سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 105055

 سلامت نیوز : در پی بارش سنگین برف در غرب استان مازندران و شرق استان گیلان که از سه شب قبل آغاز شده است، آب، برق و گاز در برخی شهرها و مناطق روستایی این دو استان به‌طور همزمان قطع شده و مشکلات فراوانی را برای ساکنان این مناطق به وجود آورده است. ادامه بارش سنگین برف در پیش از ظهر یکشنبه، منجر به قطع برق و فعال نشدن امکانات و تجهیزات امدادی شد که اضطراب و نگرانی‌های شهروندان شهرها و روستاهای غرب مازندران را به همراه داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ این درحالی است که به‌جز مازندران نزدیک به 20 استان دیگر کشور نیز سرمای شدید و برف و کولاک را تجربه می‌کنند. قائم‌مقام سازمان امداد و نجات با اشاره به امدادرسانی به ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر در حوادث کولاکی کشور، افزود: در چهار روز گذشته ۱۳۰۰ خودرو نیز با انجام عملیات رهاسازی از میان برف و کولاک خارج شده‌اند. مجتبی سیف خاطرنشان کرد: در این مدت ۷۹ نفر مصدوم شدند و سه هزار و ۶۰۰ نفر از هموطنان در پایگاه‌های جاده‌ای، مساجد و... به‌صورت موقت اسکان داده شدند. به گفته او در چهار روز گذشته یک هزار و ۳۰۰ خودرو نیز با انجام عملیات رهاسازی از میان برف و کولاک خارج شده‌اند.

همچنین معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به 10 هزار و 800 محبوس شده برف در 18 استان کشور خبر داد. ناصر چرخ‌ساز گفت: در حال حاضر در محورهای مواصلاتی 18 استان کشور، بارش برف و کولاک گزارش شده است. چرخ‌ساز با بیان اینکه بیشترین عملیات امدادگران این سازمان، در دو استان گیلان و مازندران معطوف شده است، گفت: بیشترین حجم بارش در این دو استان گزارش شده است؛ به‌گونه‌ای که میانگین ارتفاع برف 5/1متر گزارش شده است و بر اساس آمارهای سازمان هواشناسی، بارش در این مناطق تا پنجشنبه ادامه دارد. ایسنا نوشت؛ فرماندار تنکابن نیز با اشاره به بارش برف در غرب استان مازندران، گفت: بارش برف از غروب روز جمعه شروع شده و در روزهای شنبه و یکشنبه بر شدت آن افزوده شده است به‌طوری که این بارش در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده و ارتفاع آن تا دو متر نیز رسیده است.

هاشمی با بیان اینکه این بارش‌ها سبب شد تا در برقراری خدماتی نظیر برق و‌ آب با اختلالاتی مواجه شوند،‌ گفت: شبکه‌ها جوابگوی این حجم بارش نیستند و سنگینی برف سبب پارگی و اتصال سیم‌های برق شده است. او با بیان اینکه تاکنون خسارات ناشی از بارش برف را ارزیابی نکرده‌ایم، گفت: گزارش‌های غیررسمی حاکی از تخریب سقف شماری از منازل در پی بارش برف است، اما آمار رسمی از گزارش‌های رسمی را تاکنون دریافت نکرده‌ایم. فرماندار تنکابن از دریافت کمک از استان‌های معین و همجوار نیز خبر داد و گفت: تعدادی گریدر در راه استان است،‌ اما مواد غذایی باید از طریق هواپیما منتقل شود که امکان پرواز وجود ندارد. مدیرعامل شرکت منطقه‌ای برق مازندران و گلستان نیز درباره قطعی برق در غرب استان مازندران گفت: با توجه به اینکه دمای هوا به زیر صفر رفته است، یخ‌زدگی خطوط و وزن برف، سبب پارگی سیم‌ها می‌شود.

همچنین گاه بارش برف باعث ایجاد نوسان و اتصال بین دو سیم می‌شود. افضلی با بیان اینکه در این شرایط برق را قطع کردیم، گفت: حدود 15 اکیپ از استان و استان‌های گیلان، گلستان، سمنان و تهران به محل اعزام شده و به‌طور متوسط هر اکیپ پنج برج را در هر ساعت ساماندهی می‌کند. او افزود: ایستگاه‌های شهرها برق دارد اما این برق به شبکه توزیع و خانگی منتقل نشده و نمی‌توان اعلام کرد که چه زمانی برق وصل می‌شود، چرا که بارش برف متوقف نشده است. مدیرعامل شرکت منطقه‌ای برق مازندران و گلستان افزود: با این وجود عوامل شرکت برق و اکیپ‌های حاضر درحال انجام اقدامات خود برای وصل مجدد برق هستند. در همین حال سخنگوی امداد و نجات در گفت‌وگو با آرمان گفت: امدادگران 68 نفر از افراد محبوس شده در برف را که دچار مصدومیت شده بودند، برای درمان بیشتر به مراکز درمانی منتقل کردند. حسین درخشان با اشاره به اینکه در برخی مناطق راه‌ها بسته شده و برق‌ها نیز قطع شده، عنوان کرد: در برخی مناطق مردم با کمبود مواد غذایی رو‌به‌رو هستند. از طریق هشت استان مجاور استان‌های مازندران و گیلان سعی داریم مواد غذایی به این مناطق ارسال کنیم.

فقط یک‌سوم بی‌خانمان‌های تهران جای گرم دارند

مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور درباره وضع هوای تهران گفت: در روز چهارشنبه نیز آسمان پایتخت نیمه‌ابری، در ارتفاعات بارش پراکنده به تدریج کاهش ابر در پاره‌ای نقاط وزش باد خواهد بود که حداقل و حداکثر دمای تهران در این روز به 7- و صفر خواهد رسید. درحالی موج هوای سرد چندین استان از جمله تهران را در بر گرفته است که معاون امور اجتماعی سازمان رفاه شهرداری تهران تاکید دارد که ظرفیت مراکز اسکان موقت شهرداری در زمستان تنها به اندازه یک سوم افراد بی‌خانمان شهر تهران است و البته بازهم زنان کمتر از دیگران سهم دارند زیرا امکان تاسیس گرمخانه برای بانوان بی‌خانمان وجود ندارد. ایلنا نوشت؛ رضا جهانگیری‌فر گفت: در زمستان ظرفیت گرمخانه‌های ما ۲ برابر شده است و ما با ظرفیتی حدود ۲۰۰۰ نفر، افراد بی‌خانمان را به صورت منطقه‌ای پذیرش می‌کنیم.

البته تخمین می‌زنیم حداقل دو برابر این تعداد؛ بی‌خانمان در شهر تهران وجود دارد که اسکان داده نمی‌شوند هرچند آمار دقیقی درمورد تعداد افراد بی‌خانمان وجود ندارد. او درباره اسکان بانوان بی‌خانمان گفت: ما برای خانم‌ها به علت محدودیت‌های اجتماعی گرمخانه نداریم و این بانوان به مراکز سامان‌سرا که به‌صورت شبانه‌روزی اداره می‌شود، انتقال داده می‌شوند. این مراکز ظرفیتی حدود ۲۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهند. جهانگیری افزود: سازمان ما، کودکان بی‌خانمان متکدی را هم جمع‌آوری می‌کند اما مرکزی برای نگهداری این کودکان حتی به صورت موقت هم ندارد و این کودکان مستقیما به متولی قانونی این کار یعنی سازمان بهزیستی تحویل داده می‌شوند. به گفته او، تا این لحظه هیچ خبری در مورد فوت افراد بی‌خانمان در شهر تهران به ما گزارش نشده است. درحالی از کمبود گرمخانه‌ها برای اسکان بی‌خانمان‌ها سخن گفته می‌شود که محمدعلی عرفان‌منش مدیرکل امور اجتماعی استاندار تهران، از اجرای طرح‌های ویژه جمع‌آوری متکدیان در آستانه سال جدید خبر داده است.

هشدار نسبت به یخ‌زدگی حیوانات

از طرف دیگر، دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در اطلاعیه‌ای با تاکید بر مراقبت و حمایت از گونه‌های جانوری و حیات وحش در مراکز نگهداری، باغ‌های وحش و زیستگاه‌های طبیعی، نسبت به کاهش دما تا پایان هفته و بروز مشکلات احتمالی در محل‌های نگهداری حیوانات هشدار داد. در اطلاعیه این سازمان آمده است: با توجه به استقرار توده هوای سرد روی پهنه کشورمان و تداوم استقرار آن در چند روز آینده، ضروری است تدبیر لازم درخصوص مراقبت و حمایت از گونه‌های جانوری و حیات وحش در مراکز نگهداری، باغ‌های وحش و زیستگاه‌های طبیعی و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی صورت پذیرد. چندی پیش مشکلات ایجاد شده در سیستم گرمایشی باعث شد تعداد زیادی از پرندگان باغ پرندگان شیراز از شدت سرما یخ بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha