سلامت نیوز : انتقال تکنولوژی تولید دارو از ایران به ترکیه میسر شد، همچنین تولید داروی پگ-فیلگراستیم برای بیماران سرطانی در کشور که تولید آن در دنیا در انحصار یک شرکت آمریکایی بود توسط محققان ایرانی شکسته شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ سازمان غذا و دارو اعلام کرد: شرکت ایرانی سیناژن به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده داروهای بیوتکنولوژی خاورمیانه طی قراردادی تکنولوژی تولید داروی بیماران ام اس تولیدی خود با نام رسیژن را به شرکت عبدی ابراهیم به عنوان بزرگترین و معتبرترین شرکت داروسازی ترکیه منتقل می‌کند.

بر اساس این قرارداد که با حضور رئیس سازمان غذا و دارو رسول دیناروند در محل کارخانجات داروسازی سیناژن به امضاء رسید، داروی ایرانی با مساعدت محققان و متخصصان ایرانی طی یک فرآیند انتقال دانش فنی در ترکیه تحت لیسانس شرکت سیناژن و با برند ایرانی به تولید خواهد رسید.

شرکت سیناژن تولید کننده داروهای بیولوژیک برای بیماران خاص در ایران می‌باشد که داروی سینووکس و رسیژن برای درمان ام اس، داروی ردیتوکس برای درمان سرطان و رماتیسم، داروی سینال اف و سینافکت برای درمان ناباروری و داروی سینوپار را برای درمان پوکی استخوان بدون هرگونه وابستگی تکنولولوژیک در کشور تولید می‌کند.

این قرارداد نقطه عطفی در صنعت دارویی کشور محسوب می‌شود چرا که تاکنون تمام شرکت‌های داروسازی ایرانی لیسانس گیرنده بوده اند و این بار یک شرکت ایرانی در جایگاه صاحب فن آوری و لیسانس دهنده قرار گرفته است و با بزرگترین، معتبرترین و قدیمی ترین شرکت داروسازی ترکیه که دارای 3500 نفر پرسنل وصدها محصول دارویی می‌باشد، وارد قرارداد گشته است. لازم به ذکر است که وزارت بهداشت ترکیه به دلیل در شرف بودن پیوستن به اتحادیه اروپا تمام قوانین و مقررات اتحادیه اروپا در خصوص شرایط تولید و کیفیت دارو را لحاظ کرده و شرکت سیناژن به دلیل در اختیار داشتن سایت تولید مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا و کیفیت دارویی که مشابهت آن با برند اصلی سالهاست به اثبات رسیده است، قابلیت ورود به چنین بازاری را داشته است.

شرکت سیناژن تاکنون با صادرات به بازارهای خاص و حساسی چون روسیه و ثبت برند داروی ایرانی در کتب مرجع پزشکی دنیا افتخار آفرینی‌های فراوانی کرده است و این همکاری مشترک بین دو کشور دوست و همسایه، برگ جدیدی برافتخارات جامعه پزشکی ایران خواهد افزود.

افتتاح خط تولیدی داروی پگ-فیلگراستیم برای بیماران سرطانی

داروی پگاژن (پگ- فیلگراستیم Peg-Filgrastim) که در دنیا تنها یک شرکت آمریکایی تولیدکننده آن می‌باشد نیز از مرحله تولید ماده اولیه و کشت سلول توسط محققان، متخصصان ایرانی شرکت سیناژن تولید و پس از گذر از آزمون‌های متعدد آزمایشگاهی، حیوانی و بالینی به تولید انبوه رسیده است.

خط تولید این دارو توسط رئیس سازمان غذا و دارو افتتاح شده و از این پس بیماران سرطانی دارویی را که تاکنون حتی مشابه خارجی آن در بازار حضور نداشته است، در اختیار خواهند داشت.

این دارو بر اساس آخرین سطح فن آوری تولید داروهای نوترکیب تولید شده و تبدیل آن به شکل پگیله باعث سهولت مصرف بیماران و افزایش کارایی آن می‌شود. این تکنولوژی هم اکنون در اختیار کشورهای بسیار معدودی در دنیا قرار دارد و ایران نخستین تولیدکننده داروی بیوسیمیلار از این نوع می‌باشد.

علی رغم عدم وجود مشابه خارجی این دارو تاکنون، قیمت داروی ایرانی به مراتب ارزان تر است و در صورتیکه شرکت‌های بیمه در جهت تحت پوشش قرار دادن این دارو مساعدت کنند ، بیماران زیادی از مزایای متعدد این دارو در مقایسه با انواع مشابه بهره مند خواهند شد، چرا که علی رغم اینکه قیمت داروی ایرانی به مراتب کمتر از داروی برند می‌باشد اما پوشش بیمه ای این دارو می‌تواند کمک بزرگی به بیماران سرطانی کشور در جهت کاهش آلام و عوارض ناشی از درمان‌های شیمیایی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha