چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 105100

برف‌روبی، یک‌میلیون‌تومان !

سلامت نیوز : پنج‌روز از آغاز بحران برف گذشت، نفربرها و بالگردهای ارتش به‌همراه نیروهای سپاه و ماشین‌آلات شهرداری تهران و نیروهای هلال‌احمر به کمک مردم شتافته‌اند اما اوضاع در منطقه همچنان بحرانی است و اغلب مردم ناراضی‌اند. قطع آب‌وبرق و عدم دسترسی جاده‌های روستایی و... ادامه داد. در ادامه به بررسی مناطق بحران‌دیده در چهارمین روز آن می‌پردازیم.

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر درباره وضعیت جنگلبانان محصور در برف املش به «شرق» گفت: چنین چیزی را نشنیده‌ایم. درحالی‌که صداوسیما گیلان از فوت یک چوپان در ارتفاعات خبر داده بود. درخشان گفت: چوپانی فوت نشده است و این خبر تکذیب شده است. یکی از این چهار چوپان با تیم‌های ما تماس گرفت و درخواست کمک کرد و در ادامه عنوان کرد که یکی از آنها فوت شده است اما وقتی که تیم امدادی ما به آنها رسید دیدیم که چنین چیزی صحت ندارد و آنها این را عنوان کردند تا زودتر به آنها کمک شود. این چوپان دروغگو بود و در ادامه هم حاضر نشده‌اند که با تیم امدادی پایین بیایند و گفتند: ما فقط آذوقه می‌خواهیم و راه را برایمان باز کنید. رخشان در ادامه گفت: برف گیلان و مازندران تلفات جانی نداشته است. همچنین در روستاها راه‌ها باز نشده است.

او در پاسخ به این سوال «شرق» که پس خبر فوت دونفر در فومن در حین برف‌روبی را تکذیب می‌کنید؟ گفت: یک جوان 21ساله و یک مرد 43ساله فوت شده‌اند و اینها جزو تلفات برف‌وکولاک محسوب نمی‌شود. ما تلفات سرمازدگی را جز تلفات برف و کولاک می‌دانیم نه سقوط از بلندی را.سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام خبرو رهاسازی 211 دستگاه خودرو گرفتار در برف و کولاک، گفت: 15‌هزارنفر از برف‌وکولاک و نجات 16زن باردار از یخ‌زدگی نجات یافتند. وزیر کشور گفته مسیرهای روستایی گیلان و مازندران از صبح امروز باز شده است و مشکل آب 95‌درصد شهرها حل و کمک‌های غذایی و دارویی ارسال شده و امکان ریزش سقف مدارس روستایی و خسارت باغ‌ها وجود دارد.یکی از عکاسانی که در منطقه به‌سر می‌برد به «شرق» گفت: اینجا در تنکابن اوضاع درهم برهم است، برق قطع و وصل می‌شود و بیشتر مناطق آب ندارند. او ادامه می‌دهد: سپاه دیروز آمده و مغازه‌ها بسته است. سقف چند تا خانه پایین ریخته است.

در روستای خرم‌آباد و اینجا سقف سه پمپ‌بنزین ریزش کرده است.او افزود: نان دانه‌ای هزارو500تومان، سیب‌زمینی کیلویی پنج‌هزارتومان و سایر اقلام غذایی با قیمتی بیشتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسد ضمن اینکه من دیدم برف‌روبی برای پاکسازی سقف خانه‌ای 150متری یک‌میلیون‌تومان درخواست کرد و به توافق رسیدند. یکی از کاربران از «آبکنار» نوشته است: «برای تهیه این خبر چند ساعت پیاده‌روی کردم. هیچ ماشین یا وسیله نقلیه امدادی تا این موقع که ساعت 10 صبح سه‌شنبه است هنوز به آبکنار نرسیده. سر راه آقای پاشا سیاوش رو دیدم، ایشون گفتند که به دلیل یخ‌زدگی ماشین‌های امداد در خمیران گیر کردند و جاده دسترسی به آب‌کنار هنوز بسته است. یک‌نفر هم دیدم که پای پیاده از ضیابر اومده بود. می‌گفت که جاده ضیابر به آب‌کنار هم بسته است حتی اتوبان هم بسته است.»

همزمان با فصل برداشت، باغ‌های مرکبات گیلان زیر دومتر برف مدفون شده است. تلاش برای نجات چهار جنگلبان گرفتار در برف «املش» ادامه دارد. از صبح امروز تماس با این جنگلبانان که در ارتفاعات منطقه و در میان سه‌متر برف مفقود شده‌اند، قطع شده است. ارتفاع برف در روستای آبکنار انزلی به 5/2 متر رسیده است و اهالی روستا با خطر مرگ مواجهند. یکی دیگر نوشته: بچه‌ها کسی نیست خونه بابای من، یه اتاقش ریخته اگه کسی دارید توروخدا بفرستید اونجا، ازتون خواهش می‌کنم، من دختر آقای... هستم. هرکس می‌تونه یه کمک کنه بره اونجا سقف خالی کنند.با شماره‌ای که برای کمک گذاشته تماس می‌گیرم. خانمی جواب می‌دهد و می‌گوید: الان خواهرزاده‌ام آمده کمک، چون سقف اتاقمان نشست کرده است. او می‌گوید: الان راه‌ها بسته است. آب نداریم اما گاز و برق داریم. غذا داریم.

نگرانی‌مان فقط این است که خانه این‌طوری شده است چون سقف خانه مادر شوهرم پایین آمده است.خانم مختاری در جواب سوالم مبنی بر کمک نیروهای امدادی می‌گوید: نیروهای امدادی نرسیده‌اند. آقای موسوی از تنکابن به «شرق» گفت: الان داخل شهر خیابان‌های اصلی را برف‌روبی کرده‌اند. فرعی‌ها هنوز بسته است و ماشین‌های رهاشده در خیابان‌ها کار را برای ماشین‌های امدادی سخت‌تر کرده است. استاندار گفته تنها پنج تا 10‌درصد شهر برق ندارد اما این صحت ندارد و بیشتر است. در روستاهای بالای تنکابن کشاورزی خسارت‌دیده است. جاده تازه باز شده است و ماشین هلال‌احمر در میدان اصلی شهر به هرنفر دو تا نان می‌داد.

مردم روستاها آب‌وبرق ندارند و تلفن هم همچنان قطع است. او افزود: سوپر مارکت‌ها خالی است چراکه ماشین‌های پخش‌کننده نمی‌آیند. در تنکابن یک بیمارستان شهیدرجایی وجود دارد که سه شب برقش قطع بود چون برق اضطراری نداشتند. دیشب کل شهر را گشتم برای شمع و نیروهای امدادی تنها نان و آب توزیع می‌کنند. موسوی ادامه داد: در خیابان‌های فرعی شهر مثل خیابان شهیدمظلومی که تنها یک کوچه با فرمانداری فاصله دارد سقف شش تا خانه پایین آمده است. در نشتارود آب و برق قطع است و برق داخل شهر به‌طور متناوب برق قطع می‌شود. ارتفاغ برف در داخل شهر تنکابن بالای 5/1متر است. برف‌روب‌ها در خیابان‌های اصلی تنها لایه‌رویی برف را برمی‌دارند و به آسفالت نمی‌رسند. او درباره قیمت موادغذایی گفت: آب معدنی بسته‌ای 13‌هزارتومان است و چراغ قوه که قبلا 15هزارتومان بود به 35هزارتومان رسیده است و چکمه 10هزارتومانی 30هزارتومان فروخته می‌شود. البته مغازه‌دارهایی هم نسیه و ارزان‌تر می‌دادند.

فلاحت‌پیشه، عضو شورای شهر تنکابن هم به «شرق» می‌گوید: چیزی به نام مدیریت بحران فرماندهی عملیات وجود ندارد. امروز تقسیم کار شد اما مردم از فرآیند کمک‌رسانی خیلی ناراضی هستند و آب‌وبرق قطع است. ما در حوزه شهری مسوولیت داریم در حالی‌که روستاها بحران دارند. ساختمان‌های دامداران و مرغداران آسیب‌های جدی دیده است. او افزود: هیچ‌کس مسوول بررسی‌ها نشده است. حجم آسیب مشخص نیست. بخش عمده خانه‌های قدیمی تخریب شده و گزارش دقیقی از تلفات انسانی نداریم. فلاحت‌پیشه ادامه داد: در حوزه امدادرسانی و بیمارستان مشکل داریم.

دستگاه‌ها خراب و برق دچار مشکل است. تا این لحظه منهای چندساعت که برق وصل شد چهارروز است که برق قطع است و هیچ سایتی در مناطق برای کمک‌رسانی مشخص نشده است. آقای فتحی از رامسر به «شرق» گفت: دیروز مردم با گلوله‌های برفی به استقبال فرماندار رفتند و امروز برق را وصل کردند و نانوایی‌ها باز شدند. ارتفاع برف نیم‌متر است و سقف خانه‌های قدیمی فرو ریخته است. آب هنوز قطع است و برف را آب کرده و استفاده می‌کنیم. او افزود: البته هنوز قسمت‌هایی از شهر برق ندارند و جاده روستاها هنوز بسته است و مشکل تغذیه تامین علوفه جدی و اقتصاد مردم داغان شده است. با تداوم بارش برف‌وباران در شهرستان چالوس آب‌وبرق در این شهرستان نیز قطع شده است. این در حالی است که چالوس تا روز گذشته تنها مشکل قطعی برق داشت. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان با بیان اینکه تاکنون پنج مدرسه به علت بارش شدید برف در استان تخریب شده، گفت: با وجود تمامی تدابیر اندیشیده‌شده توسط آموزش‌وپرورش استان و ادارات تابعه پنج مدرسه در مناطق مختلف استان شامل مدرسه ای در اطاقور، رحیم‌آباد، تولمات و املش 70 تا صددرصد تخریب شده‌اند. خانم اسماعیلی از اهالی رودسر به «شرق» گفت: سرانجام اهالی روستای ما پول روی هم گذاشتند و لودر آوردند و جاده را بازکردند و خبری از نیروهای امداد و نجات نبود.

دهیار ضیابر گیلان گفت: وضعیت در ضیابر بسیار بحرانی است و مردم نان برای خوردن ندارند. با توجه به اینکه چهارروز از بارش برف در استان می‌گذرد هیچ‌گونه امکاناتی برای برف‌روبی وارد بخش ضیابر نشده است و تنها نیروهای امدادی شهرستان ماسال به داد ما رسیده‌اند. وی از مسوولان شهرستان صومعه‌سرا خواست که به بخش ضیابر نیز توجه داشته باشند. رضا عظیمی، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز به ایسنا گفته: 20دامدار با سه‌هزار راس دام به دلیل نبود آذوقه در غرب استان در خطر هستند.

نرخ 300‌هزارتومانی کرایه و گرانی مایحتاج
اکبری از اهالی چالوس به مهر گفته، روز قبل باید به مرکز استان می‌رفتند تا در دادگاه تجدیدنظر حضور یابند اما برخی رانندگان، نرخ کرایه چالوس تا ساری را 300‌هزارتومان عنوان می‌کردند، درحالی‌که نرخ کرایه این مسیر در روزهای عادی 12‌هزارتومان است. اما برف این‌روزها تنها نمایشگر کمبود‌ها و سختی‌ها برای مردم شمال نبود. آقای عدالت‌طلب، پزشک صومعه‌سرایی است که این‌روزها بیماران را در خانه‌شان به‌طور رایگان درمان می‌کرد. او به «شرق» گفت: اوایل ریزش برف خیلی کم‌کاری شد اما الان اوضاع بهتر است و جاده‌های داخل شهر باز شده اما مسیر روستاها همچنان بسته است.

او درباره بیمارانش گفت: روزی هشت‌نفر را ویزیت کردم که بیشتر در مسیر برفی زمین خورده و آسیب‌دیده بودند یا آنفلوآنزا داشتند و به‌دلیل بسته‌بودن راه‌ها نمی‌توانستند به بیمارستان مراجعه کنند. بسیاری از مردم روستانشین صومعه‌سرا به دلیل استحکام نامناسب خانه‌های خود از ترس ریزش سقف منازل شب را تا صبح بیدار می‌مانند. دیروز همچنین زن باردار آستارایی در آمبولانس مانده در کولاک یک نوزاد دختر به دنیا آورد. دکتر فرید عبدل‌پور، سرپرست مرکز بهداشت و درمان شهرستان آستارا به ایسنا گفت: صبح دیروز مردی سراسیمه خبر زایمان همسرش را به مرکز بهداشت تالش داد و مسوولان این مرکز بهداشت با تهیه آمبولانس زائو را به بیمارستان شهید بهشتی آستارا هدایت کردند. اما در میانه راه که آمبولانس گرفتار برف و کولاک شد زائو فرزند دختر خود را به دنیا آورد. دکتر عبدل‌پور خاطرنشان کرد: وضعیت سلامتی مادر و دختر خوب است و زایمان به‌صورت طبیعی انجام شد.

اعزام بالگردهای ارتش به مناطق برفگیر
امیر سرتیپ محمد محمودی، معاون اجرایی و رییس ستاد بحران ارتش از اعزام چند فروند بالگرد ارتش به مناطق بحرانی استان گیلان و مازندران خبر داد. قرار شده این بالگرد‌ها به توزیع موادغذایی میان اهالی روستاها بپردازند. همچنین رییس ستاد بحران آجا از اعزام نفربرهای ارتش به مناطق صعب‌العبور تالاب انزلی خبر داد. او گفت: پس از دریافت گزارش از استانداری گیلان مبنی بر محصورشدن اهالی محترم روستای آبکنار و چندین روستای دیگر استان گیلان در برف‌وکولاک و وجود شرایط بحرانی در منطقه مذکور، نفربرهای تیپ 216 زرهی نیروی زمینی آجا به منظور امداد‌رسانی به منطقه اعزام شدند. وی تصریح کرد: بارش برف سنگین، راه‌های ارتباطی این روستاها را قطع کرده که از صبح امروز تیپ 216 زرهی نیروی زمینی با اعزام نفربرهای خود کار امداد‌رسانی به مردم شریف این مناطق را آغاز کرده است.چهارتیپ و یگان ارتش به مناطق بحران‌زده و برفی اعزام شدند. قبلا نفربرهای ارتش در منطقه تالاب انزلی مستقر شده بودند. یگان‌های قرارگاه لشگر ٣٠ گرگان، فرماندهی ناوگان شمال نیروی دریایی، تیپ ٢١٦ زرهی قزوین و مرکز تکاوران منجیل، در راه مناطق سرمازده شمال کشور هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha