سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 105034

تاثیر​ مخدرها بر​ توانایی جنسی همسران

سلامت نیوز : تحقیقات نشان می‌دهد بی‌اطلاعی از زیان‌های مواد اعتیادآور، آشنا نبودن جوانان با مهارت‌های زناشویی، مطالعه نوشته‌ها و دیدن و شنیدن فیلم‌ها و مضمون برخی برنامه‌های بدآموز ماهواره‌ای، افسردگی و وسواس فکری، هوسرانی و شهوت‌رانی بیمارگونه و بویژه مشکلات زناشویی از قبیل زودانزالی، ناتوانی و سردی جنسی از عوامل مهم گرایش برخی افراد متاهل به مصرف مواد مخدر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله چهاردیواری ؛ پژوهش ها نشان داده است یکی از علل اصلی گرایش همسران بویژه مردان به مصرف مواد اعتیادآور دستیابی به حداکثر توانایی و تمایلات جنسی در روابط زناشویی و درمان زودانزالی است. در واقع برخی مردان مخدرها را دوایی برای رفع مشکلات جنسی می دانند و مصرف آن را به دیگران هم توصیه می کنند. به باور آنها این مواد اعتماد به نفس آنها را بالا برده و بر تمایلات و قدرت جنسی آنان افزوده و زودانزالی شان را درمان می کند.

برخی زنان نیز مصرف مواد مخدر را عامل موثر کاهش افسردگی یا وسواس فکری شان دانسته و این مواد را در رفع سردی جنسی و کمک به افزایش تمایلات احساسی و عاطفی در روابط زناشویی موثر می دانند، اما آیا واقعا مواد مخدر و روانگردان می تواند باعث درمان زودانزالی شود و بر تمایلات و قدرت جنسی افراد بیفزاید؟ حجت الاسلام والمسلمین نصیر عابدینی، کارشناس ارشد روان شناسی بالینی به این نوع پرسش ها پاسخ می دهد.

ناآگاهی ناتوان کننده

عابدینی با اشاره به این که یکی از دلایل مهم گرایش همسران به مصرف مواد اعتیادآور نداشتن آگاهی از روابط جنسی طبیعی و سالم است، می گوید: نداشتن دانش و مهارت های زناشویی و الگوگیری از برنامه های مبتذل ماهواره ای، موجب تصورات غلط زن و شوهر از ماهیت و چگونگی انجام اعمال زناشویی می شود.

او می گوید بسیاری از زن و شوهرها در مراجعه و گفت وگو با روان شناسان، رفتار و روابط زناشویی خود را با برنامه های ماهواره ای مقایسه می کنند و انتظار دارند یک رابطه زناشویی سالم چند دقیقه ای را همچون بازیگران حرفه ای برنامه های مبتذل به بیش از نیم ساعت ارتقا دهند.

در نتیجه با چنین برداشتی، زن با تصور ناکامی جنسی و مرد با تصور آن که مبتلا به انزال زودرس است و توانایی در ارضای شریک جنسی خویش ندارد خود را دچار ناتوانی و کژکاری جنسی (بدکاری، اختلال یا عملکرد ناقص جنسی) فرض کرده و با انگیزه دستیابی به افزایش توانایی جنسی به سوی مصرف مواد مخدر روی می آورد و یکی از اثرات این مواد آن است که در کوتاه مدت، انزال را به تاخیر می اندازد. یعنی در ابتدای مصرف، دیرانزالی سبب طولانی شدن زمان مقاربت می شود، اما پس از چندی آسیبی جدی به توانایی جنسی فرد می زند.

عابدینی با بیان این که مواد اعتیادآور به دو صورت جسمی و روانی روی افراد تاثیر می گذارد، می افزاید: در بعد روانی مصرف مواد در کوتاه مدت با ایجاد سرخوشی و لذت کاذب از اضطراب فرد کاسته و با بالا بردن موقتی خلق، به فرد حس اعتماد به نفس و قدرت کاذب می دهد و در نتیجه وقتی فرد سرخوش و کیفور شود تمرکز روی لذت جنسی بیشتر تقویت می شود و این نشانه درمان کژکاری جنسی نیست.

این روان شناس تاکید می کند: این سرخوشی و لذت، موقتی است و مدت زمان زیادی طول نمی کشد، چون به مرور سبب وابستگی فرد به آن ماده شده و دیگر مخدر نمی تواند باعث رضامندی جنسی و رسیدن به لذت شود و گاهی نیز اختلال شدید در سیستم انزال ایجاد می کند و به مرور اختلالات اضطرابی، افسردگی، سستی، رخوت و میل پایین پدیدار می شود.

او اظهار می کند اغلب معتادانی که به روان شناس و روانپزشک مراجعه می کنند با مشکلاتی مانند ناتوانی، سردمزاجی و نبود تمایل جنسی روبه رو هستند.

نصیر عابدینی ادامه می دهد: درمان ناتوانی جنسی و زودانزالی ازجمله درمان های نسبتا ساده ای است که اگر پایه جسمی داشته باشد با مراجعه به متخصصان ارولوژی یا روانپزشکان، درمان دارویی دارد و اگر پایه روان شناختی داشته باشد با چند تکنیک ساده و آسان بدون دارو قابل کنترل و درمان می شود.

این روان شناس می افزاید براساس برخی تحقیقات بیشتر کژکاری های جنسی مانند زودانزالی پایه روان شناختی دارد و کمتر ریشه در مسائل جسمی و فیزیولوژیک دارد. اغلب این کژکاری ها در اثر اضطراب، استرس و وسواس فکری ایجاد می شود که متاسفانه بسیاری از بیماران به دلیل شرم و حیا یا خودخواهی در نپذیرفتن مشکل، راه درست مقابله با این اختلال ساده را طی نکرده و به جای مراجعه به متخصصانی که این اختلالات را درمان می کنند به خوددرمانی و سوءمصرف مواد مخدر روی می آورند.

خیالپردازی جنون آور جنسی با مخدرها

برخی مخدرها در شروع مصرف به دلیل ایجاد اختلال در سیستم بازداری مغز در زمینه کنترل تکانه های جنسی باعث می شود که فرد مرتب مجبور باشد به رفتارهای جنسی فکر کند و در واقع معتاد به خیالپردازی بیش از حد جنسی می شود. تخیلات جنسی، ذهن او را تحت الشعاع قرار داده و این امر به نوعی موجب جنون جنسی می شود.

در واقع خیالپردازی افراطی جنسی موجب تشدید اضطراب، وسواس فکری، کمال گرایی جنسی و در نهایت هیجان خواهی و تنوع طلبی جنسی می شود و سبب برقراری رفتارهای جنسی مهارگسیخته گروهی، شرکت در پارتی ها و شب زنده داری های پرمخاطره شده و نداشتن شریک جنسی خصوصی خطر ابتلا به ایدز و بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد.

گرچه مواد مخدر در کوتاه مدت باعث سرخوشی هیجانی عاطفی شده و علائم اختلالات روانی را کمرنگ می کند، ولی حالت درمانی و پایدار نداشته و موقت است. او می گوید مصرف درازمدت مواد اعتیادآور می تواند موجب نشانگان بی انگیزگی در زندگی زنان شود و به نوعی احساس بی میلی در روابط جنسی کنند و انگیزه و رغبتی به انجام عمل زناشویی نداشته باشند که این موضوع نیز می تواند باعث پیدایش مشکلاتی در شریک جنسی آنها شود.

نصیر عابدینی، راه درمان سردی جنسی در زنان را بویژه اگر ریشه فیزیولوژیک (جسمی) و ژنتیک نداشته باشد مراجعه به روان شناس و روانپزشک عنوان می کند.

تعرض و تجاوز جنسی با محرک ها

چند سالی است قرص هایی برای انرژی زایی در تمام دنیا رایج شده که به مواد اعتیادآور محرک یا قرص های روانگردان معروف است و اغلب مورد استفاده جوانان یا افراد متاهل و تنوع طلب جنسی قرار می گیرد. بیشتر این افراد برای این که در پارتی ها و شب زنده داری ها به اصطلاح کم نیاورند با این گمان که محرک ها آنها را سریع تر و بهتر به برانگیختگی جنسی می رساند هر از گاهی از این قرص ها استفاده می کنند.

اما لازم است بدانید طبق تحقیقات انجام شده، مواد محرک حس واقعیت سنجی افراد را از بین می برد و آنان را دچار توهم می کند. وقتی فرد واقعیت های دنیای اطراف را درست تشخیص ندهد به اشتباه فکر می کند که مواد محرک میزان و زمان لذت جنسی اش را حتی اگر کوتاه باشد افزایش می دهد، در حالی که این طور نیست. لذت جنسی ای که این افراد تجربه می کنند برابر لذتی است که در حالت عادی می برند، اما چون دچار توهم هستند فکر می کنند این مواد باعث افزایش توانایی و برانگیختگی جنسی شان می شود.

در گزارش ها به کرات آمده است روابط پرخطر، تعرض یا تجاوز جنسی و حاملگی های ناخواسته بخصوص در اثر مصرف توامان مواد مخدر و الکل در این گونه پارتی ها بسیار اتفاق می افتد.

سیگار، اولین مخدر ناتوان کننده

عابدینی با بیان این که اولین ماده مخدر که متاسفانه بسیار رایج و خطرات آن نادیده گرفته می شود سیگار است، می گوید سیگار هم می تواند توانایی و میل جنسی را کاهش دهد.

تحقیقات نشان داده است کسانی که سیگار می کشند دو برابر افراد عادی دچار اختلالات نعوظ می شوند. او می گوید براساس این تحقیقات، نیکوتین موجود در سیگار جزو مواد تنگ کننده عروق است که می تواند باعث تنگی عروق تناسلی شود و از نعوظ کامل جلوگیری کند.

این روان شناس بالینی تاکید می کند گرچه جوانان احتمال دارد این مشکل را بلافاصله تجربه نکنند، اما با کشیدن مستمر و مداوم سیگار، خودشان را برای ناتوانی ها و کژکاری های جنسی آماده می کنند.

حجت الاسلام عابدینی خاطرنشان می کند: روابط زناشویی و مسائل جنسی وابسته به آن یک مساله حیوانی نیست و یادگیری نوع برقراری رابطه و پیش نوازی این روابط نیاز به مهارت و آموزش دارد.

به گفته او، بهترین اماکنی که می تواند به طور دقیق و قطعی پاسخگوی مشکلات و اختلالات جنسی همسران باشد و آنان را در برقراری یک رابطه سالم زناشویی راهنمایی کرده و آموزش دهد، کلینیک هایی با عنوان «کلینیک سلامت خانواده» واقع در بیمارستان های مطرح کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha