سلامت نیوز : دبیر کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان ضمن تاکید بر آن که حدود 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، گفت: پیشگیری به صرفه‌ترین روش کنترل سرطان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی قنبری مطلق گفت: در حالی که شاهد افزایش آمار ابتلا به سرطان در جهان هستیم و پیش بینی می‌شود شمار مبتلایان در سال 2020 به حدود 20 میلیون نفر برسد، باید گفت اکثر موارد بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به برگزاری کنگره ملی " برنامه جامع کنترل سرطان" از 15 تا 17 بهمن ماه در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما، گفت: همچنین همایش روز جهانی سرطان نیز در بعدازظهر روز سه شنبه پانزدهم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: 20 پانل و کارگاه با موضوعات عام و تخصصی مرتبط با سرطان تدارک دیده شده است. پانل‌های تخصصی با موضوع سرطان‌های شایع نظیر سرطان پروستات، پستان، روده بزرگ و معده که با همکاری انجمن علمی تخصصی رادیوتراپی آنکولوژی و انجمن علمی هماتولوژی برگزارمی‌شوند، از همین جمله‌اند.

دبیرعلمی کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با اشاره به برگزاری پانل‌هایی با موضع آلودگی هوا و دخانیات در این کنگره گفت: نقش آلودگی هوا در بروز بیماری‌های مزمن همواره مورد بحث بوده و مطالعات نشان می‌دهند آلودگی هوا از عوامل موثر در بروز سرطان است. همچنین علی‌رغم اینکه شاید مصرف کنندگان سیگار در آمارهای رسمی آمار بالایی را به خود اختصاص نداده و بر این اساس دو تا چهار درصد زنان و 12 تا 14 درصد مردان سیگاری باشند، اما متاسفانه مصرف قلیان آمار بالایی دارد و زنان 10 درصد آن را به خود اختصاص داده‌اند. به دلیل اهمیت این موضوع، در کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان نیز به این مبحث پرداخته می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، گفت: پیشگیری مقرون به صرفه‌ترین روش کنترل سرطان است. در حالی که شاهد افزایش آمار ابتلا به سرطان در جهان هستیم و پیش بینی می‌شود شمار مبتلایان در سال 2020 به حدود 20 میلیون نفر برسد، باید گفت اکثر موارد بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران اتفاق می‌افتد.

قنبری مطلق ادامه داد: افزایش سن جمعیت،‌ گسترش شهرنشینی و مضرات سبک زندگی ناسالم، چاقی و کم تحرکی به عنوان عوامل عمده در بروز سرطان در ایران شناخته می‌شوند. به عنوان مثال تنها حدود 15 درصد جمعیت ما چهار تا پنج وعده میوه و سبزی در روز مصرف می‌کنند.

دبیرعلمی کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با بیان اینکه راهنماهای ملی سرطان و ملاحظات اقتصادی، حمایت‌های مراقبتی و تسکینی، ملاحظات اخلاقی و حقوقی سرطان و همچنین پژوهش‌های کلان در حوزه سرطان از جمله دیگر مباحث مطرح در کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان هستند، گفت: ارائه پیشنهادات راهگشا به سیاستگذاران و پزشکان متخصص جهت پیشگیری، درمان و کنترل هر چه موثرتر سرطان، کاهش موارد بروز سرطان و افزایش کیفیت زندگی بیماران بهبود یافته از جمله اهداف درنظر گرفته شده برای برگزاری این کنگره هستند.

همچنین دکتر مافی، دبیر اجرایی کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با تاکید بر اینکه تفاوت عمده کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با سایر کنگره‌های علمی پزشکی در سطح کشور، طیف متنوع و گستردگی مدعوین است، گفت: از تمامی ارگان‌های دخیل با امر سرطان از جمله وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، مجلس شورای اسلامی و سازمان انرژی اتمی دعوت به عمل آمده که در کنگره و پانل‌های علمی مختلف حضور داشته باشند که البته اکثر قریب به اتفاق آنها اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ادامه داد:‌ پانل‌ها از موضوعات تخصصی تا موضوعات عام را در برمی‌گیرند. همچنین مباحثی پیرامون مدیریت کلان کنترل سرطان مطرح می‌شود.

مافی به حضور 2500 شرکت‌کننده در کنگره اشاره و اظهار داشت: برای حدود 54 گروه تخصصی در رده‌های مختلف تحصیلی از کارشناسی گرفته تا فوق تخصص، امتیاز بازآموزی در نظر گرفته شده است و پزشکان عمومی هم به دلیل آن که در صف اول تشخیص سرطان قرار دارند از بیشترین امتیاز بازآموزی برخوردارند.

دبیر اجرایی کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با بیان اینکه بیش از 500 مقاله به دفتر دبیرخانه کنگره ارسال شد، افزود: از این تعداد 200 مقاله پذیرفته شده است که به شکل پوستر در کنگره ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha