سلامت نیوز : رئیس انجمن دیابت ایران گفت: ارائه آموزش‌های لازم در راستای کنترل میزان قند خون نقش مهمی در سلامت افراد دیابتی در جامعه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر امیر کامران نیکوسخن، با اشاره به اهمیت روشهای صحیح زندگی در مدیریت و کنترل دیابت افزود: باید برای جلوگیری از افزایش میزان قند اندازه‌ها را در تغذیه رعایت کرد.

وی با بیان اهمیت آموزش در کنترل بیماری دیابت گفت: بیماران دیابتی نیازمند آموزش‌های دقیق هستند زیرا آموزش دارای اهمیت بیشتری از درمان با دارو است که متاسفانه در شیوه‌های سنتی درمان در ایران همچنان بر استفاده از دارو تاکید می‌شود.

رییس انجمن دیابت ایران، با بیان اینکه آموزش کنترل میزان قند به بیمار در بسیاری از کشورهای جهان ضروری است، گفت: در غیر این صورت بیمار نمی‌تواند به پزشک مراجعه نماید یا از خدمات بیمه‌ای استفاده کند چرا که آموزش جلوی بسیاری از بحران‌ها را گرفته و حتی نیاز به دارو را به صورت جدی کاهش می دهد.

نیکوسخن درباره مولفه‌های مهم در جهت حفظ سلامت بیماران دیابتی افزود: حمایت‌های روانشناختی و اجتماعی، آموزش، تغذیه سالم، ورزش، کنترل روزانه قند و در نهایت دارو از مولفه‌های مهم در حفظ سلامت بیماران دیابتی به شمار می رود.

وی تاکید کرد: مهم ترین مولفه در درمان بیماران دیابتی آن است که بیمارات تحت حمایت‌های روانی و مالی در تامین هزینه‌ها قرار گیرند که در این میان بیمه‌ها نقش مهمی در حمایت از افراد بیمار دارد.

رئیس انجمن دیابت ایران، ایجاد محیطی آرام و به دور از تنش را یکی از نیازهای مهم برای بیماران دیابتی برشمرد و گفت: بیماران دیابتی از بیماران مظلوم جامعه هستند که با درد و ناراحتی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی کودکان مجبور به تزریق‌های دردآوری هستند که باید محیط زندگی را برای این عزیزان بدون هیچ تنش و اضطرابی آماده کنیم.

نیکوسخن تصریح کرد: متاسفانه گرانی سرنگ‌های انسولین با سوزن‌های ریز توام با درد کم بسیار گران است و بازار سیاه نیز موجب افزایش بی رویه قیمت این محصولات شده است به طوری که افراد و اقشار ضعیف توان خرید آن را ندارند و باید در این زمینه به صورت جدی تجهیزات لازم را با قیمت مناسب در اختیار بیماران به ویژه کودکان قرار داد.

وی با اشاره به استعدادهای خدادادی در کودکان دیابتی و ضرورت رسیدگی به این فرزندان گفت: در انجمن دیابتی ایران شمار زیادی از اعضا را کودکان تشکیل می دهند که توانایی و استعدادهای خاصی در رشته‌های علمی، ورزشی و هنری دارند که نشان از نظمی است که این بیماری به آنها یاد داده تا در هنگام ضرورت خود داروهایشان را تزریق کنند.

این پزشک متخصص گفت: وظیفه ما رسیدگی به بیمارانی است که با بحران‌های شدیدی در زندگی مواجه هستند اما بیماران نیز باید بدانند که سلامتی نعمت بزرگی است و باید قدردان ان باشند و با کنترل وضعیت تغذیه خود مانع از افزایش بیماری و حتی قطع عضو شوند.

نیکو سخن درمان‌های نوین را مستلزم کنترل میزان قند خون، تغذیه سالم و ورزش دانست و گفت: بیش از 100 هزار نفر در کشور عضو انجمن دیابت ایران هستند که 15 ساعت آموزش‌های لازم را می گذرانند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات فراوان هنوز در استان قم انجمن دیابت تشکیل نشده است که امیدواریم به زودی بیماران قمی نیز بتوانند با تشکیل این انجمن از خدمات ارزنده آن در حفظ سلامت بهره بگیرند.

نیکوسخن در پایان گفت: یک سوم بیماران دیالیزی را بیماران دیابتی تشکیل می‌دهد از این رو باید افراد دیابتی مراقب تغذیه خود باشند و قند کمتری استفاده کنند زیرا بی‌توجهی به سلامت در حقیقت ظلم به نفس است که همانند خودکشی گناهی نابخشودنی است.

لازم به ذکر است، بیماران دیابتی می توانند از پایگاه اطلاع رسانی انجمن دیابت ایران به آدرس www.ids.org.ir استفاده نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha