چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 105115

تقویت تمرکز با غذاها

سلامت نیوز : مصرف ملایم و متعادل کافئین می‌تواند شما را هوشیارتر سازد. در واقع هیچ ماده جادویی برای تقویت هوش یا باهوش کردن شما وجود ندارد، اما مواد خاصی مانند کافئین می‌تواند باعث افزایش انرژی در شما شده و به شما در افزایش تمرکز و توجه کمک نماید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ البته نکته اصلی این است که مصرف ملایم و متعادل کافئین، راز دستیابی به نتیجه دلخواه است. چون مصرف زیاد کافئین نتیجه عکس دارد و در واقع امکان تمرکز کردن را از شما سلب می‌کند.

قند طبیعی

شکر سوخت اصلی مغز می‌باشد، اما نه شکرهای موجود در روی میز غذا بلکه گلوکزی که بدن از طریق متابولیزه کردن کربوهیدرات‌ها و قندهای موجود در غذا به دست می‌آورد. این به همان دلیل است که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین می‌تواند به سرعت باعث افزایش حافظه و توانایی حل مسئله و بهبود ذهنی افراد شود، البته زیاده‌روی در مصرف شکر می‌تواند باعث اختلال حافظه گردد. پس در مصرف آن احتیاط کنید. با مصرف مواد قندی طبیعی مثل میوه‌های تازه یا غلات سبوس‌دار می‌توانید بدون نگرانی از افزایش دور کمر، تمرکز خود را بیشتر کنید. البته به یاد داشته باشید که تأثیر مواد قندی طبیعی در این زمینه کوتاه مدت است.

ماهی

ماهی به عنوان منبع عالی پروتئین همراه با اسیدهای چرب امگا-3 که برای عملکرد و تکامل مغز ضروری هستند، یک غذای مناسب برای تقویت مغز است. این چربی مفید به‌طور شگفت‌آوری قدرت مغز را افزایش می‌دهد. در واقع افزایش اسید چرب امگا 3 در رژیم غذایی، با کاهش خطر سکته‌ها و اختلالات مغزی و کند شدن روند کاهش عملکرد مغز همراه است و نقش حیاتی در افزایش حافظه به خصوص در سنین بالاتر دارد.

صبحانه بخورید

مطالعات نشان داده‌اند که خوردن صبحانه باعث افزایش سریع حافظه و توجه در افراد می‌شود. دانش‌آموزانی که در هنگام رفتن به مدرسه صبحانه مصرف می‌نمایند نسبت به آن‌هایی که صبحانه نمی‌خورند عملکرد بسیار بهتری دارند.غذاهایی که به عنوان سوخت مناسب مغز جایگاه ویژه‌ای در فهرست محققین دارند شامل غلات کامل و سبوس‌دار به دلیل فیبر بالا، لبنیات و میوه‌ها هستند. البته در مصرف صبحانه هیچ‌گاه زیاده‌روی نکنید.

بلوبری

تحقیقات انجام‌شده بر روی حیوانات نشان داده است که بلوبری باعث محافظت از مغز بر علیه آسیب‌های رادیکال‌های آزاد شده و تأثیر فاکتور سن در ایجاد بیماری‌هایی مانند آلزایمر و اختلال حواس را کاهش می‌دهد.هم چنین تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که رژیم‌های غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها به طرز آشکاری باعث افزایش یادگیری و بهبود عملکرد عضلات در موش‌های مسن شده است و آن‌ها را از نظر ذهنی و عملکرد مغز با موش‌های جوان یکسان ساخته است.

ذرت

با افزودن مقدار کمی پاپ کورن ساده به غذای خود می‌توانید از مزایای قابل‌توجه آن در بهبود قدرت تمرکز، بهره‌مند شوید. این میان‌وعده خوشمزه حاوی ویتامین‌های B6، B12 و E است که به تقویت تمرکز، حافظه و قدرت مغزی کمک می‌کند.

شکلات و مغز

مغزها و دانه‌های روغنی منابع خوب آنتی‌اکسیدان و ویتامین می‌باشند و با مصرف مغزها و دانه‌های روغنی عملکرد سلول‌های مغزی در سنین بالا افزایش می‌یابد. شکلات تیره دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و محرک‌های طبیعی مانند کافئین است که تمرکز و توجه افراد را افزایش می‌دهد.

سبزیجات سبزرنگ

این سبزیجات مثل اسفناج و بروکلی چون غنی از فولیک اسید هستند، ذهن شما را هوشیار و قوی نگه می‌دارند. با وجود انواع مکمل‌های موجود در بازار و وجود گزارشات بسیار مبنی بر قدرت تقویت‌کنندگی مکمل‌هایی مانند ویتامینB، ویتامین C و ویتامینE، بتاکاروتن، منیزیم و غیره، باید خاطرنشان ساخت که استفاده از مکمل‌ها تنها برای افرادی که در رژیم و برنامه غذاییشان کمبود این مواد مغذی را دارند مفید می‌باشد و محققین درباره فواید واقع‌گرایانه انواع مولتی‌ویتامین‌ها و ترکیبات گیاهی و تأثیر آن بر روی مغز هشدار داده‌اند. در نهایت برای شروع یک روز سخت صبحانه خود را با یک آبمیوه 100 درصد طبیعی، نان با غلات کامل و سبوس‌دار و یک فنجان قهوه آغاز نمایید.

آووکادو و غلات کامل

عملکرد تمام اعضای داخل بدن به خصوص قلب و مغز بستگی به جریان خون مناسب دارد. داشتن یک رژیم با غلات کامل و میوه‌هایی مانند آووکادو می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی– عروقی را کاهش دهد و منجر به کاهش کلسترول LDL گردد و این عامل منجر به کاهش خطر تشکیل پلاک و افزایش سرعت جریان خون شده و یک راه حل ساده و خوشمزه برای تقویت سلول‌های مغزی است. آووکادو جایگزین مرغوبی برای غذاهایی دریایی و برای افرادی است که ماهی دوست ندارند.همچنین با استفاده از غلات کامل مانند نان گندم کامل (سنگک و جو) فیبر و ویتامین E مورد نیاز بدن تأمین ‌شده و از آنجا که میوه آووکادو دارای چربی مفید غیراشباع می‌باشد، باعث ایجاد جریان خونی روان در رگ‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha