سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 105063

سلامت نیوز : «برف نو، برف نو، سلام، سلام! بنشین، خوش نشسته‌ای»... نه! برای مردم مازندران و گیلان از حالت خوش‌نشستن خارج شده و به دردسر تبدیل شده و باز هم قصه زیرساخت‌هایی که تاب بحران ندارند... این بار برخلاف 9 سال پیش همسایه دیگر دچار مشکلات و بحران حادتری به علت برف بیش از اندازه شده است. برف بهمن ۸۳ رشت از جمله بی‌سابقه‌ترین‌ها بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ برفی که خسارت‌های زیادی به اماکن مسکونی، کارخانه‌ها و مراکز عمومی وارد کرد. و به گفته منابع خبری ارتفاع آن به5/1 تا ۲ متر رسید و یکی از بی‌سابقه‌ترین بارش برف در دهه‌های اخیر بوده به طوری که از سوی مطبوعات و مسئولان بحران سفید نام گرفت. این روزها اما مازندران بیشتر از گیلان دچار مشکلات ناشی از برف شده است.

در پی افت شدید دما و بارش‌های اخیر بخش وسیعی از شهروندان تنکابن و رامسر در غربی‌ترین مناطق استان مازندران و شهر‌ةای چابکسر و رودسر در شرق گیلان را تحت تاثیر این پدیده جوی قرار گرفت. اخبار رسیده از شهرهای این دو استان حاکی است مردم از قطعی برق و گاز بسته‌شدن راه‌ها کمبود آذوقه و سوخت رنج می‌برند نیازمند کمک هستند.

 قطع گاز ادارات و صنایع مازندران به‌خاطر خانه‌ها
معاون شرکت گاز مازندران از قطعی گاز طبیعی دستگاه‌های اجرایی، صنایع و کارخانه‌های این استان از صبح روز دوشنبه خبر داد. مرتضی تیرملک در گفت‌وگو با ایرنا گفت: با هدف تأمین گاز طبیعی و مورد نیاز منازل مسکونی و با توجه به افت فشار، برابر تصمیمات اتخاذ شده گاز طبیعی ادارات، صنایع و کارخانه‌های مازندران قطع شده است. وی افزود: کاهش محسوس دما و یخبندان به‌ویژه در غرب مازندران، افزایش مصرف گاز طبیعی را به همراه داشت و این امر سبب کاهش افت فشار گاز شده است. وی پیش‌بینی کرد که با کاهش ناپایداری‌های جوی، مشکل کمبود گاز طبیعی در ادارات، صنایع و کارخانه‌های شهرهای مختلف مازندران رفع شود. معاون شرکت گاز مازندران گفت: تاکنون هیچ‌گونه گزارشی در ارتباط با قطعی گاز طبیعی منازل مسکونی در این استان گزارش نشده است. تیرملک افزود: به تمامی دستگاه‌های اجرایی، صنایع، کارخانه‌ها و مراکز درمانی ابلاغ شده بود تا نسبت به ذخیره‌سازی سوخت دوم و جایگزین اقدام تا در مواقع ضروری ازآن استفاده کنند. به گزارش ایرنا اظهار مسئولان شرکت گاز مازندران درباره قطع‌نشدن گاز طبیعی منازل مسکونی در استان در حالی است که گزارش‌های مردمی دریافتی از قطعی گاز منازل در برخی از شهرها و روستاهای مازندران حکایت دارد. تعدادی از شهروندان مازندرانی از شهرهای غربی استان و همچنین از بهشهر در تماس تلفنی با ایرنا اعلام کرده‌اند که گاز منازل‌شان از صبح دوشنبه قطع شده است.

 منابع آبی غرب مازندران از مدار خارج شد
سرپرست شرکت آبفا مازندران گفت: منابع تأمین آبی غرب استان از مدار خارج شد.
ذبیح‌ا... ذاکری افزود: دغدغه ما در غرب استان در شهرهای رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، چالوس و بخشی از نور است و به دلیل قطعی برق، منابع تأمین از مدار خارج شد.

وی یادآور شد: تا صبح شنبه تمامی مخازن منابع آبی منطقه تخلیه شد و با تلاش‌های انجام‌شده توانستیم با رفع مشکل چشمه گردوک نوشهر، مشکل نوشهر را تا 90درصد رفع کنیم. ذاکری یادآور شد: در شهرستان چالوس نیز 60 درصد مشکل آب آشامیدنی رفع شد و از 10 چاه باقیمانده سه چاه دیشب برق‌دار می‌شود و امیدواریم تا امروز ظهر به‌طور کامل مشکل حل شود. وی عنوان کرد: وضعیت شهرستان عباس‌آباد خوب است و در سلمانشهر مشکل چندانی نداریم ولی در شهر کلارآباد به دلیل قطع برق، ایستگاه پمپاژ برق ندارد و مشکل آب داریم. سرپرست آب و فاضلاب مازندران یادآور شد: در شهرستان تنکابن نیز نیمی از مناطق برق‌دار هستند و 50 درصد از شهرستان فاقد برق بوده و دچار مشکل آب هستیم. استاندار مازندران نیز در حاشیه بازدید از مناطق دچار برف‌زدگی غرب مازندران از تشکیل ستاد مدیریت بحران برای رفع مشکلات مناطق خبر داد.

 قطع 3 روزه برق رامسر
مدیر آتش‌نشانی رامسر با بیان اینکه تنها ارگان فعال برای امدادرسانی به مردم شهرداری این شهر است، گفت: از حضور دیگر نیروهای امدادی در شهر خبری نیست. علی زیتونیان در گفت‌وگو با فارس درباره اقدامات انجام‌شده برای رفع مشکل مردم سرمازده نوشهر گفته: در حال حاضر رامسر وضعیت خوبی ندارد. وی میزان برفی که در رامسر به زمین نشست را حدود یک متر اعلام کرد و گفت: مردم در حال حاضر برای تهیه نان دچار مشکل جدی هستند. مدیر آتش‌نشانی شهرستان رامسر با اعلام اینکه تنها ارگان فعال برای امدادرسانی به مردم شهرداری این شهر است، گفت: از حضور دیگر نیروهای امدادی در شهر خبری نیست. وی تهیه تجهیزات و امکانات را مهم‌ترین درخواست برای رفع مشکل مردم از مسئولان و دست‌اندرکاران اعلام کرد و گفت: نیروهای امدادی این شهر نیاز به تأمین تجهیزات و امکانات دارند. زیتونیان با اعلام اینکه برق این شهر به مدت سه روز قطع است، خاطرنشان کرد: برای رفع مشکل مردم نیاز به تأمین تجهیزات داریم.

 جاده کندوان همچنان مسدود
فرمانده پلیس راه مازندران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: جاده‌های هراز و سوادکوه باز است و رانندگان می‌توانند با زنجیر چرخ از این محورها تردد کنند. سرهنگ محمدنژاد افزود: جاده‌های کوهستانی و مناطق بالادست مازندران به‌علت بارش برف و یخ زدگی، لغزنده است و رفت و آمد با احتیاط انجام می‌شود. به گفته وی تلاش برای بازگشایی برخی از جاده‌های روستایی که به علت ریزش برف مسدود شده بود، ادامه دارد.

 بسته‌بودن راه ارتباطی 4 روستای نوشهر
راه ارتباطی 4 روستای شهرستان نوشهر همچنان بسته است. فرماندار نوشهر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفته: به علت بارش برف سنگین100 روستای بخش مرکزی و کجور شهرستان نوشهر دچار قطعی آب و برق شده بودند که با تلاش نیروهای امدادی تاکنون 60 درصد آب و برق این مناطق وصل شد. قمی اویلی افزود: با تلاش نیروهای امدادی تا ساعات آینده مشکلات بقیه مناطق هم برطرف می‌شود. وی خاطرنشان کرد: گاز این مناطق قطع نشده ولی شهروندان باید در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند. فرماندار نوشهر گفت: از لحاظ تأمین مایحتاج عمومی نگرانی وجود ندارد و کمک‌های لازم از سراسر استان به این شهرستان ارسال می‌شود. اویلی تصریح کرد: با وجود مشکلات ایجادشده بر اثر ریزش برف، جشنواره آدم برفی دیروز در نوشهر برگزار شد که به‌دلیل استقبال مردمی این جشنواره امروز هم برگزار می‌شود. وی مهم‌ترین نیاز این شهرستان را دستگاه‌های برف‌روب و نمک‌پاش عنوان کرد.

 مادر مشکلات
بیشترین مشکلات برای شهرستان‌های غرب مازندران از شنبه‌شب و بامداد یکشنبه به دنبال پارگی سیم‌های برق و قطع آن آغاز شد. قطعی برق سبب در غرب مازندران ازکارافتادن پمپ بنزین‌ها و مراکز عرضه سی‌ان‌جی و تعطیلی نانوایی‌ها و مغازه‌ها شد و این وضعیت خودروهای امدادی و غیرامدادی را با کمبود سوخت و مردم را با کمبود نان و مواد غذایی رو‌به‌رو کرد. ایجاد اختلال در بی‌سیم‌های امدادی و تلفن همراه امدادگران از پیامدهای قطعی برق در منطقه بود که سبب شد تا کار هماهنگی نهادها و دستگاه‌های امدادرسان و اطلاع‌رسانی به‌موقع و درخواست امداد از سوی مردم با مشکل مواجه شود. قطعی برق و بسته‌شدن راه‌های روستایی به‌ویژه در بخش کوهستانی و نبود سوخت برای خودروها هم وضعیتی را سبب شد تا حتی مسئولان منطقه از فرماندار تا بخشدار و دهیار نتوانند عمق واقعی بحران را پیش‌بینی و برای حل آن تدارکات لازم را فراهم کنند.

 حل مشکلات در کتالم و سادات‌شهر نیازمند کمک ملی
شهردار کتالم و سادات‌شهر گفت: بارش برف سنگین در این شهر 20 هزار نفری به یک فاجعه تبدیل شده و حل مشکلات مردم این منطقه نیازمند کمک ملی است. مظاهر باقرسلیمی  ایرنا افزود: ما هم‌اکنون به کمک‌های ملی و استانی نیازمندیم و حتی نیروهای ارتش و بسیج و هر کسی که می‌تواند مشکلات مردم را بکاهد لازم است به داد اهالی منطقه برسند. وی ادامه داد: با تلاش‌های فراوان و تهیه سه ژنراتور تاکنون توانستیم سه نانوایی را راه‌اندازی کنیم، در حالی که بیمارستان و اورژانس منطقه از سه روز پیش تاکنون تعطیل هستند. ابراهیم شیخ زاهد، عضو شورای اسلامی کتالم و سادات‌شهر گفت: جای تأسف است که بارش برف سنگین در این منطقه گردشگری قطب شمال کشور به دغدغه جدی و بحران تبدیل شده است. وی تأکید کرد: تاکنون هیج کمکی فراتر از این شهرستان وارد منطقه نشده و آب و برق و مخابرات منطقه همچنان قطع است. سلیمی یادآور شد: برای عبور از این حادثه به کمک ملی و استانی نیازمندیم.

 امداد رسانی در گیلان
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان از امدادرسانی به بیش از ۸۵۰ نفر حادثه‌دیده در برف این استان خبر داد. علیرضا خصوصی دیروز در جریان بازدید از عملیات امدادی امدادگران هلال‌احمر گیلان اظهار کرد: 9 تیم امدادی به همراه کوله‌پشتی به در راه‌ماندگان برف گیلان امدادرسانی کردند. وی تصریح کرد: تاکنون به بیش از 850 نفر حادثه‌دیده در برف گیلان امدادرسانی و در صورت مساعدشدن هوا بالگردهای هلال‌احمر آماده امدادرسانی به حادثه‌دیدگان می‌شود. این مسئول با بیان اینکه هیچ مشکلی در امر امدادرسانی وجود ندارد خاطرنشان کرد: تنها مشکل مسدودشدن برخی از راه‌های روستایی است که به‌دلیل شدت بارش برف امکان امدادرسانی به موقع وجود ندارد.

 وصل برق 62 روستای گیلان
مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان از وصل‌شدن برق 62 روستای استان خبر داد. حمیدرضا حکمت به ایرنا گفته است که: به دنبال بارش شدید برف، برق 70 روستای گیلان قطع شده بود که با تلاش شبانه‌روزی عوامل و دست‌اندرکاران شرکت توزیع نیروی برق و دیگر دستگاه‌های اجرایی، برق 62 روستا وصل است و فقط هشت روستا فاقد برق هستند. وی پنج روستای فاقد برق را در تولمات شهرستان صومعه‌سرا در غرب گیلان و سه روستای دیگر بدون برق را در چابکسر از توابع شهرستان رودسر در شرق گیلان عنوان کرد. مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان یادآور شد: 55 اکیپ این سازمان در شهرستان رشت و 110 اکیپ دیگر در دیگر شهرستان‌های استان در حالت آماده‌باش هستند. حکمت از مردم خواست که در صورت مشاهده هرگونه پارگی سیم‌های برق و قطع برق، در رشت با شماره 121 و در شهرستان‌ها با شماره تلفن اتفاقات برق که در پشت قبوض ذکرشده، تماس بگیرند.

 تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی مدارس گیلان
مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان از تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی مدارس گیلان در امروز خبر داد. مهدی حاجتی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه بارش برف در گیلان موجب تعطیلی چندروزه مدارس این استان شده، اظهار کرد: به دلیل وجود یخبندان تمام مقاطع تحصیلی مدارس گیلان سه‌شنبه 15 بهمن تعطیل است. وی افزود: مدیران و عوامل اجرایی باید فردا در محل کار حضور یابند و نسبت به برف‌روبی مدارس اقدام کنند. به گزارش فارس، بارش برف اکنون کاهش یافته و به‌صورت متناوب در برخی از شهرهای استان در حال باریدن است.

 بررسی خسارت‌های مالی برف گیلان
با فروکش‌کردن شدت بارش برف در مناطق مختلف استان گیلان بررسی میزان خسارت ناشی از برف توسط نهادهای ذی‌ربط آغاز شده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: بسته‌شدن راه‌های روستایی، قطع برق و آب از جمله زیان‌های ناشی از برف سه روز اخیر است. افشین عزیزی با اشاره به اینکه بارش برف اخیر تلفات جانی نداشته است، افزود: با فروکش‌کردن بارش‌ها تلاش برای بازگشایی راه‌ها و اتصال شبکه‌های آب و برق توسط دستگاه‌های اجرایی آغاز شده است. وی امدادرسانی به در راه‌ماندگان و محاصره‌شدگان در برف را از دیگر اقدام‌های مدیریت بحران استان اعلام کرد و یاد آور شد: با مشارکت امدادگران جمعیت هلال‌احمر محاصره‌شدگان در برف در مساجد و مکان‌های امن اسکان داده شدند. عزیزی اظهار کرد: با تجمیع امکانات و تجهیزات دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد مقابله با بحران در تلاش هستیم تا چند ساعت آینده وضعیت مناطق شهری و روستایی را به حالت عادی بازگردانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha