دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵

سلامت نیوز : پزشکان آمریکایی در بررسی‌های جدید آزمایشگاهی دریافتند نوعی باکتری‌ مسموم‌کننده موادغذایی می‌تواند در بروز بیماری ام‌اس نقش داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ گروهی از پزشکان دانشکده پزشکی «ویل کرنل» در بررسی‌هایی که روی موش‌ها انجام دادند مشاهده کردند ماده سمی تولیدشده توسط گروه نادری از باکتری «کلوستریدیوم» می‌تواند آسیب‌هایی شبه ام‌اس در مغز ایجاد کند.

تاکنون در مورد علت دقیق بیماری ام‌اس اطلاعاتی به دست نیامده اما به نظر می‌رسد که ترکیبی از فاکتورهای زیست‌محیطی و ژنتیکی در بروز این بیماری موثر هستند. ام‌اس بیماری عصب شناختی است که تنها در انگلیس 100 هزار نفر به آن مبتلا هستند.

این گروه مطالعاتی در بررسی‌های پیشین خود دریافته بودند گروهی از باکتری‌ کلوستریدیوم تولیدکننده سم در بدنِ زنان جوان مبتلا به ام‌اس وجود دارد.

باکتری کلوستریدیوم در خاک و گوشت خام آلوده وجود دارد. در بررسی جدید مشاهده شد که نوع خاصی از باکتری کلوستریدیوم ماده سمی تولید می‌کند که می‌تواند از طریق خون به مغز آسیب برساند.

این محققان در بررسی‌های انجام شده روی موش‌ها دریافتند: این ماده سمی می‌تواند سلول‌های سازنده غلاف «میلین» در مغز را از بین ببرد. این نوع از آسیب در بیماران ام‌اس نیز مشاهده می‌شود.

«جنیفر لیندن»، محقق ارشد این مطالعه گفت: یافته‌های به دست آمده حائز اهمیت است زیرا در صورت تایید شدن نقش این ماده در بروز ام‌اس می‌توان با استفاده از واکسن یا آنتی‌بادی‌ها از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha