دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 104974

سلامت نیوز : یک متخصص داخلی با بیان اینکه خطر سرطان زایی تلفن همراه هنوز به اثبات نرسیده است، گفت: نگرانی‌هایی در مورد احتمال سرطان‌زا بودن این وسیله وجود دارد بنابراین بهتر است حتی الامکان استفاده از آن محدود شود.

دکتر محمد علی اشرف مدرس در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه ارتباط احتمالی میان موبایل یا تلفن‌های سلولی (Cellphone) و سرطان مورد اختلاف نظر است، گفت: سال‌ها بررسی‌های ذی قیمت درمورد تلفن‌های سلولی، نتایج متناقض به بار آورده است. در حال حاضر در مورد میزان احتمالی بروز سرطان در نتیجه‌ استفاده از موبایل اتفاق نظر وجود ندارد.

وی گفت: به ‌نظر می‌رسد نگرانی‌ ابتدایی در مورد موبایل و سرطان، به علت ایجاد تومورهای مغز در ارتباط با استفاده از سل فون بوده است. نتایج بعضی‌ پژوهش‌ها حاکی از افزایش اندک نرخ تومورهای مغز از دهه‌ 1970 است. البته این افزایش زیرکانه به ‌احتمال زیاد به‌ سایر عوامل مربوط می‌شود، مثل افزایش دسترسی به مراقبت‌های طبی و بهبود در تصویرسازی تشخیصی.

این متخصص داخلی با اشاره به تحقیقات انجام شده در جهان گفت: طی یک بررسی در یک دوره‌ 20 ‌ساله، بیش ‌از 420 هزار نفر پیگیری شدند و پژوهشگران مدرکی مبنی بر ارتباط میان سل‌ فون و تومور مغز نیافتند.

اشرف مدرس افزود: در بررسی دیگر میان سل فون و سرطان غدد بزاقی، همراهی دیده شده ‌است. اما فقط در تعداد اندکی از شرکت‌کنندگان در بررسی تومورهای بدخیم دیده شده‌ است.

این متخصص داخلی یادآور شد: نتایج یک بررسی تازه‌ دیگر حاکی از افزایش احتمال بروز گلیوم glioma (نوع خاصی ازتومور مغز) در افرادی است که از سل فون به مقدار بسیار زیاد استفاده می‌کنند، اما در مجموع احتمال بروز تومور افزایش نیافته بود.

وی تصریح کرد: پس از ارزیابی چند بررسی در مورد امکان وجود ارتباط میان سل فون و گلیوم و یک تومور غیر‌سرطانی مغز به ‌نام نوروم ‌آکوستیک (acoustic neuroma)، اعضای آژانس بین‌المللی پژوهش در مورد سرطان که بخشی از سازمان‌ جهانی بهداشت است به این امر نظر داد که در مورد پرتو سل فون به ‌عنوان عامل ایجاد‌کننده‌ سرطان (کارسینوژنیک) مدارک محدود است. اما درنتیجه‌ این بررسی، این گروه میدان الکترومغناطیسی رادیوفرکانس را به‌عنوان کارسینوژنیک احتمالی شناخت.

اشرف مدرس خاطرنشان کرد: اغلب سال‌ها طول می‌کشد تا بتوان میان استفاده از یک عامل جدید ایجاد ‌کننده‌ سرطان، مثل توتون و مشاهده‌ افزایش نرخ سرطان، ارتباط یافت. در حال ‌حاضر، احتمال دارد به ‌علت زمان اندکی که از استفاده از تلفن همراه گذشته است نتوان افزایش نرخ سرطان را به طور مستقیم به آن نسبت داد.

وی با تاکید بر اینکه در حال ‌حاضر کسی نمی‌داند آیا تلفن همراه سبب ایجاد سرطان می‌شود، گفت: با‌ وجودی‌ که بررسی‌های درازمدت در حال انجام است، ولی تا این تاریخ مدرک متقاعد ‌کننده‌ای مبنی ‌بر افزایش احتمال سرطان با استفاده از تلفن همراه وجود ندارد. در صورت وجود نگرانی در ‌مورد ارتباط احتمالی سرطان و تلفن همراه می‌توان استفاده از ‌آن را محدود کرد یا از بلندگو یا هندزفری استفاده کرد که سبب دور نگاه داشته شدن تلفن همراه از محدوده سر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha