سلامت نیوز : معاون بهداشت وزیر بهداشت، ضمن تشریح عوامل ایجاد کننده سرطان از بروز سالانه 90 هزار مورد جدید این بیماری در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی‌اکبر سیاری در نشست خبری هفته «پیشگیری از سرطان» با بیان اینکه سرطان یکی از عواملی است که سلامت مردم را به خطر انداخته و از نظر اقتصادی خانواده‌ها را متزلزل می‌کند، افزود: سرطان یک عامل خطر است، فرد را از شغلش بازمی‌دارد و هزینه‌های بالای دارویی دارد. بیماری سرطان به علت رادیوتراپی، نیازمند تغذیه ویژه است. مشکلات افسردگی و روانی را نیز باید به آن اضافه کرد.

وی با بیان اینکه سالانه 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور شناسایی می‌شود، افزود: در حال حاضر 300 هزار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد و تمام این افراد نیازمند مراقبت، درمان، نگهداری و تسکین درد هستند. اگر در خانواده‌ای یک فرد مبتلا به سرطان وجود داشته باشد، تمام اعضای آن خانواده تحت تاثیر بیماری این فرد قرار می‌گیرند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در توضیح شایع‌ترین علل ابتلا به سرطان، ادامه داد: سن، شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان است چرا که با افزایش سن، تغییرات ژنتیکی را شاهد هستیم. از طرف دیگر جامعه ما در حال مسن شدن است. بنابراین انتظار آن است که در سال‌های آتی افزایش بروز موارد سرطان را شاهد باشیم. اکنون که جمعیت کشور در وضعیت جوانی و میانسالی قرار دارد، می‌توان با پیشگیری‌های لازم، از بروز موارد سرطان در آینده جلوگیری کرد چرا که سرطان یک سیر تدریجی دارد.

آلودگی هوا و نقش آن در بروز سرطان

تهرانی‌ها 95 درصد از روزهای سال را هوای آلوده تنفس می‌کنند

سیاری در توضیح عوامل زمینه‌ساز بروز سرطان، افزود: آلودگی هوا از عوامل زمینه‌ساز سرطان است. تحقیقات سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که خطر ابتلا به سرطان در افرادی که در محیط‌های باز آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر از سایرین است. این در حالی است که مردم تهران تنها پنج درصد از روزهای سال را هوای پاک تنفس می‌کنند.

وی در این باره ادامه داد: مواد ناشی از اگزوز موتورها (گاز CO و ذرات معلق) و به ویژه موتورهای دیزلی بسیار خطرناک و سرطان‌زا هستند. 30-20 درصد آلودگی هوا نیز به دلیل خودروهای فرسوده است که البته تمام این موارد قابل پیشگیری است.

سبزیجات و میوه‌جات آلوده به نیترات و سهم آنها در بروز سرطان

سیاری،‌ مواد غذایی ناسالم را از دیگر عوامل زمینه‌ساز سرطان خواند و گفت: در صورت آلوده بودن مواد غذایی، خطر سرطان‌زا بودن آنها وجود دارد. ثابت شده که مواد غذایی حاوی نیترات، سرطان‌زا هستند. این در حالی است که بیشترین نیترات در صیفی‌جات و سبزیجات وجود دارد. همچنین فلزات سنگین مانند آرسنیک، آفلاتوکسین و ... نیز در بروز سرطان نقش بسیار مهمی دارند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه مصرف سیگار و همچنین تریاک را از دیگر عوامل زمینه‌ساز سرطان خواند و افزود: سیگار در بروز بسیاری از سرطان‌ها نقش مهمی دارد. همچنین بالاترین مصرف تریاک در دنیا، مربوط به ایران است. سرطان‌های دستگاه گوارش و مثانه نیز از این طریق ایجاد می‌شوند. بنابراین بخشی از عوامل زمینه‌ساز بروز سرطان‌ها در دست خود انسان است که می‌تواند از آنها پیشگیری کند.

وی، ویروس‌ها را از دیگر متهمان بروز سرطان‌ها خواند و افزود: هپاتیت‌های B و C می‌توانند سرطان ایجاد کنند. در ایران تعداد زیادی از مردم به هپاتیت B مبتلا هستند، اما از بیماری خود خبر ندارند. این در حالی است که هپاتیت B از طریق واکسن قابل پیشگیری است. همچنین زگیل ناحیه تناسلی در زنان نیز از واکسن مربوطه برخوردار است که می‌توان با تزریق این واکسن، از بروز این نوع سرطان نیز پیشگیری کرد.

سیاری، چاقی را از دیگر عوامل خطر بروز سرطان‌ها دانست و افزود: مصرف روغن جامد، اسیدهای چرب اشباع و ترانس می‌توانند زمینه بروز سرطان را فراهم کنند. بنابراین اطلاع‌رسانی به مردم بسیاری مهم است. رسانه‌ها، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان نقش مهمی در این زمینه دارند.

پنج سرطان شایع کشور کدامند؟

معاون بهداشت وزیر بهداشت، کشنده‌ترین سرطان در کشور را سرطان معده عنوان کرد و افزود: سرطان ریه، پستان، روده بزرگ، معده و پروستات پنج سرطان شایع کشور هستند. البته با رعایت موارد ساده و جدی گرفتن علائم، می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری و یا در مراحل اولیه ابتلا آن را شناسایی کرد. به عنوان مثال اگر در دستگاه گوارش فردی خون وجود داشته باشد، باید به عنوان یک عامل غیرطبیعی تلقی شود. افراد سنین 50 سال به بالا باید آزمایش‌های سالانه مربوطه را جدی بگیرند.

وی در عین حال افزود: با پیشرفت علم و تکنولوژی، امکان تشخیص سریع‌تر سرطان وجود دارد. سرطان قابل پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha