دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 104998

سلامت نیوز : مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور از افزایش ۳ درصدی ولادت در ۱۰ ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "علی‌اکبر محزون" گفت: در ده ماهه نخست سال ۱۳۹۲ تعداد ۱.۲۲۰.۹۱۱ واقعه ولادت به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از این تعداد ولادت، ۱.۱۷۱.۲۹۳ واقعه در مهلت قانونی یعنی حداکثر ۱۵ روز پس از وقوع ولادت به ثبت رسیده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت اظهار کرد: به طور متوسط در مقابل هر ولادت روستایی، ۳.۳ ولادت شهری به ثبت رسیده است.

محزون تصریح کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت در ده ماهه سال ۱۳۹۲ برابر با ۱۰۵.۶ است که همین شاخص در مدت مشابه سال قبل ۱۰۵.۴ بوده است. (یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه ولادت ثبت شده دختر حدود ۱۰۶ واقعه ولادت پسر به ثبت رسیده است.)

وی همچنین در مورد واقعه فوت گفت: در ده ماهه سال ۱۳۹۲ تعداد ۳۰۷.۹۵۱ واقعه فوت به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۵ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت افزود: تعداد فوت ثبت شده در مهلت قانونی (یعنی حداکثر ۱۰ روز پس از وقوع فوت یا وقوف بر آن) در ده ماهه سال ۱۳۹۲ برابر با ۲۸۰۲۵۴ واقعه است که طبق قانون، بقیه موارد مشمول جریمه مندرج در قانون بودجه سال جاری خواهند شد. لذا نسبت به اعلام بموقع وقایع موالید و فوت در مهلت قانونی تأکید می‌شود.

وی تصریح کرد: با وجود افزایش نسبی در آمار ثبت ولادت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که عمدتاً حاصل اطلاع‌رسانی و هشدارهای مربوط به آسیب‌های تک‌فرزندی ارزیابی می‌شود، اما همچنان نسبت به پتانسیل جمعیتی واقع در سن ازدواج و فرزندآوری که انتظار می‌رفت فاصله قابل توجهی وجود دارد.

محزون افزود: به طوری که با وجود بیش از دو برابر شدن جمعیت زنان در سن باروری (جمعیت زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله) در سرشماری ۱۳۹۰ نسبت به سرشماری ۱۳۶۵ که از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده، ثبت سالانه موالید از حدود ۲ میلیون الی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ولادت در سال به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار ولادت کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha