سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 105075

سلامت نیوز : رئیس کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با اشاره به اینکه امروز پیشگیری مقرون‌ به صرفه‌ترین روش کنترل سرطان در مقایسه با درمان و حتی تشخیص آن است، بر نقش رسانه‌ها در ارتقای سطح دانش سلامت جامعه به عنوان مهم‌ترین شیوه پیشگیری تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ عباس پورنصاری در نخستین کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان که از صبح امروز در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد، ضمن گرامیداشت هفته ملی مبارزه با سرطان و روز جهانی سرطان، گفت: اهمیت پزشک، جامعه پزشکی و سلامت بشریت در تمام نقاط جهان و در ادوار تاریخ، مقدس و مورد تکریم بوده و دین سعادت‌آفرین اسلام، سلامت را همیشه هم وزن امنیت، بلکه بالاتر از آن قرار داده، زیرا بدون امنیت، حیاتی برای کسی باقی نخواهد ماند و طبیعی است بدون سلامت نیز حیات بشریت مورد تهدید جدی‌تری واقع خواهد شد.

وی افزود: حوزه سلامت حوزه‌ای پایه‌ای و زیربنایی بوده و به دلیل انسان محور بودن آن، محور هر گونه توسعه و پیشرفت جوامع است. بنابراین انسان که همواره جویای سلامت و رفاه مطلوب است، باید و به ناچار به همه ابعاد سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و بالاخص معنوی و الزامات آن توجه جدی و آگاهانه داشته و از همه آسیب‌ها و عوامل خطر دوری کند.

دبیر شورای بیماری‌های خاص سازمان صدا و سیما با بیان اینکه بشریت همواره به همان میزانی که در ابعاد مختلف کره زمین و حیات و دانش نوین مسلط شده است، به دلیل عدم کاربرد صحیح دانش برای خود مشکلاتی را نیز خلق کرده است، گفت: سرطان یکی از معضلات جوامع و به عبارتی دست‌ساز انسان است.

پورنصاری ادامه داد: از جمله این معضلات می‌توان به ترافیک، اعتیاد، تخریب محیط زیست، آلودگی هوا و آب و خاک و بکارگیری برخی سموم مخرب در کشاورزی اشاره کرد که البته می‌توان با برنامه‌ریزی جامع این موارد را کنترل کرد و جامعه را نجات داد.

وی با اشاره به اینکه سرطان و عوامل ایجاد‌ کننده آن به دلیل کم‌ توجهی افراد و برخی دستگاه‌های مسؤل گسترش یافته است، اظهار کرد: این کنگره ملی برای مهار آن، کاهش بروز و شیوع، کاهش میزان مرگ و میر و ارتقای کیفیت زندگی بیماران، به همه مراحل چهارگانه برنامه جامع سرطان یعنی پیشگیری، تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان و نهایتا مراقبت‌های حمایتی و تسکینی بیماران در قالب پنل‌ها و کارگاه‌های 20گانه با عناوینی مهم مثل پیشگیری، تشخیص زودهنگام، راهنماهای ملی سلامت، آلودگی هوا، دخانیات، ملاحظات اخلاقی و حقوقی، سازمان‌های مردم نهاد و نهایتا نقش رسانه‌ها، توجه جدی نموده است.

رئیس کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان افزود: در این میان اقدامات پیشگیری به دلیل اثر قاطع و بدون تردید آن در دور نگه داشتن افراد سالم جامعه از ابتلا به بیماری در کنگره برنامه جامع کنترل سرطان مورد توجه و کنکاش بیشتری قرار خواهد گرفت.

پورنصاری با بیان اینکه پیشگیری، مقرون‌ به صرفه‌ترین روش و با کمترین هزینه در مقایسه با درمان و حتی تشخیص سرطان است، گفت: پیشگیری صرفا با ارتقای سطح دانش سلامت جامعه و افزایش کمیت و کیفیت آموزش‌های عمومی برای اصلاح سبک زندگی و دوری از عوامل خطر مانند دخانیات و کم تحرکی، تغذیه ناسالم، محیط‌ های آلوده، مصرف برخی داروها، عفونت‌های مزمن، فشار خون بالا، استرس و بهداشت دهان و دندان و نیز آشنا نمودن عامه مردم به علائم اولیه بیماری جهت مراجع به موقع پزشک جهت تشخیص زودهنگام می‌تواند علاوه بر جلوگیری از هزینه منابع مادی جامعه در کشور و طول عمر مفید و سازنده افراد بیفزاید.

وی ضمن تاکید بر نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی، در زمینه پیشگیری از کنترل سرطان، اظهار کرد: سازمان صدا و سیما، آموزش عمومی و ارتقای سطح دانش و سلامت جامعه را به عنوان مهم‌ترین شیوه پیشگیری، جزو اهداف اساسی خود قرار داده است.

رئیس کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان در ادامه تشکیل کمیته ملی مبارزه با سرطان با محوریت وزارت بهداشت و عضویت دستگاه‌های مرتبط جهت ایجاد عزم ملی و حمایت همه جانبه فعالیت‌های آن، تدوین، تصویب و اجرای برنامه جامع کنترل سرطان، تاسیس دبیرخانه دائم کنگره برای حمایت و پیگیری منظم و مصوبات، تلاش برای گسترش پیشگیری، اصلاح سبک زندگی و رشد آگاهی و دانش عمومی جامعه را از جمله اهداف مهم برگزاری کنگره دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha