دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 104980

سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش بالغین گفت: تدوین برنامه کشوری منسجم، پرداخت هزینه جهت پیشگیری از سرطان و ارتقاء سطح عمومی آگاهی، راه‌های مناسبی برای کنترل سرطان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر صدیف درویش مقدم متخصص داخلی اظهار کرد: بیماری سرطان بعد از حوادث رانندگی و بیماری‌های قلبی عروقی، سومین عامل مرگ و میر در ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: در بین زنان ایرانی سرطان پستان رتبه نخست و در مردان نیر سرطان پروستات جایگاه اول را دارد که می‌توان گفت در دهه‌های آینده با سونامی سرطان روبرو خواهیم شد.

درویش مقدم با اشاره به عوامل سرطان زا اظهار کرد: با توجه به اینکه 30 درصد مردم ایران چاق هستند و بین 50 تا 60 درصد نیز دچار اضافه وزن می‌باشند از این رو کم تحرکی و چاقی مفرط، رژیم غذایی پرچرب و پرکالری، مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فرآورده‌های آن، مصرف بی‌رویه فست فودها و همچنین مصرف مشروبات الکلی و دخانیات از جمله عوامل بروز سرطان هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین سطح بالای نیترات آب، استفاده گسترده از سموم آفت کُش و کودهای شیمیایی نیتراته در کشاورزی از دیگر عوامل سرطان زا به شمار می‌روند.

این فوق تخصص گوارش در ادامه به عوامل محیطی ایجاد سرطان نیز اشاره و تاکید کرد: هلیکوباکتری پیلوری(موجود در معده)، هپاتیت B و ژنتیک نیز در ایجاد سرطان تاثیرگذار هستند.

درویش مقدم با اشاره به راه های پیشگیری از سرطان گفت: افزایش فعالیت فیزیکی مناسب، تغییرات سبک زندگی و عادات غذایی، واکسیناسیون علیه هپاتیت، درمان هلیکوباکتری پیلوری و بهبود روش‌های کشاورزی می‌تواند از بروز سرطان در افراد جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: بایستی ابتدا از سرطان پیشگیری، سپس شناسایی و آنگاه اقدام به درمان زودهنگام آن کرد.

درویش مقدم به راه‌های موثر جهت کنترل سرطان اشاره و خاطرنشان کرد: تدوین برنامه کشوری منسجم، پرداخت هزینه جهت پیشگیری، ارتقا سطح عمومی آگاهی در مورد سرطان، غربالگری سرطان، تدوین برنامه مراقبت‌های تسکینی و حمایتی، جلوگیری از درمان بی‌مورد و تقویت مراکز حمایتی و مددکاری بیماران سرطانی از جمله راه‌های مناسب برای کنترل این بیماری محسوب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha