چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹

سلامت نیوز : یكم: در روزهای گذشته انتقادات پیرامون نحوه اجرای طرح اهدای سبدكالا به اقشار كم‌درآمدتر جامعه آنقدر در فضای كشور پررنگ شد كه كمتر كسی به بررسی این سوال كه چه شد «دولت تكنوكرات ها» اینگونه با شتاب به سمت رفتارهای «پوپولیستی» و عوامگرایانه‌ای كه یاران دولت در زمان دولت‌های نهم و دهم بزرگ‌ترین منتقد آن بودند، حركت كرد؟ به عبارتی ناظران معتقدند كه رفتاری چون اقدام به توزیع سبدكالا با روحیه خاص مردان دولت یازدهم سازگاری چندانی ندارد و در سوابق مدیریتی آنها – بخصوص در دوران اصلاحات- رفتارهای به اصطلاح پوپولیستی جایگاه چندانی نداشت.

دوم: برای پاسخ به این سوال پرداختن به انگیزه‌های اقدام به چنین كاری می‌تواند راهگشا باشد.به نظر می‌رسد این تحلیل طیفی از مشاوران و نزدیكان دولت یازدهم وجود دارد كه دولت مستقر به واسطه نزدیكی‌های فكری و قرابت شعارهایش با بخشی از شعارهای اصلاحات، از این قابلیت برخوردار است كه به سرنوشت آن دولت دچار شود. به عبارت دیگر این طیف معتقدند درآمدن نام محمود احمدی‌نژاد از صندوق‌های رای در سال 1384 و از دست دادن مجالس هفتم و هشتم و شورای شهر نتیجه مستقیم بی‌توجهی اصلاح‌طلبان به مهم‌ترین دغدغه مردم یعنی «معیشت» و «اقتصاد» و دغدغه‌های لایه‌های پایین جامعه بوده است و در صورت تكرار آن تجربه این ظرفیت وجود دارد كه دولت از این ناحیه دچار آسیب شود. یاران دولت بر پایه همین تحلیل می‌كوشند اشتباه دوره اصلاحات، غلتیدن به دامن مباحث كلان توسعه سیاسی و شاخص‌های كلان اقتصادی و بی‌توجهی به معیشت مردم را تكرار نكنند.از این رو اقدام به توزیع سبدكالا را اقدامی برآمده از یك تحلیل سیاسی درخصوص عملكرد گذشته اصلاح‌طلبان و مخاطرات تكرار آن تجربه دانست.

سوم: نكته اما اینجاست كه برای نیل به این هدف راهی را برگزیده‌اند كه پیش از این محمود احمدی‌نژاد هشت سال رفته بود و دولت روحانی در این میان «نسخه بدل» رفتارهای احمدی‌نژاد خواهد بود. در واقع نسخه‌ای كه امروز دولت روحانی در حال اجرای آن است.اگر با هدف جلب آرای بخش خاكستری جامعه طراحی شده باشد كه ظواهر امر چیزی غیر از این را به ذهن متبادر نمی‌كند- نسخه اصل آن محمود احمدی‌نژاد و دولت‌هایش بود.

چهارم: هدف دیگری كه در ورای سبدكالای جنجالی دولت می‌توان تصور كرد، رویكرد آینده نگر دولت است. براساس آنچه رسما اعلام شده، دولت بالاجبار سال 1393 باید فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را كلید زده و كار نیمه‌تمام هدفمندی را به پایان برساند. یكی از اهداف سبدهای اینچنینی می‌تواند تلاش برای كنترل نارضایتی‌های احتمالی از عملكرد دولت در میان توده‌ها و در نتیجه از دست دادن سبد رای دولت در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری بعدی باشد.

پنجم- بنابراین تحلیلی برآمده از ملاحظات سیاسی در نزد مشاوران و مسئولان دولتی وجود دارد كه باعث شكل گیری حركتی شده است كه هدف آن جلب رضایت توده‌هایی است كه پیش‌تر مخاطبان محمود احمدی‌نژاد تلقی می‌شدند.اما نكته جالب آن است كه برخلاف آن تحلیل‌های اولیه؛ این سیاست به تجربه‌ای بر ضدهدف طراحان خود بدل شده است و موجب موجی از انتقاد از رویكرد و جهت‌گیری دولت شده است.

منبع : روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha