دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 104988

سلامت نیوز : کامران باقری لنکرانی گفت: پس از پیروزی انقلاب ایجاد شبکه بهداشتی در سراسر کشور موجب کنترل اکثر بیمارهای واگیر و کاهش چشمگیر مرگ مادران و کودکان شد اما امروز باید بر چالشهای اقتصاد سلامت، افزایش سالمندی و افزایش بیماریهای غیر واگیر فائق شویم.

کامران باقری لنکرانی در گفت‌‌وگو با فارس در مورد مهمترین دستاوردهای نظام سلامت در طی 35 سال گذشته اظهار داشت: به هر حال ما در شاخص‌های عمومی بهداشت ارتقاء درخور توجهی داشته‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت گفت: در سال 55 طبق آمار نزدیک به 5 هزار نفر از زنان باردار حین زایمان یا هفته‌های بعد از زایمان فوت می‌کردند در حالی که جمعیت آن روز ایران 35 میلیون نفر بود اما امروزه تعداد مبتلایان به عوارض بارداری و زایمان و فوت به کمتر از 300 نفر در سال رسیده است در حالی که جمعیت امروز 79 میلیون نفر است.

باقری لنکرانی افزود: امروز امید به زندگی از کمتر از 60 سال به 74 سال رسیده است که در مردان این امید به زندگی به 73 سال و در زنان در کمتر از 76 سال برآورد می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت تصریح کرد: بیماری‌های عفونی روزگاری در کشور ما مهمترین علل مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر 5 سال بوده است اما امروزه این بیماری‌ها رخت بر بسته‌اند؛ سالها پیش فلج اطفال ریشه‌کن شده ‌است و کزاز نیز سالیان طولانی است که دیگر دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: به موازات این پیشرفت‌ها با چالش‌های جدیدی روبرو بوده‌ایم و در مسیر سالمندی پیش‌ رفته‌ایم. جمعیت سالمندی که در سال 55 حدود 2 درصد بوده است امروز به 8.5 درصد رسیده است که رو به افزایش است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت افزود: بیماری‌های غیرواگیر مثل فشار خون، چاقی، قند و سرطان‌ها به مرور خود را به عنوان عامل مرگ و میر نشان می‌دهند؛ البته تصادفات و تلفات جاده‌ای نیز یکی از چالش‌ها عنوان می‌شوند.

باقری لنکرانی به بحث اقتصاد سلامت اشاره داشت و گفت: در این زمینه نیز چالش داریم؛ سال‌ها پیش در حدود سال‌های 64 سالانه 4 هزار نفر برای انجام جراحی قلب به خارج فرستاده می‌شدند که امروزه هیچ اقدام مهمی نیست که نتوان در ایران انجام داد اما اقدامات نوین درمانی به دلیل فناوری بالا و داروی گرانقیمت، هزینه بالایی در ایران می‌طلبند.

وی افزود: بحث تأمین منابع مالی درمان به عنوان چالش جدی، نظام سلامت را تهدید می‌کند و با توجه به فقدان بیمه موثر، پرداخت از جیب مردم در حال حاضر مهمترین تامین‌کننده منابع مالی در کشور است که این امر ، فاجعه مهمی برای نظام سلامت به شمار می‌آید.

وزیر اسبق بهداشت تصریح کرد: به نظر می‌رسد تمرکز اصلی سیاستگذاری سلامت در حال حاضر باید روی باز تعریف ساختار ارائه خدمات و بسته خدمتی باشد چرا که بسته‌های خدمتی شبکه بهداشتی با هدف سلامت مادر و نوزاد و پیشگیری از بیماری‌های عفونی شکل گرفته است اما امروزه با توجه به شیوع بیماری‌های غیرواگیر و مهاجرت افراد از روستا به شهرها و دیگر موارد موجود باید بازتعریف شود.

وی ادامه داد: منابع پایداری باید برای تأمین هزینه سلامت تعریف شوند و در عین حال به موضوع بسته خدمتی و ارزیابی فناوری سلامت توجه بیشتری شود.

باقری لنکرانی به شتاب روز‌افزون فناوری در دنیا اشاره داشت و گفت: فناوری با شتاب بالا در دنیا گسترش می‌یابد و فناوری چه در ایران وارد شود یا برای تولید داخلی اقدام شود یا تحت بیمه قرار بگیرد احتیاج به ارزیابی دقیق‌تری دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت اظهار داشت: بسیاری از فناوری‌ها از نظر هزینه و اثر‌بخشی نسبت به گذشته ارجحیت ندارند و البته هزینه بالایی هم دارند و نباید تب نو بودن گریبانگیر نظام سلامت شود و تمام منابع صرف تجهیزاتی شود که فقط به تجمل بینجامد و ارزشی برای سلامت و نظام سلامت نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha