سلامت نیوز : رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات مربوط به حوزه سلامت در دو بخش بیمه و بودجه سلامت مطرح می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ علی لاریجانی که در پانزدهمین جشنواره پزشکی ابن سینا سخن می‌گفت، عنوان کرد: حرکت‌هایی که در کشور در حوزه بودجه مربوط به سلامت انجام شده خوب و قابل تقدیر بوده اما فاصله زیادی نسبت به کشورهای پیشرفته داریم یعنی هزینه سلامت‌مان با آن‌ها فاصله دارد. از سال‌های گذشته این فکر را دنبال می‌کردم که از طریق اصلاح قیمت حامل‌های انرژی یکی از ارکان کشور که مربوط به سلامت است را حل کنیم. یعنی اگر از راه هدفمندی درآمدی داریم بخشی از آن باید به بخش سلامت اختصاص پیدا کند.

او ادامه داد: سلامت یکی از دغدغه‌های مهم مردم است که باید محقق شود. در حال حاضر حجم نیازهای مردم برای تامین سلامت مردم بسیار زیاد است. یکی از موارد مربوط به سلامت نیز به بیمه‌ها مربوط می‌شود و خیلی از کشورها بیمه‌ها را طوری تنظیم می‌کنند که مشکل سلامت مردم حل شود اما در کشور ما بیمه‌ها متمرکز و در اختیار وزارت تعاون است و جدا از وزارت بهداشت فعالیت می‌کند.

لاریجانی تاکید کرد: این متمرکز بودن مشکلات بسیاری را در بخش بیمه به وجود آورده است و باعث شده خیلی پرداخت‌ها به موقع انجام نگیرد. در ادوار مختلف نیز این نزاع بین وزارت رفاه و بهداشت همواره وجود داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی مساله دیگر بحث سلامت را بودجه این بخش دانست و گفت: در گذشته در دولت قبل یارانه‌ها به صورت دیگری بین مردم توزیع شد که البته اجرای آن هم مطابق با قانون نبود یعنی سهم تولید و بهداشت از یارانه‌ها داده نشد و باعث شد این مشکلات در کشور به وجود آید. خوشبختانه دولت فعلی معتقد است که سهم بهداشت از یارانه‌ها باید پرداخت شود.

وی گفت: در جلسه‌ای که چندی پیش با مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم این موضوع را مطرح کردیم که بیمه مربوط به درمان به وزارت بهداشت متصل شود تا آن‌ها نگویند بیمه ما در جای دیگری است و به دست ما نمی‌رسد.

او اضافه کرد: بعد از بحث مفصلی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم این مساله تصویب شد که امیدواریم به زودی ابلاغ شود و به صورت قانونی درآید تا بیمه بخش سلامت از وزارت رفاه منفک و به وزارت بهداشت متصل شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در بودجه امسال یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده که بالغ بر 3 هزار میلیارد است به وزارت بهداشت داده می‌شود. این یک درصد پرش خوبی برای وزارت بهداشت ایجاد می‌کند. امیدواریم بتوانیم در اجرای هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم مساله سلامت را حل کنیم یا حداقل بخش مهمی از آن را حل کرده باشیم. آقای هاشمی وزیر بهداشت نیز موافق این امر بودند که گام بعدی در هدفمندی گامی برای حل موضوع سلامت باشد.

لاریجانی تاکید کرد: هدفمان این است که سهم قابل توجهی از یارانه‌ها به بهداشت تعلق بگیرد. این رقم شاید چیزی حدود 10 هزار میلیارد باشد این 10 هزار میلیارد در کنار 3 هزار میلیارد ارزش افزوده و مبلغی که دولت به بخش سلامت اختصاص داده می‌تواند مبلغ قابل توجهی باشد تا بیمار هیچ نگرانی‌ای جز بیماری‌اش نداشته باشد. آقای هاشمی هم این قول را می‌دهد که موضوع سلامت که دغدغه عمومی است به نحو مقتضی سامان داده شود.

بخش دیگری از سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی به پروژه‌های نیمه تمام اختصاص یافت، لاریجانی در این باره توضیح داد: حجم پروژه‌های عمرانی که در کشور کلنگ زده شده و تا حدی هم پیش رفته حدود 400 هزار میلیارد تومان است. که با این بودجه‌های متعارف حدودا 40 تا 50 سال طول می‌کشد تا این ساختمان‌ها به اتمام برسد معنی آن این است که بیمارستان‌هایی که وزارت بهداشت می‌خواهد بسازد تا آن زمان کلنگی می‌شوند.

رئیس مجلس اظهار کرد: کار خوبی که دولت انجام داد این بود که پروژه‌های بالای 80 درصد را به اتمام برساند که چیزی حدود 15 تا 16 هزار میلیارد می‌شود. اما این هیچ دردی از ما دوا نمی‌کند چون ما 400 هزار میلیارد پروژه عمرانی داریم این مساله هیچ راه‌حلی ندارد جز این که این پروژه‌ها به مردم واگذار شود و اگر بخش خصوصی آمادگی دارد آن‌ها را تکمیل کند. البته تسهیلات بانکی نیز به آن ها اعطا خواهد شد تا پروژه‌های معطل مانده تمام شود.

لاریجانی با بیان این که در بودجه نیز امکاناتی برای این کار فراهم شده، خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی که در دست وزارت بهداشت است می‌تواند واگذار شود تا تکمیل شود. ما امکان این که 400 هزار میلیارد به بخش عمرانی بدهیم نداریم که البته معقول هم نیست. کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است که این اجازه را به دولت بدهیم که آن‌ها را واگذار کند و در مرحله بعد هم تسهیلاتی در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

او از پزشکان حاضر در جشنواره پزشکی ابن سینا خواست بخشی از این پروژه‌های بهداشتی را برعهده بگیرند تا این ساختمان‌ها خراب نشوند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره شخصیت ابن سینا توضیحاتی داد و گفت: آن طور که سعید نفیسی از زندگینامه ابن سینا بیان می‌کند او حدود 400 اثر دارد که این قدر کتاب علمی کار ساده‌ای نیست و فقط یک اعجوبه می‌تواند این کار را انجام دهد. تاملات ابن سینا بر حکمت و فلسفه نیز بی‌نظیر است و آثار در حکمت مشاء هنوز اثر بدیعی است و نقطه‌نظراتش مورد توجه است.

لاریجانی با تاکید بر این که ابن سینا در علوم و فنون نیز مهارت داشته به حکمت عقلانیت او اشاره کرد و افزود: هرچند بعدها غزالی مخالفت‌های جدی با عقلانیت ابن سینا کرد اما نتوانست فکر عقلی ابن سینا را فروکش کند. به همین دلیل است که در مقایسه با سایر فرق اسلامی تکیه بر عقلانیت در ایرانیان بیشتر است و ایرانیان در آن نقش داشته‌اند. حکمای برجسته نیز اکثرا ایرانی بوده‌اند. حتی رگه‌های ایرانیت در آثار اشراقیون هم دیده می‌شود.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که موضوع سلامت یکی از موضوعات رکنی در جامعه است و گفت: گاه در بیانات افراد دیده می‌شود که هزینه‌های سلامت را هزینه‌های جاری و به عنوان یک امر پیش رونده می‌دانند در حالی که باید احساس کنیم هزینه‌های سلامت در تولید کشور کمک می‌کند و نباید آن را هزینه جاری در نظر گرفت.

او گفت: امروزه وضعیت نیروهای متخصص ما نسبت به 30 ، 40 سال پیش که هنوز انقلاب نشده بود، فرق دارد. ما تعداد زیادی پزشک نداشتیم و گاه این پزشکان از کشورهای دیگر می‌آمدند اما امروزه تعداد زیادی از مقالات علمی نشان دهنده سهم ما در دانش بین‌المللی است که قابل توجه است.

لاریجانی با اشاره به وضعیت مطلوب پزشکی ایران در بین کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: وضعیت علم طب ایران در منطقه شایان توجه است به طوری که برخی از کشورهای همسایه برای مقاصد پزشکی به ایران سفر می‌کنند و حتی تقاضا داشتند که اساتید ما در دانشگاه‌های آن‌ها تدریس کنند که این نقطه برجسته‌ای است که اگر مسائل سیاسی اجازه می‌داد بیش از این به کشورمان رجوع می‌کردند. این امر سرمایه بزرگی است که باید از آن حمایت کرد.

لاریجانی از لزوم تکریم پزشکان صحبت کرد و افزود: کسانی که در این رشته کار می‌کنند باید در افکار عمومی مورد تکریم قرار بگیرند. گاهی در ادبیات سیاسی با الفاظی صحبت می‌شود که لایق آن‌ها نیست. البته هیچ شخصی نباید مورد اسائه ادب قرار گیرد. در مورد اطبا هم نباید فضایی ایجاد شود که مورد بی‌مهری قرار گیرند.

لاریجانی در پایان ضمن اشاره به تلاش وزارت بهداشت در راه‌اندازی سند سلامت گفت: آقای هاشمی تلاش می‌کنند که افکار متخصصین را مورد استفاده قرار دهند و با کمک آن‌ها شرایط سلامت جامعه را به صورت سندی درآورند که امیدواریم در این کار موفق باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha