سهم سلامت از هدفمندی یارانه ها/ یک مجوز قانونی به پزشکان برای سرمایه گذاری
سلامت نیوز : رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 3 هزار میلیارد تومان سهم سلامت از محل درآمدی مالیات بر ارزش افزوده اختصاص داده شده است گفت: از محل هدفمندی یارانه ها حدود 10 هزار میلیارد تومان به سلامت اختصاص می یابد که در صورت تصویب نهایی و افزایش بودجه گام مهمی برای بخش سلامت محسوب می شود.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی لاریجانی در پانزدهمین جشنواره ابن سینا در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به وضعیت بودجه درمان و سلامت یادآور شد: ما نسبت به نرم های کشورهای پیشرفته که هزینه سلامت می تواند پشتوانه توسعه باشد عقب تر هستیم از این رو فکری کردیم که بتوانیم از طریق اصلاح قیمت حامل های انرژی به سلامت کمک کنیم.

وی افزود: اگر ما برای اصلاح قیمت حامل های انرژی درآمدی داریم سلامت بخش مهمی است که باید از این درآمد به آن توجه کنیم. قانون اساسی نیز ما را ملزم کرده اما این موضوع تا کنون محقق نشده است. اکنون که فشار به مردم وارد شده باید فکر اساسی در این باره کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها موضوع بیمه را در این زمینه لحاظ کردند اما ما دو مشکل داریم. نزاعی میان وزارت رفاه و وزارت بهداشت وجود دارد که وزارت بهداشت می گوید بیمه ها هزینه ها را متقبل نمی شوند و بیمه نیز در مقابل دلایل خود را دارد.

وی اضافه کرد: سهم سلامت از بودجه کل کشور وقتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت، تصمیم گرفته شد بیمه درمان به وزارت بهداشت متصل شود و اگر این موضوع ابلاغ شود پایه های قانونی آن هم مورد تصویب قرار می گیرد و وزارت بهداشت مکلف می شود که زمینه را برای اجرای این موضوع فراهم کند.

لاریجانی با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه ها در سهم سلامت اظهار داشت: در گذشته موضوع هدفمندی یارانه ها را به صورت دیگری توزیع می کردند که مطابق قانون نبود و مشکلاتی را ایجاد کرد و سهم درمان و تولید از این موضوع اجرا نشد.

وی خاطرنشان کرد: یک درصد به مالیات ارزش افزوده مطابق با سه هزار میلیارد تومان است که به عنوان بخش درآمدی سهم سلامت در نظر گرفته شده که سقف پرش خوبی برای وزارت بهداشت است. همچنین امیدواریم که بتوانیم در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها مساله سلامت را حل کنیم.

وی افزود: گام بعدی در هدفمندی یارانه ها سهم قابل توجهی شاید حدود 10 هزار میلیارد تومان به اضافه آن 3 هزار میلیارد تومان است که به مساله سلامت اختصاص می یابد که بعد از این اصلاحات وزیر هم قول داده که شرایط کاری را اصلاح و این دغدغه عمومی سلامت حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حجم بالای پروژه های عمرانی که کلنگ آن زده شده گفت: این پروژه های عمرانی درصدهای متفاوتی پیشرفت داشته اند اما برای تکمیل آنها 400 هزار میلیارد تومان باید هزینه شود. اگر بخواهیم همه آنها را تکمیل کنیم 40 تا 50 سال طول می کشد و 300 تا 400 بیمارستانی که در این پروژه ها وجود دارد تا آن زمان به کلنگی تبدیل می شوند.

وی افزود: دولت جدید 15 هزار میلیارد تومان برای پروژه هایی که بالای 80 درصد بودند تخفیف می دهد اما هیچ راهی جز اینکه این پروژه ها به مردم واگذار شود و ما به آنها تسهیلات بانکی بدهیم نداریم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: از همین ابتدا می گویم که بخش خصوصی وارد این موضوع شود.

وی با ارایه پیشنهاد به پزشکان خاطرنشان کرد: اطبا این پروژه ها را که در دست وزارت بهداشت است، در اختیار بگیرند و در آن سرمایه گذاری کنند و ما به آنها به صورت قانونی این اجازه را بدهیم که تسهیلاتی را از سیستم بانکی بگیرند و این پروژه ها را تکمیل کنند. این به نفع کشور است چرا که آن وقت دیگر پروژه ها 30 سال نمی مانند تا از حیث انتفاع خارج شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبوغ ابن سینا و توانایی وی در فنون متعدد گفت: ابن سینا در قرن 10 میلادی زمانی که غرب در رکود علمی بود حضور داشت، زمانی کمترین میزان دانشمند در اروپا بودند. همانطور که در کتب متعدد گفته شده بیش از 450 اثر از ابن سینا به جا مانده که سن 56 سالگی این حجم کتاب علمی و ممتاز و تاملاتی که در حوزه فلسفه داشته بی نظیر بوده است.

وی افزود: نقطه نظرات ابن سینا در فنون متعدد و تنوع فکری وی اعجاب برانگیز است. تکیه بر عقلانیت که یک ویژگی تفکر ایرانیان است در جریان عقلی ابن سینا وجود داشته است.

لاریجانی اظهار داشت: در یکی دو قرن اخیر موضوع تفکیک علوم مطرح شد اما در دهه های اخیر حرکت متفاوت میان رشته ای ها نشان داد که فرقه فرقه کردن رشته ها مشکلاتی را ایجاد کرده است. زیرا حقیقت امر پیوسته ای است . بحث های میان رشته ای مانند پزشکی و مهندسی موضوعات مهمی است که می تواند کمک کند.

وی گفت: تصور می شود که سلامت جزء هزینه های جاری است و به عنوان یک امر پیش رونده به آن توجه نمی شود اما باید بدانیم که این امر به تولید کشور کمک می کند. این موضوع یک چالش همیشگی بوده در حالی که امروز وضعیت نیروهای متخصص طب با 35 سال پیش متفاوت است و این حجم عظیم افراد برجسته و حجم مقالات طب در سیستم های بین المللی بسیار ارزشمند است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از نکات برجسته وضعیت علمی ایران وضعیت علم طب است و من در سفرهای خارجی با این موضوع مواجه شده ام که بسیاری تقاضا دارند از اساتید ایرانی استفاده کنند و این یکی از نقاط قوت ما است. اگر مسائل سیاسی اجازه دهد ایران در زمینه طب محل رجوع بسیاری از کشورها است.

وی بر لزوم تکریم اساتید طب در جامعه و دانشگاه تاکید کرد و گفت: گاهی در ادبیات سیاسی با الفاظی با اساتید طب صحبت می شود که در شان آنها نیست. دلیلی ندارد در کشور ما دانشمندان طب مورد بی مهری قرار گیرند بلکه باید مورد اکرام باشند و از تجربیات آنها استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha