سلامت نیوز : یک متخصص اطفال با بیان اینکه "راش‌ گرمایی" در نوزادان معمولا خود ‌به ‌خود از بین می‌رود، گفت: انواع شدید "راش گرمایی" ممکن ‌است به مراقبت طبی نیاز داشته باشد ولی بهترین راه تسکین نشانه‌ها، خنک‌ کردن پوست و پیشگیری از عرق ‌کردن است.

دکتر فرهاد فیلی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه راش گرمایی و عرق ‌سوز در شیرخواران شایع است، گفت: وقتی مجاری عرق که بیشتر به آنها منافذ عرق گفته می‌شود، بسته شوند و عرق زیر پوست حبس شود، "راش گرما" ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: نشانه‌های این حالت از تاول‌های سطحی تا برجستگی‌های قرمز عمقی متفاوت است. بعضی انواع راش گرمایی ممکن است به شدت خارش داشته باشند.

این متخصص اطفال، تاول‌های روشن و پر از مایع و برجستگی‌های (پاپول papule) که به آسانی پاره می‌شوند را بارزترین نشانه راش گرمایی در نوزادان عنوان کرد و افزود: در این عارضه تاول‌هایی با ظاهر بلوری دیده می‌شوند که دارای خارش نبوده و دردناک نیستند. این نوع راش‌ گرمایی معمولا خود به خود از بین می‌رود ولی در صورت تداوم آب و هوای داغ و مرطوب ممکن است مجددا عود کنند. این مشکل با وجود اینکه در نوزادان شایع است ولی در بزرگسالان نیز ممکن است به وجود آید.

فیلی تاکید کرد: از آنجایی که مجاری عرق نوزاد به طور کامل رشد نکرده‌اند، ممکن است به آسانی پاره شوند و عرق زیر پوست حبس شود. این حالت معمولا درآب و هوای داغ به وقوع می‌پیوندد ولی ممکن است هر بار که به شیرخوار لباس بسیار گرم پوشانده باشند نیز بروز کند. نوزادانی که تب بالا دارند یا در انکوباتور به ‌سر می‌برند نیز ممکن است دچار انسداد مجاری عرق شوند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که از لباس‌هایی استفاده شود که از تعریق و تبخیر طبیعی جلوگیری ‌کنند راش‌ گرمایی پدید می‌آید. به ‌طور کلی گرم‌ کردن بیش ‌از حد و پوشاندن لباس زیاد در زمستان و خوابیدن نیز به ‌پیدایش راش ‌گرمایی منتهی می شود.

راش ‌پوشک در نتیجه‌ مالش با نوزاد پدید می‌آید

فیلی با اشاره به اینکه راش ‌گرمایی معمولا بدون مشکلی ترمیم می‌شود، گفت: گاهی راش‌ها به باکتری‌ها‌ آلوده شده و سبب ایجاد پوستول‌های ملتهب (دانه های پوستی) و خارش‌دار می‌شود. این حالت در کودکانی بروز می‌کند که به آنها پوشک بسته می‌شود ولی این مورد را نباید با راش‌ پوشک اشتباه گرفت. راش ‌پوشک در نتیجه‌ مالش پوست لطیف نوزاد پدید می‌آید و به انسداد مجاری عرق ربطی ندارد.

این متخصص اطفال در پایان یادآور شد: بهترین روش ‌درمان هر نوع راش‌ گرمایی کاستن از میزان تعریق با قرار گرفتن در ساختمان‌هایی است که ایرکاندیشن دارند و در صورتی‌ که این کار امکان پذیر نباشد، استفاده از پنکه برای به حرکت درآوردن هوا، پوشیدن لباس‌های سبک از جنسی که برای نفس‌ کشیدن دارای منفذ باشد و محدود کردن فعالیت جسمانی است. وقتی پوست خنک باشد، راش‌ گرمایی به سرعت از بین می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha