سلامت نیوز : مدیر واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، با اشاره به عوامل ایجاد کننده سرطان در کشور، برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری و همچنین غربالگری سه سرطان در کشور را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر بهزاد دماری، مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت در نشست خبری هفته «پیشگیری از سرطان» با اشاره به وجود حدود 300 هزار مبتلا به سرطان در کشور، گفت: البته پیش‌بینی می‌شود که آمار مبتلایان به سرطان در کشور مقداری از این عدد بالاتر باشد. این اطلاعات از طریق نظام ثبت بیماری‌های سرطان در کشور به دست آمده است.

وی همچنین از شناسایی سالانه 90 هزار مورد جدید این بیماری در کشور خبر داد و گفت: همچنین سالانه 40-30 هزار نفر به دلیل این بیماری در کشور جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت که سرطان پس از بیماری‌های قلبی عروقی و حوادث جاده‌ای، سومین علت مرگ در کشور محسوب می‌شود. در مجموع بیماری سرطان از نظر مسائل اقتصادی، اجتماعی و همچنین از دست دادن نیروی مولد جامعه، از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا روند بروز سرطان در کشور از روندی رو به افزایش برخوردار است یا خیر؟ گفت: روند بروز سرطان، روندی افزایشی بوده است. یک علت مهم این موضوع، مسن شدن جامعه است. از طرف دیگر امید به زندگی در سال 55، 55 سال بود. اما اکنون این رقم به 73 سال افزایش یافته است. همچنین در سه دهه گذشته اقدامات بهداشتی و آموزشی وسیعی در کشور صورت گرفته است. در مجموع متناسب با افزایش سن امید به زندگی، جمعیت کشور مسن‌تر شده‌اند. بنابراین انتظار آن است که با افزایش سن جمعیت کشور، روند ابتلا به این بیماری نیز افزایشی باشد.

دماری، کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان و افزایش شاخص‌های بهداشتی را از دستاوردهای کشور در طول سه دهه گذشته خواند و افزود: با توجه به کنترل عفونت‌ها و بیماری‌های واگیر و همچنین کامل‌تر شدن نظام سبک سرطان در کشور، طبیعی است که از نظر مسائل آماری، مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر و از جمله سرطان افزایش نشان دهد.

سالانه 2000 میلیارد تومان خرج درمان سرطان در کشور

وی تغییر سبک زندگی به علت شهرنشینی و تحرک فیزیکی ناکافی را از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و از جمله سرطان خواند و با اشاره به هزینه‌های درمان سرطان، ادامه داد: هزینه یک دوره درمان سرطان به طور میانگین 20 میلیون تومان است که البته این رقم در برخی از انواع سرطان‌ها به 60-50 میلیون و در برخی دیگر به کمتر از 20 میلیون تومان می‌رسد. با توجه به شناسایی سالانه 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور، می‌توان گفت که این بیماری سالانه 2000 میلیارد تومان هزینه درمانی دارد.

مدیر واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: این 2000 میلیارد تومان معادل هزینه لازم برای شبکه بهداشت کشور است که به واسطه آن می‌توان خدمات بهداشتی در شهرها و حاشیه شهرها که حدود 70 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند، کامل‌ کرد.

40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند

وی با بیان اینکه شواهد دنیا حاکی از آن است که 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، ادامه داد: بنابراین می‌توان در طول 10-5 سال آینده موارد بروز این بیماری را کاهش داد. شرط اول آن نیز شناسایی عوامل خطر بیماری‌های سرطان است. از آنجا که عوامل خطر سرطان‌ها با بیماری‌های قلبی عروقی تقریبا مشترک هستند، می‌توان با کنترل این عوامل خطر در مورد کاهش موارد بروز هر دوی این بیماری‌ها اقدام کرد.

24 میلیون ایرانی چاق در معرض خطر سرطان و بیماری‌های قلبی

دماری در این باره ادامه داد: به عنوان مثال چاقی یکی از عوامل خطر سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی است. این در حالی است که جمعیتی معادل 10 میلیون نفر در کشور چاقند که با احتساب افراد دچار اضافه وزن، می‌توان گفت که 24 میلیون نفر در کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند. همچنین 48 درصد مردم کشور تحرک ناکافی دارند. این در حالی است که با ورزش می‌توان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.

وی درباره نقش تغذیه و رژیم غذایی نامناسب در بروز سرطان‌ها، گفت: رژیم غذایی نامناسب از جمله غذاهای با چربی بالا، نیتریت بالا (ترشی‌جات، غذاهای نمکی و ...) رژیم غذایی فاقد میوه و سبزی از عوامل خطر این بیماری‌ها هستند. نتایج به دست آمده از آخرین بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که 88 درصد مردم کشور روزانه پنج واحد میوه و سبزی مورد نیازشان را مصرف نمی‌کنند.

سیگار عامل خطر 13 سرطان

سهم 25 درصدی سیگار در بروز سرطان‌ها

مدیر واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت سیگار را از دیگر عوامل خطر بروز سرطان‌ها خواند و گفت: سیگار به تنهایی عامل خطر حدود 13 سرطان است. همچنین سیگار در بروز 25 درصد سرطان‌ها نقش دارد. پنج میلیون و 300 هزار نفر در کشور سیگاری هستند که با احتساب قلیانی‌ها، مجموعا به 10 میلیون نفر می‌رسند. البته افراد در معرض "دود دسته دوم" را نباید فراموش کرد چرا که "دود دسته دوم" نیز عامل خطری برای سرطان است.

انتقاد از باب شدن تحویل قلیان در درب منازل تهرانی‌ها

دماری ضمن انتقاد از افزایش شیوع مصرف قلیان، ادامه داد: قلیان از شیوع 2-1 درصدی در زنان برخوردار است که متاسفانه این رقم در برخی از استان‌ها به 15 درصد می‌رسد. این در حالی است که یک ساعت استعمال قلیان، معادل استعمال 100-50 نخ سیگار است. از طرف دیگر قلیان مسیر ورود به سیگار و اعتیاد است.

مدیر واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از روش‌های تحویل قلیان در درب منازل در تهران که اخیرا باب شده، انتقاد کرد و گفت: چنین موضوعاتی در شان کشور ما نیست.

وی مصرف الکل را از دیگر عوامل خطر سرطان عنوان کرد و گفت: اعتیاد به اپیوم‌ها، شیره تریاک، شیره سوخته، هروئین و کراک نیز منجر به سرطان‌های ریه و مثانه می‌شود. مواجهه بیش از حد با اشعه ماورای بنفش در طی دهه گذشته، افزایش سرطان‌های پوست را نیز به دنبال داشته است. البته برای تمام این موارد راهکارهای پیشگیرانه وجود دارد.

عوامل خطر سرطان‌ها در زنان

دماری همچنین شروع قائدگی در سن پایین، یائسگی دیرتر، نداشتن حاملگی یا حاملگی کمتر، شروع فعالیت‌های جنسی در سن پایین، ناباروری، چاقی، دیابت، فشار خون، شریک جنسی متعدد و ابتلا به ویروس‌های مختلف را از دیگر عواملی خواند که خطر بروز سرطان‌ها در زنان را افزایش می‌دهد.

80 درصد موارد بروز سرطان‌ها مربوط به کشورهای در حال توسعه

مدیر واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، میزان بروز سرطان‌ها در دنیا تا 20 سال آینده حدود 70 درصد افزایش خواهد داشت که البته 80 درصد آنها به کشورهای در حال توسعه مربوط خواهد شد.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای غربالگری سه سرطان در کشور

وی در توضیح اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از بروز سرطان‌ها، گفت: وزارت بهداشت با درک وضعیت موجود، برنامه‌هایی را برای پیشگیری از این بیماری در نظر گرفته است. به این منظور پنج محور را پیش‌بینی کرده‌ایم. ارتقای آگاهی مردم به شیوه‌های مختلف و ادغام غربالگری سرطان‌ها در نظام شبکه از جمله این برنامه‌هاست.

دماری در این باره ادامه داد: طبق بررسی‌هایی که دنیا نیز آن را تائید می‌کند، غربالگری در مورد سه سرطان کولون (روده بزرگ)، سرطان پستان و دهانه رحم از طریق شبکه‌های بهداشتی شدنی است که ایران نیز در این زمینه برنامه دارد.

مدیر واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در عین حال بر لزوم همکاری‌های بین بخشی برای کاهش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و از جمله سرطان تاکید کرد و گفت: ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه این اجازه را به وزارت بهداشت می‌دهد که هر سال عوامل آسیب‌رسان به سلامت مردم را به صورت رسمی اعلام کند.

طرح گزارش وزارت بهداشت در زمینه امواج ماهواره‌ای در دولت 

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از سرطان، تعهدی است که تا پایان عمر برای ما وجود دارد، در پاسخ به سؤالی درباره نظر شفاف وزارت بهداشت در زمینه تاثیر امواج ماهواره‌ای و پارازیت‌ها در بروز سرطان‌ها، افزود: در این زمینه گزارشی را تهیه و توسط وزیر بهداشت در هیات دولت مطرح است. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از جنبه‌های مختلف این موضوع را پیگیری می‌کند. در این زمینه اختلاف نظر میان متخصصان وجود دارد اما در هر حال باید گفت که دفع ضرر احتمالی عقلاً واجب است. آنچه که در این میان اهمیت دارد، سلامت مردم است و ما وظایف خود را در این باره انجام داده و پیگیر‌ی‌های مربوطه نیز در حال انجام است.

دماری در این باره افزود: معمولا برای اثبات چنین مسائلی باید مطالعات آینده‌نگر انجام شود. به عنوان مثال 10 سال گذشته تفکری غیر از تفکر کنونی در مورد تلفن همراه وجود داشت. در نهایت مطالعات آینده‌نگر از جمله در انگلستان نشان داد که احتمال خطر ابتلا به سرطان مغز در افرادی که به صورت مستمر از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیشتر از سایرین است. بنابراین توصیه کردند که از گوش سمت چپ جهت مکالمه استفاده شده و همچنین مکالمه‌ها کوتاه‌تر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha