سلامت نیوز : اولین داروی ضد سرطان بیوسیمیلار، تولید ایران فردا طی مراسمی با حضور رئیس سازمان غذا و دارو رونمایی و وارد بازار می‌شود. همچنین برای اولین بار تکنولوژی تولید یک داروی ایرانی از ایران به یک کشور خارجی که ترکیه است، منتقل می‌شود.

هاله حامدی فرد، مدیر عامل شرکت داروسازی تولید کننده داروی جدید ضد سرطان در گفت و گو با فارس گفت: این دارو یک داروی ضد سرطان بیوسیمیلار است که برای اولین بار در ایران تولید شده و ایران در واقع دومین تولید کننده این دارو در جهان محسوب می‌شود.

وی گفت: نام این دارو «پگاژن» است که مدتی است تولید شده و پس از طی مراحل آزمایشگاهی، تست حیوانی و انسانی مجوز لازم را از وزارت بهداشت گرفته و اکنون آماده ورود به بازار است و از فردا پس از رونمایی رسمی با حضور معاون وزیر بهداشت وارد بازار می شود.

وی ادامه داد: این دارو برای درمان همه انواع سرطان بعد از شیمی درمانی کاربرد دارد و مزیت مهم آن اثربخشی و کارایی بالاتر و نیاز به تزریق کمتر است.

حامدی فر گفت: فردا همچنین طی مراسمی برای اولین بار قرارداد انتقال تکنولوژی تولید دارواز ایران به ترکیه برای تولید داروی رسیژن که داروی بیوتکنولوژی MS ایرانی است منعقد می شود.

وی افزود: تاکنون روال این بوده است که ما در ایران تکنولوژی تولید داروهای مختلف را از کشورهای دیگر وارد می‌کردیم و وارد کننده تکنولوژی بوده‌ایم و این اولین بار است که در یک روال معکوس ایران انتقال دهنده تکنولوژی تولید یک دارو به خارج می‌شود و در واقع شرکت ترکیه‌ای که یکی از شرکتهای معتبر دارویی این کشور است این دارو را تحت لیسانس طرف ایرانی تولید می‌کند.

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذاو دارو هفته گذشته به خبرنگار فارس گفته بود: اولین داروی مونوکلونال آنتی بادی ضد سرطان در کشور در یک شرکت معتبر دانش بنیان داروسازی تولید شده و هفته آینده رونمایی و وارد بازار می‌شود.

وی اضافه کرد: داروهای مونوکلونال آنتی بادی داروهایی با تکنولوژی بالا و بسیار گرانقیمت هستند. هم اکنون برخی از این داروها با قیمت بالا وارد کشور می‌شود و تولید آنها در کشور می‌تواند در درمان بهتر بیماران سرطانی با قیمت ارزانتر بسیار موثر باشد. تلاش ما این است که با ایجاد خط تولید این داروها تا 2 سال آینده حداقل 6 داروی مونوکلونال آنتی بادی در کشور به تولید برسد.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اضافه کرد: داروهای مونوکلونال آنتی بادی داروهایی هستند که موجب تولید پادتن در بدن علیه سلولهای سرطانی می‌شوند. این پادتن ها با تهاجم به سلولهای سرطانی آنها را از از بین می برند و به درمان بیماری سرطان با عوارض کمتر منجر می شوند.

دیناروند گفت: در واقع استفاده از این داروها موجب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن در برابر سلولهای سرطانی می شود و با مرگ سلولهای سرطانی در واقع به درمان این بیماری منجر می شود.

وی افزود: این داروها با ابزارها و با استفاده از تکنولوژی بایو در رآکتورها تولید می شوند و وقتی به بیمار تزریق می شوند، آنتی ژن خاص سلول سرطانی را شناسایی می کنند و به آن متصل می شوند، اتصال به سلول سرطانی موجب مرگ سلول سرطانی می شود.

وی افزود: اثربخشی این داروها بسیار بالا و عوارض جانبی آنها بسیار کم است البته شرط تأثیر این دارو در این بیماران این است که آنتی ژن گیرنده در بدن فرد وجود داشته باشد بنابراین تجویز داروهای مونوکلونال آنتی بادی حتماً باید با مطالعه و آزمایش انجام شود تا مشخص شود گیرنده خاص دارند، در این صورت این دارو در درمان سرطان موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha