اظهارنظری کرده بود که به نظر با وضع این روزهای اجرای طرح همخوانی دارد.

مستخدمین‌حسینی دراین‌باره می‌گوید: من فکر می‌کنم دولت باید بخش اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها را به سمت و سوی غیرکالایی پیش ببرد. سبد کالا هیچ تاثیری ندارد. اینکه سبدی تهیه و توزیع شود، دردی را دوا نمی‌کند. به اعتقاد وی، ارائه سبد کالا بار دولت را بالا می‌برد و برای دولت هزینه ایجاد می‌کند، چراکه برای مردم انتظار ایجاده شده است. اگر مبلغ این سبد کالا را به مردم می‌دادند بهتر از این بود که کالا پرداخت کنند. مستخدمین‌حسینی معتقد است دولت از ابتدا می‌خواسته جامعه را محک بزند ولی یکباره جدی شده است. چنانچه به این اظهارات، انتقادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی را اضافه کنیم، می‌بینیم که هماهنگی دولت و دستگاه‌های مسؤول در این زمینه محل اشکال است.

اگرچه توزیع چنین سبدی با هدف حمایت غیرمالی از شهروندان و جلوگیری از افزایش تورم صورت گرفته اما چگونگی انتخاب مشمولان و نحوه توزیع، اعتراضاتی را به همراه داشته که بحق است. بر این اساس گروهی از سرپرستان خانوار در اعتراض به عدم دریافت سبد کالایی و همچنین نحوه دسته‌بندی دولت برای توزیع این سبد، مقابل معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند. بنابر این اعلام مسؤولان وزارت صنعت هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به این افراد ندادند. متاسفانه برخی از بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی که دریافتی بیش از 500 هزار تومان دارند و از دریافت سبد کالا محروم شده‌اند از دولت خواستند تا شرط دریافتی 500 هزار تومانی برای بازنشستگان تامین اجتماعی را بردارد تا آنان نیز به این سبد کالایی دست یابند.

استعفا برای سبد کالا

در همین حال عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با «وطن امروز» از اختلاف میان وزرا در نحوه و فرآیند توزیع سبد کالا خبر داد و گفت: شنیده‌های غیررسمی حاکی از آن است که برخی از وزرا تا مرز استعفا هم پیش رفته‌اند. سید‌محمد بیاتیان‌صادی اجرای این طرح را بازگشت به سیستم کوپنی دهه 60 برشمرد و افزود: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راستی‌آزمایی مشمولان و توزیع چگونگی توزیع سبدها شاکی است. به گفته بیاتیان‌صادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم نسبت به اجرای این طرح اعتراض کرده است. عضو کمیسیون صنایع با تصریح اینکه توزیع سبد کالا، ترویج دلال بازی است، ادامه داد: این طرح از ابتدا هم درست نبود چون در شناسایی قشر نیازمند و دهک‌های درآمدی، کارها به خوبی انجام نشده تا حق به حقدار برسد. وی با طرح این پرسش که چرا باید نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه سبد کالا را بگیرند و از آن سو برخی از بخش‌های ضعیف و کم‌درآمد جامعه از آن محروم شوند، گفت: افرادی که تحت پوشش تامین اجتماعی بوده و به صورت خویش فرما بیمه شده‌اند نیز از گرفتن سبد محروم مانده‌اند. این نماینده مجلس تاکید دارد که نابسامانی و به‌هم‌ریختگی‌های چنین سیاستی، عواقب و تبعات اجتماعی زیادی را به‌دنبال دارد که مسؤولان دولتی باید درباره آن بازنگری کنند. نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی افزود: سیاست توزیع سبد کالا سیاست درستی نیست و یارانه باید به صورت نقدی و آن هم به صورت هدفمند و تنها به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود.

تفحص از سبد کالا

در همین حال نماینده مردم قائمشهر در مجلس از تقدیم طرح تحقیق و تفحص از نحوه خرید سبد کالا به هیات‌رئیسه مجلس خبر داد.کمال علیپور، نماینده مردم قائمشهر در مجلس با بیان اینکه پیگیر علت توزیع برنج‌های خارجی در سبد کالا هستیم، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه توضیحات کاملی ارائه کند، چراکه دلیل قانع‌کننده‌ای برای استفاده از برنج ایرانی در سبد کالا وجود ندارد. وی ادامه داد: اگر استدلال مسؤولان درباره قیمت برنج داخلی است که باید بگویم برنج پرمحصول ایرانی داریم که کیفیت آن 50 برابر برنج خارجی است و حق مردم نیز برنجی با همین کیفیت است و می‌توانستند از برنج‌های پر محصولی مانند ندا و نعمت استفاده کنند. علیپور خاطرنشان کرد: معاونان وزیر صنعت قول داده بودند که ظرف 48 ساعت موضوع پخش برنج خارجی در سبد کالا را حل کنند که این طور نشد، بنابراین علاوه بر پیگیری موضوع استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح تحقیق و تفحص از خرید سبد کالا نیز آماده شده که تقدیم هیات رئیسه مجلس شد. علیپور درباره محورهای این تحقیق و تفحص، افزود: چگونگی خرید برنج و قیمت آن از عمده محورهای این تحقیق و تفحص است و ما قصد داریم با کمک به دولت، دلال‌ها نتوانند به این مسأله ورود پیدا کنند، چه اغلب در این مواقع چنین مواردی پیش می‌آید، به این علت که برنج توزیع شده در سبد کالا مقدار کمی نیست و از خارج وارد می‌شود و سودآوری کلانی برای دلال‌ها خواهد داشت.

کارگران محروم؛ دولتی‌های مشمول

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم از شیوه عجیب دولت در نحوه توزیع سبد کالا انتقاد کرد. حسین طلا این پرسش را طرح کرد که چرا یک نماینده مجلس با حقوق بالای ۵۰۰ هزار تومان، سبد کالا می‌گیرد اما آن روستایی که هیچ حقوقی ندارد، شامل این طرح نیست؟ طلا در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: با توجه به اعلام سامانه سبد کالا، برخی دولتی‌ها، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای شورای شهر مشمول دریافت سبد کالا شدند که در حقیقت استحقاق دریافت سبد کالا را ندارند. وی ادامه داد: اما برخی از کارگران، خدمتگزاران مدارس، رانندگان تاکسی، پیک‌های موتوری و روستاییان و بسیاری دیگر از کسانی که باید مشمول دریافت سبد کالا می‌شدند، از این طرح محرومند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: این موضوع هشداری جدی برای نحوه اجرای فاز دوم یارانه‌ها است. طلا تأکید کرد: مردم دقیقا نمی‌دانند چگونه باید پیگیر مشکلات و شکایات خود باشند. از این موضوع نمی‌توان گذشت که اقدام دولت در حمایت از قشر آسیب‌پذیر اقدام بسیار مهم و پسندیده‌ای است اما انتظار مردم از دولت آن است که طرح با تدبیر، درایت و پختگی بیشتری انجام می‌شد تا هم عدالت رعایت شود و هم کرامت و عزت مردم در توزیع اقلام بیش از پیش حفظ شود.

5/4میلیون کارگر سبد کالا می‌گیرند

با این وجود مدیر اجرایی طرح سبد کالایی درباره بازنگری مشمولین سبد کالا گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای بازنگری وجود ندارد و 5/4 میلیون کارگر حقوق‌بگیر پایین‌تر از ۵۰۰ تومان در لیست مشمولان سبد کالا وجود دارد. بهمن حاج‌علی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره موج انتقادات وارده بر توزیع سبد کالایی که فقط به مستمری بگیران تأمین اجتماعی و کارگران با حقوق زیر 500 هزار تومان داده می‌شود، اظهار داشت: جداولی را دارم که در آن فهرست بیش از 5/4 میلیون کارگر حقوق‌بگیر پایین‌تر از 500 هزار تومان وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha