سلامت نیوز : مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت از تدوین برنامه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی بیماران مبتلا به سرطان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی قنبری مطلق در نشست خبری هفته «پیشگیری از سرطان» گفت: در سال 2000 میلادی میزان بروز سرطان در دنیا 10 میلیون نفر بود و پیش بینی شده بود که تا سال 2020 این رقم به 20 میلیون نفر افزایش یابد. در سال های پس از آن افزایش موارد بروز این بیماری را در دنیا شاهد بودیم. به طوری که در سال 2008 این موارد به 12.4 میلیون نفر و در 2012 به بیش از 14 میلیون رسید و البته 32.6 میلیون نفر نیز با این تشخیص در جهان زندگی می کنند. بنابراین با در نظر گرفتن این سیر صعودی، پیش بینی‌ها برای سال 2020 محقق خواهد شد.

وی حدود دو سوم بروز سرطان‌ها را مربوط به کشورهای در حال توسعه خواند و درباره اینکه آیا بروز سرطان در ایران از متوسط جهانی بالاتر است یا خیر؟ گفت: متوسط آمار بروز سرطان در مردان در دنیا 205 در هر صدهزار نفر است که این عدد در ایران 132 در هر صد هزار نفر است. ابتلای زنان به سرطان در دنیا 165 در هر صد هزار نفر است که این رقم در ایران 123 نفر در هر صد هزار نفر است. البته در صورت اجرای کامل و صد در صدی برنامه ثبت سرطان در کشور، این اعداد مقداری بالاتر می‌رود.

مدیر برنامه ملی سرطان افزود: بنابراین با مقایسه آمار بروز سرطان در ایران و دنیا، مشاهده می شود که متوسط بروز سرطان در ایران کمتر از آمار جهانی است. در عین حال می توان گفت که روند بروز سرطان در کشور به دلیل افزایش سن جمعیت، شیوه زندگی و عوامل محیطی رو به افزایش است.

عوامل عفونی یک چهارم علت بروز سرطان‌ها در کشورهای در حال توسعه

وی فعالیت بدنی ناکافی، افزایش وزن، تغذیه نامناسب، سیگار و شهرنشینی را از عوامل زمینه ساز افزایش بروز سرطان‌ها خواند و گفت: یک سوم سرطان‌ها به دلیل شیوه زندگی ناسالم و یک سوم دیگر نیز به دلیل استعمال سیگار ایجاد می شوند اما تاثیر این عوامل در کشورهای در حال توسعه کمتر است و عوامل عفونی در این کشورها در ایجاد سرطان از اهمیت بسزایی برخوردارند به طوری که عوامل عفونی یک چهارم علت سرطان ها در کشورهای درحال توسعه را تشکیل می دهند.

وی در این باره ادامه داد: دو سوم علت بروز سرطان‌ها نیز به عواملی مربوط می‌شود که خود افراد می‌توانند در پیشگیری از آنها نقش داشته باشند. یک سوم علت سرطان‌ها نیز به عوامل حاکمیتی مربوط می شود؛ نظیر آنچه که در مساله آلودگی هوا مشاهده می‌کنیم.

وی به نقش رسانه ها در افزایش آگاهی عمومی مردم اشاره کرد و گفت: سالانه دو هزار میلیارد تومان هزینه درمان سرطان در کشور است. این درحالیست که حدود سه برابر این رقم هزینه‌های غیرمستقیم این بیماری است که به بیماران و خانواده‌های آنها تحمیل می شود. از طرف دیگر مباحث اجتماعی و روانی نیز از اهمیت بسزایی برخوردارند تا بتوان کیفیت زندگی بهتر و طول عمر بالاتری را برای این بیماران فراهم کرد. مطالعات دنیا نشان داده که مبتلایان متاهل از طول عمری نسبت به مبتلایان مجرد برخوردارند.

مطلق از تدوین برنامه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی بیماران مبتلا به سرطان در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: 40 تا 50 درصد بیماران مبتلا به سرطان، بهبود می‌یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha