سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴

اصولا عادت كرده‌ایم تا قبل از وقوع مسئله‌ای آن را جدی نگیریم و وقتی مسئله روی داد و بحرانی شد با شتاب بسیار به حل آن مشغول شویم كه نتیجه آن همین وضع امروز مازندران بخصوص در غرب آن است. در مدت دو روز بارش برف برق و آب 145 روستا دچار مشكل شده و شهرها فلج شده اند، گاز قطع شده و برای تامین گرمایش منازل صنایع را خوابانده و میلیاردها ریال خسارت به بار آورده‌ایم زیرا از قبل برنامه‌ای وجود ندارد.

در کجای دنیا برف بحران می‌شود؟

سلامت نیوز: اصولا عادت كرده‌ایم تا قبل از وقوع مسئله‌ای آن را جدی نگیریم و وقتی مسئله روی داد و بحرانی شد با شتاب بسیار به حل آن مشغول شویم كه نتیجه آن همین وضع امروز مازندران بخصوص در غرب آن است. در مدت دو روز بارش برف برق و آب 145 روستا دچار مشكل شده و شهرها فلج شده اند، گاز قطع شده و برای تامین گرمایش منازل صنایع را خوابانده و میلیاردها ریال خسارت به بار آورده‌ایم زیرا از قبل برنامه‌ای وجود ندارد.

تهران امروز» در مطلبی به قلم محمد دامادی، نماینده ساری در مجلس، نوشت: مازندران استانی است كه در ناحیه كوهستانی و پربارش كشور واقع شده است و بارش برف، وقوع سیل، زلزله و مسائلی از این دست برای استانی مانند مازندران نه دور از ذهن است و نه بدون سابقه، اما یك برف ساده برای استان بحران ایجاد می‌كند و آه از نهاد همه مردم برمی‌آورد. 


در روزهای اخیر كه با ورود توده هوای سرد، بارش‌های سنگینی در اغلب نقاط كشور صورت گرفت بارش سنگین برف در مازندران، مدیران را زمینگیر كرد در حالی‌كه حتی اگر نگاه‌مان این باشد كه این برف خیلی سنگین‌تر از سایر دفعات بوده باز هم ضعف‌های مدیریتی قابل توجیه نیست زیرا این اولین بار نیست كه در مازندران برف می‌بارد و آخرین دفعه هم نخواهد بود. 


در كشورهای سردسیر دنیا نه به اندازه مازندران كه چند ده برابر این میزان بارش برف و باران گزارش می‌شود،‌اما نه برقی به این شکل قطع می‌شود، نه فشار گاز افت می‌كند، نه مغازه‌ها گرانفروشی می‌كنند و نه آب شرب دور از دسترس می‌شود كه علت همه این موارد برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح است و این همان چیزی است كه نه‌تنها در استان مازندران بلكه در كشور در زمان وقوع بحران نداریم. 


در واقع زیبنده نیست كه نام بارش برف را كه جزو طبیعت مازندران است، بحران بگذاریم زیرا این نام مناسب جنگ، زلزله‌های مهیب و حوادث غیرمترقبه‌ای از این دست است،‌اما از بس میزان ناهماهنگی‌ها و ضعف مدیریت‌ها بسیار بوده كه بارش برف نامش بحران می‌شود. البته منكر زحمات مسئولان استان در این مدت و شرایط نمی‌شویم، اما این اقدامات مقطعی است و به صورت پراكنده انجام می‌گیرد و برنامه‌ریزی خاصی برای آن وجود ندارد.

 
اصولا عادت كرده‌ایم تا قبل از وقوع مسئله‌ای آن را جدی نگیریم و وقتی مسئله روی داد و بحرانی شد با شتاب بسیار به حل آن مشغول شویم كه نتیجه آن همین وضع امروز مازندران بخصوص در غرب آن است. در مدت دو روز بارش برف برق و آب 145 روستا دچار مشكل شده و شهرها فلج شده اند، گاز قطع شده و برای تامین گرمایش منازل صنایع را خوابانده و میلیاردها ریال خسارت به بار آورده‌ایم زیرا از قبل برنامه‌ای وجود ندارد. برای چنین وضعیت‌هایی به معنای واقعی نیازمند یافتن راهكار نیستیم و تنها كافیست در زمان برنامه‌ریزی و اجرای خدمات عمومی و شهری، كارشناسان و مجریان كار خود را به درستی انجام دهند. 


در طول سال بارها نسبت به هدر رفتن آب،‌پوسیدگی لوله‌های آب و سیم‌های برق هشدار داده و نامه نگاری كرده‌ایم. امروز نیز این سخنان گفته و شنیده می‌شود و رسانه‌های زحمتكش نیز قلمفرسایی می‌كنند اما هیچ تضمینی وجود ندارد كه فردا دوباره این بحران‌ها ایجاد نشوند زیرا در سایه مدیریت بی‌برنامه نمی‌توان اقدامی در خور توجه كرد و برنامه‌ریزی‌های اصولی و بلند مدت داشت. جا دارد اكنون كه در فصل بررسی بودجه هستیم، مشكلات مازندران را جدی‌تر ببینیم تا ضمن كاهش مشكلات استان در شرایط فعلی و در همه حال باعث نشویم سفره‌های مردم روز به روز كوچك‌تر شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    0 0
    چراعزیز ما درهمه جاهمش به خودمون گیر می دیم؟