سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 105015

بارِ زبان‌تان را کم کنید

سلامت نیوز : حتما برای شما هم پیش آمده که احساس کنید زبان‌تان بار گرفته است و وقتی در آینه نگاه می‌کنید، احساس کنید برف روی زبان‌تان نشسته است؛ لایه سفیدی روی زبان که به اصطلاح گفته می‌شود، بار گرفته است چون همراه با سفیدی احساس سنگینی نیز روی زبان به وجود می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ در بیشتر موارد این موضوع حاد نبوده و می‌توان با رعایت برخی موارد آن را درست کرد. در اینجا سؤالی درباره بار زبان و  علل به وجود آورنده آن مطرح شده است که دکتر ایرج خسرونیا، فوق‌تخصص داخلی آن را توضیح می‌دهد.

عملکرد زبان چیست؟

زبان یکسری ماهیچه مخطط است که در دهان قرار گرفته و به جویدن و هضم غذا کمک می‌کند. مهم‌ترین کارکرد این عضو چشیدن است اما با توانایی حرکت به صورت‌های مختلف به تشکیل صداهای مختلف و صحبت کردن کمک می‌کند زبان با بزاق همیشه مرطوب می‌ماند. گفته می‌شود زبان قوی‌ترین ماهیچه بدن انسان است. واقعیت این است که با نگاهی به زبان می‌توان تصویری کلی از وضع سلامت فرد به دست آورد. رنگ، بافت و رطوبت زبان نشانه‌ای است از آنچه در بدن شما اتفاق می‌افتد.

شاید به دلیل یبوست باشد

خیلی از افراد معتقدند سفید  شدن  رنگ زبان به دلیل یبوست اتفاق می‌افتد. این موضوع به‌طور تجربی درست است و جنبه علمی آن نیز تا حدی تایید شده است. هنگام یبوست مواد زایدی که باید دفع شود در بدن باقی می‌ماند و گازها و مواد مانده در روده روی پرزهای چشایی زبان عامل ایجاد تغییر رنگ می‌شوند. اگر این تغییر رنگ باعث بدبویی دهان شود، می‌توان زبان را با کمک پرزهای مسواک تمیز کرد تا مواد از پرزهای چشایی زبان خارج شوند.

شاید به خاطر شکلات باشد

ممکن است این لایه سفید بر اثر خوردن غذاهای چسبناک، نوشیدنی‌ها و مواد شیرین کننده مصنوعی مانند آدامس و آب‌نبات به وجود بیاید. این لایه سفید باعث بوی نامطبوع دهان و فعالیت باکتری‌های مضر می‌شود. برای رفع این حالت می‌توان از درمان‌های خانگی استفاده کرد. در اولین قدم بهتر است مصرف آب را افزایش دهید و از موادغذایی سالم و سرشار از فیبر استفاده کنید.

غذای چرب می‌تواند بار ایجاد کند

زمانی که زبان‌تان بار پیدا کرد، دقت کنید چه غذاهایی پیش از آن مصرف کرده‌اید چون رژیم غذایی نادرست و خوردن غذاهای پرچرب می‌تواند منجر به باردار شدن زبان شود. در این صورت باید از خوردن این قبیل خوراکی‌ها خودداری کنید.

علائم دیگر کدام است؟

با وجود آنکه ممکن است باردار شدن زبان علامت خاصی نداشته باشد اما نشانه‌های دیگری که می‌توان در مورد باردار شدن زبان به آنها اشاره کرد، شامل موارد زیر است:

     سوءهاضمه و سوء جذب
     اختلال صفروای که ناشی از برداشتن کیسه صفرا باشد.
     مصرف برخی داروها که حرکت روده‌ای را مختل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کامبیز ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام خسته نباشید لطفا گزینه ارسال به دوستان رو در زیر این مطالب اضافه کنید. متشکرم