سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 105057

سلامت نیوز : به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت سالانه ۹۰ هزار نفر در کشور دچار سرطان می‌شوند. سرطان پس از بیماری‌های قلبی و عروقی و حوادث رانندگی، عامل سوم بروز مرگ در کشور است. علی‌اکبر سیاری در نشست خبری هفته مبارزه با سرطان با اشاره به اینکه سرطان یکی از عوامل خطرساز سلامتی مردم است، عنوان کرد سرطان یک عامل خطر است، فرد را از شغلش بازمی‌دارد و هزینه‌های بالای دارویی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ رئیس اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هزینه درمان سرطان در کشور را دوهزار میلیارد تومان در سال و برابر با تمام هزینه‌های بهداشتی کشور عنوان کرد و گفت:هزینه درمان هر فرد سرطانی به‌طور میانگین 20 میلیون تومان برای یک دوره درمان است. بهزاد دماری گفت: بر اساس بررسی‌ها انجام‌شده، دنیا تا 20 سال دیگر شاهد افزایش 70 درصدی سرطان خواهد بود که 80 درصد این میزان به کشورهای درحال توسعه مربوط می‌شود. دماری افزایش سن در کشور را ازجمله عوامل بیشتر شدن این روند برشمرد. به‌عنوان مثال اگر امید به زندگی در سال 1355، 55 سال بود، اکنون به 73 سال می‌رسد و بالا رفتن سن از عوامل بیشتر شدن سرطان در کشور است.

موتورهای دیزلی خطرناک‌ترین عامل آلودگی و سرطان

به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت درحال حاضر حدود ۳۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران وجود دارد و با توجه به سن جمعیتی ایران که در حال شکوفایی یعنی جوانی و میانسالی است، تا ۲۰ – ۳۰ سال آینده آمار سرطان در کشور بیشتر می‌شود. ایلنا نوشت؛ سیاری در توضیح عوامل زمینه‌ساز بروز سرطان، عنوان کرد: آلودگی هوا از عوامل زمینه‌ساز سرطان است. تحقیقات سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که خطر ابتلا به سرطان در افرادی که در محیط‌های باز آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر از سایرین است. این درحالی است که مردم تهران تنها پنج درصد از روزهای سال را هوای پاک تنفس می‌کنند. او افزود: موتورهای دیزلی خطرناک‌ترین عامل آلودگی هوا هستند و حدود 30-20 درصد آلودگی هوا توسط این موتور‌ها ایجاد ‌شده که باعث سرطان ریه می‌شوند. سیاری مصرف سیگار و تریاک را از عوامل بسیار خطرساز در ایجاد سرطان عنوان کرد و گفت: ایران بیشترین مصرف تریاک در دنیا را داراست که باعث سرطان گوارش و مثانه در افراد می‌شود.

او از دیگر عوامل ایجادکننده سرطان به مواد غذایی آلوده به نیترات که شامل صیفی‌جات و سبزیجات است اشاره کرد و ادامه داد: فلزات سنگین که دارای آرسنیک هستند و خشکبار که دارای آفلاتوکسین بیشتری از حد استاندارد جهانی هستند را نیز از عوامل ایجادکننده سرطان برشمرد. معاون بهداشت وزارت بهداشت مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از سرطان‌ها را اطلاع‌رسانی و توانمندسازی مردم عنوان کرد و گفت: نقش رسانه‌ها در آشنایی مردم و فرهنگ‌سازی بسیار مهم است.

میزان بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی

با این وجود علی قنبری مطلق، مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه میزان بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است، گفت: براساس آمار جهانی سال 2012 میلادی، از هر یکصد هزار مرد به‌طور متوسط 205 نفر به سرطان مبتلا هستند؛ این درحالی است که این میزان در ایران به 132 نفر می‌رسد. همچنین براساس آمار جهانی، بروز سرطان به‌طور متوسط به ازای هر یکصد هزار زن، 165 نفر است. درحالی که در ایران متوسط بروز سرطان به‌ازای هر یکصد هزار زن، 123 نفر است. این درحالی است که او گفت: طی 10 تا 15 سال آینده، میزان ابتلا به سرطان در کشور به دو برابر افزایش خواهد یافت. قنبری ادامه داد: 70درصد عوامل بروز سرطان در کشورهای درحال توسعه ازجمله ایران، مربوط به شیوه زندگی و نیز مصرف سیگار است. به نظر می‌رسد بیماران سرطانی علاوه بر هزینه‌های هنگفت درمانی که متحمل می‌شوند از برخی اختلالات روانی نیز ممکن است رنج ببرند. این در حالی است که هزینه‌های روان‌درمانی تحت پوشش بیمه نیستند. حال بیمارن سرطانی را تصور کنید که علاوه بر هزینه 20میلیون تومانی برای درمان خود با هزینه‌های روان‌درمانی هنگفت نیز مواجهه می‌شود.

تعرفه‌های غیرواقعی و هزینه‌های درمانی هنگفت

در همین زمینه رئیس منتخب انجمن علمی روانپزشکان ایران در گفت‌وگو با آرمان اضطراب و افسردگی را عمده‌ترین اختلالات روانی که بیماران سرطانی از آن رنج می‌برند، دانست. به گفته احمد جلیلی اطرافیان و افراد نزدیک به بیماران سرطانی نیز ممکن است از ناراحتی روانی رنج ببرند و با استرس دست و پنجه نرم کنند؛ استرسی که خود باعث بروز بیماری‌های دیگر می‌شود. او با اشاره به بالابودن هزینه درمانی بیماران سرطانی و تحت پوشش بیمه نبودن روان درمانی گفت: از طرفی دیگر اگر این افراد به اختلالات روانی دچار شوند باید هزینه هنگفتی را نیز خرج روان‌درمانی کنند. این به این دلیل است که اصولا به مسائل بهداشتی در سطح کشور کمتر اهمیت داده می‌شود. جلیلی با اشاره به تعرفه‌های غیرواقعی گفت: هم سازمان نظام‌پزشکی کشور و هم وزارت بهداشت بر این اتفاق نظر دارند که تعرفه‌ها غیرواقعی است. رابطه مالی میان بیمار و پزشک باید از بین رود و رابطه مالی میان شرکت‌های بیمه و مراکز درمانی باید برقرار شود. این روانپزشک معتقد است: هزینه‌های روان‌درمانی برای تمام بیماران روانی مشکل‌آفرین است.

چه بیماران سرطانی که از بیماری روانی نیز رنج می‌برند و چه بیماران غیرسرطانی از پوشش بیمه‌ای برای درمان‌های روانی بهره‌مند نیستند. او افزود: بیمه‌های تکمیلی وجود دارند که معمولا طرف قرارداد بیمارستان‌های خصوصی هستند اما، همین بیمه‌های تکمیلی هم هزینه درمان‌های روانی را پرداخت نمی‌کنند. به جز اندکی از بیمارانی که تحت پوشش خدمات درمانی هستند و نیاز به بستری‌شدن دارند و در بیمارستان‌های دانشگاهی پذیرفته می‌شوند دیگر بیماران روانی هم از نظر خدمات و هم ازامکانات بستری محروم هستند. به گفته رئیس منتخب انجمن علمی روانپزشکان ایران بیماران روانی که در بیمارستان‌های دانشگاهی بستری می‌شوند، چند برابر مدت معمولا در آنجا می‌مانند یعنی، جای اینکه دولت هزینه پرداخت کند، مردم پرداخت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha