دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10498

با آمدن کاهو سر سفره ها در فصل بهار و تابستان آیا تا به حال از خود سوال کرده اید که این سبزی خوشمزه و پرمصرف چه خواصی دارد؟آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بسیاری از افراد چاق برای لاغر شدن، هر روز یك بشقاب بزرگ سالاد می‌خورند و كاهو یكی از سبزی‌های سالادشان را تشكیل می‌دهد؟

کاهو دوای دردتان

اگر بخواهیم كمی درباره تاریخچه آشنایی انسان با این سبزی برایتان بگوییم، باید این‌گونه آغاز كنیم كه این سبزی در حدود 2500 سال پیش توسط ایرانیان باستان مصرف می‌شده  و تاکنون محبوبیت خود را از دست نداده است.
برای کسانی که از کمبود اهن رنج میبرند بسیار توصیه میشود چرا که سرشار از ویتامین و آهن است. متخصصان می گویند كه كاهو ویتامین های «آ» و «ب» و «ث» دارد و خونساز است. این سبزی سرشار از املاح آهن، كلسیم، منیزیم، منگنز، روی، سدیم و مس است.
این املاح به ویژه منگنز و روی از سفید شدن و ریزش مو جلوگیری می كند.حتی برای آفتاب سوختگی مفید بوده، قرمزی ناشی از آن را در سطح پوست كاهش می دهد.
تعدادی از پزشکان معتقدند که کاهو خاصیت خنك كننده دارد تشنگی را برطرف می كند.
افرادی که تشویش و نگرانی و دلهره دارند حتما مصرف روزانه کاهو زا در برنامه غذائی خود بگنجانند چرا که تحقیقات نشان داده کاهو مسکن اعصاب و بهترین دارو برای بیماران عصبی است،همچنین برای آرامش اعصاب و رفع خستگی و بی خوابی مفید است.

جالب است بدانید که مصریان قدیم به كاهو «گیاه بارور» می گفتند. و از آن برای درمان ناباروی و بالابردن توان جنسی استفاده میکردند.
کاهو فشار خون را تنظیم می كند و خوردن مرتب آن از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و سكته جلوگیری می‌كند .
در درمان یبوست مؤثر است. كاهو اشتها را تحریك می كند. خوردن كاهو با كمی سركه و ادویه پیش از غذا ـ با تحریك غدد دستگاه گوارش و ترشح اسید معده ـ به هضم غذا كمك می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha