انتقاد تند وزیر بهداشت به هجمه‌ها علیه نظام سلامت

سلامت نیوز : وزیر بهداشت، ضمن واکنش شدید به هجمه‌ها به نظام سلامت و جامعه پزشکی، سه مشکل عمده نظام سلامت را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن هاشمی در هفتمین مجمع عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، گفت: جمع زیادی از جامعه پزشکی در کشاکش روزهای انقلاب حضور داشته و فداکاری‌ کردند. در حوزه پزشکی و سلامت شعارهایی در آن دوران گفته شد که به برخی از آنها رسیدیم و برای رسیدن به بخش‌های دیگر باید تلاش کنیم. در مجموع بار زیادی روی زمین مانده است.

وی با اشاره به فرمان امام (ره) در زمینه 20 میلیون بسیجی، ادامه داد: آن زمان جمعی که تعهد دین و درد مردم را داشتند، به عنوان بسیجی شناخته شدند. آنگاه که امام (ره) فرمان 20 میلیون بسیجی دادند، جمعیت ایران 35 میلیون نفر بود. منظور آن بود که همه مردم باید بسیجی شوند. اکنون هم ممکن است افرادی در سازمان بسیج نباشند اما این افراد هم بسیجی هستند چرا که درد مردم را دارند. بسیج باید از کج‌روی‌ها جلوگیری کند.

روایت هاشمی از ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان و آسیب‌ها و ثمرات آن برای نظام سلامت

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به روند رو به رشد مشکلات در حوزه سلامت، ادامه داد: علت این افزایش مشکلات هم گستردگی ماموریت در این حوزه است؛ به ویژه پس از ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان، تمام مقبولیت‌های تولید نیرو، تولید علم، بهداشت، درمان، زایشگاه، بیمارستان و ... بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفت. هیچ‌گاه نیز این موضوع را نقد نکردیم که این ادغام چه آسیب‌ها و ثمراتی برای نظام سلامت داشته است.

پذیرش 5500 میلیارد تومان از کسری اعتبارات وزارت بهداشت از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هاشمی به کسری اعتبارات وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت اکنون وزارتخانه‌ای است با هفت تا هشت هزار میلیارد تومان کسری اعتبار. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حدود 5500 میلیارد تومان آن را پذیرفته است و تاکنون 700 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است. همواره در دو ماه پایانی امسال این مشکل اعتباری بیشتر خود را نشان می‌دهد. دلیل عمده آن نیز آن است که هیچ‌گاه سلامت جزو پنج اولویت اصلی کشور نبوده است.

وی به برخی انتقادات مطرح مبنی بر وجود مدیریت نادرست در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: مدیریت اشکال دارد اما اگر سیاست‌گذاران از جمله رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، نمایندگان و ... به سلامت، به معنای واقعی کلمه اهمیت دهند، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود. در حال حاضر 70 درصد بار بیماری‌ها به بیماری‌های غیرواگیر مربوط می‌شود که از عدم همکاری‌های بین بخشی ناشی می‌شود. با ایجاد این هماهنگی‌ها می‌توان از ورود این بیماری‌ها جلوگیری کرد. بنابراین مشکل اول در حوزه سلامت آن است که این مقوله هیچ‌گاه اولویت اول نبوده اما حداقل در این دوره توجه به سلامت در کلام و گفتار بیشتر است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بالاخره باید جایی این کسری‌های اعتباری وزارت بهداشت برطرف شود. اکنون در این زمینه در حال تلاشیم. با دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنیم که میزان بدهی‌ها و همچنین چگونگی پرداخت و زمان پرداخت آنها مشخص شود.

انتقاد تند وزیر بهداشت به عملکرد بیمه‌ها به عنوان خریداران خدمات پزشکی

هاشمی، نابسامانی در حوزه بیمه‌ها را مشکل دوم در حوزه سلامت خواند و گفت: این موضوع می‌تواند از مطالبات بسیج جامعه پزشکی باشد. اگر بیمه‌ها درست نشوند، نه هزینه‌ها قابل کنترل خواهد بود و نه عدالت محقق می‌شود. در حال حاضر با تعدد صندوق‌های بیمه‌ای مواجه هستیم. این در حالی است که طبق قانون باید بیمه‌ها تجمیع شوند.

وی در این باره افزود: ما هم تولیدکننده خدمت هستیم و خریدار اصلی خدمات ما، بیمه‌ها هستند. حال سؤال آن است با کدام تولیدکننده در کشور این‌گونه برخورد می‌شود. بیمه‌ها خود خدمات را قیمت‌گذاری می‌کنند و هر وقت دلشان خواست آنها را می‌پردازند. البته 30-20 درصد کسورات نیز بر آن می‌زنند. اختیارات این موضوع هم دست وزارتخانه دیگری است. بیمه‌ها در حال حاضر 800 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارند. بر این اساس یکپارچه شدن بیمه‌ها و سیاست‌گذاری صحیح در آن باید مطالبه همه ما باشد.

نقد وزیر بهداشت بر رفتارهای احساسی و غیرمنطقی با جامعه پزشکی

یک بار جرات کنید و هزینه تمام شده خدمات پزشکی را اعلام کنید

وزیر بهداشت قیمت‌های غیرواقعی در نظام سلامت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: هزینه تمام شده خدمات و غیرواقعی بودن قیمت خدمات از دیگر مشکلات نظام سلامت است. با این حال دائم بر سر جامعه پزشکی زده می‌شود که البته جاهایی کاملا غیرمنطقی است. اگر واقع‌بینانه و منطقی با جامعه پزشکی صحبت کنیم، مطمئن باشید این آلودگی‌های اندک هم از بین می‌رود. چوب را برمی‌داریم و بدون توجه به ریشه‌ها، همه را با یک چوب می‌زنیم. افراد سودجو هم که از ما نیستند، گاهی در پناه رفتارهای احساسی، غیرمنطقی و غیرمعقول ما مخفی می‌شوند. بالاخره باید هزینه تمام شده خدمت در بخش دولتی و خصوصی مشخص شود.

هاشمی افزود: باید هزینه تمام شده خدمات در بخش خصوصی با احتساب درصد معقول سود تعیین شود. در این زمینه می‌توان گفت که دولت حتی برای تاکسیرانی هم نرخ تعیین می‌کند. اما کدام تاکسی آن را رعایت می‌کند. بیمه‌ها نیز علی‌رغم تعهداتشان، مکررا مردم را به دنبال ملزومات پزشکی می‌فرستند. بنابراین آنها هم به نوعی زیر میزی می‌گیرند. البته تمام این موارد به دلیل آن است که قیمت واقعی خدمات مشخص نیست و اعتبارات هم ناچیز است. در کشوری که بیش از 38 درصد تورم دارد، چهار سال است که K جراحی تغییری نکرده است. بر این اساس است که زبانمان اَلکَن است. از طرف دیگر هر تخت بیمارستانی در یک 24 ساعت بابت صبحانه، ناهار، شام، خدمات پزشکی، ملزومات مصرفی و ... 50 هزار تومان بدهی به بار می‌آورد. این در حالی است که حدود 22 میلیون تخت‌ بستری در سال داریم. حال ببینید سرجمع این بدهی‌ها در هر سال چقدر می‌شود. یک بار جرات کنید و هزینه تمام شده خدمات را اعلام کنید.

وزیر بهداشت ادامه داد: دولت در آب، برق، گاز، مخابرات و ... هزینه تمام شده خدمات را مشخص کرده است. وزارت نیرو نیز می‌گوید یا هزینه تمام شده برق را بدهید، یا این موضوع جزو دیون دولت محسوب شود. خب همین کار را نیز در بخش پزشکی انجام دهید. این میزان کسری اعتبار در حوزه سلامت به دلیل آن است که هزینه تمام شده خدمات محسوب نشده است. در این زمینه هر دوره‌ای فضایی ایجاد شده که البته بخش عمده‌ای از آن هم سیاسی‌کاری بوده است. اما از آنجایی که این کارها به نتیجه‌ای نرسیده، افراد سودجو هم مطمئن شوند، برنامه‌ای نداریم و هر سال وضع بدتر از قبل شده است.

وی تاکید کرد: در بخش خصوصی باید هزینه تمام شده خدمات در استان‌های مختلف تعیین شود و پس از آن بگویید که چه کسی متخلف است و چه کسی خوب کار می‌کند.

نگرانی هاشمی از فربه شدن وزارت بهداشت

هاشمی، مدیریت در بخش پزشکی را از دیگر مشکلات نظام سلامت خواند و گفت: یکسری از این مشکلات به موضوع ادغام آموزش پزشکی در بهداشت و درمان بازمی‌گردد. البته خیلی‌ها با این موضوع مخالفند. ما برخلاف دنیا تا توانسته‌ایم دولتی فکر کرده‌ایم و برعکس آن شعار داده‌ایم. البته خیلی‌ها هم اصلا بخش خصوصی را قبول نداشته و ندارند، حاصل این موضوع شده، وزارتخانه‌ای با 420هزار پرسنل و کمبودهایی که می‌بینیم. البته کمبود نیروی زیادی هم داریم. برای جبران این کمبود نیرو باید 200 هزار نیروی دیگر اضافه کنیم. بنابراین طی چند سال آینده وزارت بهداشت از نظر پرسنل و نیروی انسانی وزارتخانه اول می‌شود و جای آموزش و پرورش را می‌گیرد. بر این اساس است که این وزارتخانه نمی‌تواند خود را حرکت دهد.

50 درصد نیروهای وزارتخانه متولی سلامت مردم، دیپلم و زیر دیپلم هستند

وزیر بهداشت در این باره افزود: اوایل دولت نهم، وزارت بهداشت 230 پرسنل داشت که این رقم به 420 هزار نفر رسیده است. ترکیب نیروهای فعال در این وزارتخانه به عنوان یک وزارتخانه تخصصی که با جان مردم در ارتباط است، اهمیت بسیار زیادی دارد. این در حالی است که 50 درصد نیروهای این وزارتخانه تخصصی، دیپلم و زیر دیپلم هستند. در چنین شرایطی می‌خواهید رضایتمندی هم وجود داشته باشد؟ آموزش ضمن خدمتی هم برای این نیروها در نظر گرفته نشده است.

وی با تاکید بر لزوم جبران کسری اعتبارات حوزه سلامت و وزارت بهداشت، ادامه داد: اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد و بگذارند کمک کنند، باید بدهی‌هایمان را صفر کنیم و از آن زمان از روسای دانشگاه‌ها بخواهیم که دخل و خرجشان با هم بخواند.

دانشجویان پولی و پزشکان کم سوادی که با جان مردم سر و کار دارند

هاشمی با انتقاد از گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی، افزود: در حال حاضر 91 دانشکده پزشکی و پردیس بین‌الملل درست کرده‌ایم. پردیس‌های بین‌المللی که همین‌طور دانشجوی پولی می‌گیرند و آدم‌های کم سواد روز به روز فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ تمام این فارغ‌التحصیلان هم با جان مردم سر و کار دارند. هزینه این توسعه‌ها از کجا تامین می‌شود؛ از جیب مردم. از طرف دیگر بخش‌های مختلف را در بیمارستان‌های دولتی اجاره می‌دهیم و هر چه بیشتر پول بگیریم، فکر می‌کنیم هنر کرده‌ایم. تفاوت ما با وزارت علوم آن است که قسم‌نامه‌ای که ما داریم، آنها ندارند. ما باید به مردم مهارت یاد بدهیم. بیایید به شما نشان دهم، حداقل 50 درصد مراکزی که تربیت نیرو دارند، مواد اولیه یعنی بیمار برای این نیروهای تربیت شده را ندارند.

وزیر بهداشت افزود: در جهت سلامت و جایگاه ما در کشور باید با یکدیگر همدل باشیم و این موضوع را مطالبه کنید. شک ندارم که در این زمینه به نتیجه می‌رسیم. دومین بحث؛ بحث بیمه‌هاست. تا بیمه‌ها سامان نیابند، کارهایمان راه نمی‌افتد. هزینه تمام شده خدمات در بخش دولتی و خصوصی باید تعیین شده و پس از آن روی مدیریتمان کار کنیم.

وی در این باره افزود: همواره سازمان‌های مختلف، دانسته یا ندانسته وزارت بهداشت را متهم می‌کردند که مدیریت بلد نیستند. حتی عزیزانی که در حرفه و از دوستان ما هستند، در مصاحبه‌هایشان این موضوع را عنوان می‌کنند. اما این مبحث کاملا برخلاف هدف اولیه است. این آقایان سهم وزارت بهداشت را نمی‌دهند و آدرس غلط می‌دهند. 12 تا وزیر آمده‌اند و رفته‌اند. آیا این 12 وزیر با همه معاونان و روسای دانشگاه‌هایشان مدیریت بلد نبوده‌اند؟ وقتی سهم سلامت را پرداخت نمی‌کنید، چه انتظاری دارید. آیا دیگر آقایان در فرهنگ، صنعت، راه و شهرسازی و ... خیلی موفق بوده‌اند؟ جامعه پزشکی مدیریت بلد نیست، فقط آقایان بلدند؟ وقتی یک طرفه به قاضی بروی، نتیجه همین می‌شود که می‌بینید. اگر فکر می‌کنید شما بهتر از ما مدیریت بلد هستید، شما بیایید یک بخش ورشکسته را اداره کنید.

وزیر بهداشت افزود: ما نباید خودزنی کنیم، ما اشکال داریم اما نه به این معنی که همه این اشکالات از مدیریت است. اگر انسان سالم، محور توسعه است، باید برای آن هزینه شود. شما چقدر انسان مریض می‌کنید و ما باید جور آن را بکشیم؛ با این وضع مرزها، تولید خودروهایی در صنعت که مردم را بیمار می‌کند، باعث تصادف و مرگ و میر می‌شود و با این وضع راه‌ها، چقدر ما باید جور این مباحث را بکشیم؟

هاشمی ادامه داد: هر چند سیگار عوارض بسیار زیادی را از لحاظ سلامتی به دنبال دارد، اما از محل مالیات بر سیگار در یک سال گذشته حتی یک قران هم به ما نداده‌اند. 50 درصد آن به وزارت آموزش و پرورش و 50 درصد دیگر هم به وزارت علوم پرداخت شده است. این در حالی است که ببینید سیگار چه قدر بیماری تولید می‌کند. این حوزه مظلوم سلامت است که صدایش هم درنمی‌آید.

وزیر بهداشت در ادامه رسالت اصلی بسیج جامعه پزشکی کشور را فرهنگ‌سازی خواند و افزود: هر چه این افق دید بازتر شود، به نفع کشور خواهد بود. هر کسی که به قانون اساسی و انقلاب، اعتقاد دارد، از نظر من بسیجی است.

وی افزود: چندان نیازی نیست که همه ما را تائید کنند. بالاخره ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد، اما ما نقاط مشترک زیادی داریم. عزیزان زیادی بوده‌اند که همه با هم در انقلاب حضور داشته‌ایم. باور کنید که اکنون کشور در خطر است. متاسفانه نمی‌خواهند برخی آن را قبول و باور کنند. قبول کنید کشور در شرایطی است که نیازمند کمک است. این شرایط کمتر از دوره جنگ نیست. اینکه بخواهیم عیب‌جویی کنیم و به حداقل‌ها رضایت دهیم، هنر نیست. ضرورتی ندارد ما برویم جهان اسلام، بشریت یا بقیه دولت را درست کنیم. ما همین بخش پزشکی خودمان را سر و سامان دهیم. نمی‌خواهد خیلی هم ادعا داشته باشیم. هر کسی در هر دوره‌ای کار موثری انجام دهد، وظیفه خود را انجام داده‌ است. ما باید برویم، کاری که در جنگ اتفاق افتاد را انجام دهیم.

هاشمی، ارائه راهکارها و هم‌اندیشی برای اداره حوزه سلامت در کل کشور را بسیار مهم خواند و افزود: چندی پیش از مراکز درمانی سیستان و بلوچستان بازدید داشته‌ام، خدا می‌داند که آدم غصه‌اش می‌گیرد. چه میزان کار باید در این 35 سال انجام می‌شده که نشده است. شما طرح بدهید و بیایید که با همفکری یکدیگر، مشکلات بهداشت و درمان استان‌های محروم را حل کنیم.

وزیر بهداشت افزود: در خوزستان این همه خون ریخته شد و به عنوان استان زرخیز کشور مطرح است، اما وقتی برای بازدید می‌رویم، اینکه از مردم فرار کنیم به دلیل آن که عملکرد حوزه‌اش در آنجا مورد قبول نبوده، درست نیست. راهکار رفع این مشکلات سخت نیست. به نظر می‌رسد شما در این قسمت‌ها بسیار می‌توانید کمک کنید.

وی در پایان گفت: تغییر در حوزه سلامت چندان سریع نیست. اما تغییر در این حوزه میسر نمی‌شود، مگر با همدلی و اینکه به دنبال عیب‌جویی نباشیم، بلکه به دنبال حل مشکلات مردم باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha