چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 105118

عجایب و شگفتی‌های بدن

سلامت نیوز : بدن انسان علاوه بر عملکردهای معمولی مملو از شگفتی‌های زیادی است که هنوز خیلی از آنها ناشناخته مانده است. اتفاقاتی که گهگاه در بدن رخ می‌دهد و نسبت به دیگر عملکردها غیرطبیعی جلوه می‌کند. به عنوان مثال، عطسه‌کردن، گرفتگی ماهیچه‌های بدن و چندین مورد دیگر ازجمله مواردی است که برای بدن طبیعی نیست.  منجمدشدن مغز، از رفتارهای عجیب و شگفت‌انگیز بدن محسوب می‌شود که به «سردرد بستنی» معروف است. این سردرد زمانی رخ می‌دهد که فرد ماده غذایی بسیار سرد و خنکی را مصرف می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ در این حالت، اعصاب موجود در سقف دهان سرمای زیادی را تحمل کرده و همین عامل باعث تورم و التهاب عروق خونی ناحیه جلویی سر می‌شود. بروز سریع این التهاب موجب ایجاد سردردهایی می‌شود که با تیرکشیدن همراه است.آهسته ترخوردن موادغذایی سرد یا بستنی می‌تواند مانع از بروز چنین سردردهایی ‌شود.

تعریق بیش از حد یکی دیگر از این موارد و از آزاردهنده‌ترین مشکلاتی است که حتی در افراد کاملا سالم بروز می‌کند. تعریق بیشتر در ناحیه صورت ایجاد می‌شود ولی گاهی به صورت شدیدتر در کف دست‌ها، کف پاها و زیر بغل مشاهده می‌‌شود. درمان و رهاشدن از تعریق زیاد هم تنها با استفاده مرتب از ضد عرق‌های حاوی کلرید آلومینیوم، تزریق بوتاکس، داروهای خوراکی و جریان‌های الکتریکی خفیف و حتی عمل‌های جراحی امکان‌پذیر است. سرگیجه یکی دیگر از موقعیت‌های غیرمعمولی است که در بدن ایجاد می‌شود.

 مشکلات گوش درونی یا حتی آسیب‌های مغزی می‌توانند از جمله اصلی‌ترین دلایل بروز سرگیجه به شمار ‌آیند که از چند دقیقه تا چند ساعت به‌طول می‌انجامند. در حالت سرگیجه، فرد احساس حرکت داشته و علاوه بر این، علائمی مانند کاهش شنوایی، ناراحتی‌های گوش و حرکات غیرمعمول چشم ممکن است ایجاد شود. درمان این مشکل کاملا به شناسایی علت بروز آن بستگی دارد. خــــــواب‌رفتــن دست و پاها یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقاتی است که بیشتر در زمان بی‌تحرک‌ماندن طولانی‌مدت دست و پا رخ می‌دهد. ولی این احساس ناخوشایند کاملا بی‌خطر بوده و به دلیل ایجاد فشار مستمر روی اعصاب ایجاد می‌شود به طوری که رشته‌های عصبی قادر به ارسال پیام به مغز نیستند.

درمان خواب‌رفتگی دست و پاها بسیار ساده است و تنها با تغییر وضعیت بدن درمان می‌شود.گاهی همراه با خواب‌رفتن دست و پا، فرد احساس سوزن‌سوزن شدن در آن نواحی می‌کند که طبیعی است ولی چنانچه این حالت سوزن‌سوزن شدن به‌صورت مزمن ادامه یابد، باید حتما موردبررسی قرار گیرد زیرا ممکن است دلایل زمینه‌ای عامل ایجاد چنین مشکلی باشند. سکسکه از حالات غیرعادی بدن محسوب می‌شود که معمولا به دلیل انقباض غیرقابل‌کنترل دیافراگم ایجاد می‌‌شود. مصرف حجم بالای مواد غذایی یا سریع‌خوردن غذا و بلع هوا هنگام صرف غذا از دلایل بروز سکسکه به شمار می‌روند. این حالت معمولا به خودی خود از بین می‌رود ولی در صورت تداوم این حالت، حبس‌کردن نفس، سریع‌خوردن آب و تنفس در داخل یک کیسه می‌تواند به قطع سکسکه کمک کند.

گرفتگی گوش‌ها یکی دیگر از اتفاقاتی است که در مسافرت‌های جاده‌ای و هوایی به وفور ایجاد می‌شود. اگر دقت کرده باشید معمولا در طول سفر، افراد برای بازشدن گرفتگی گوش‌های خود مدام خمیازه می‌کشند. این گرفتگی معمولا به‌دنبال تغییر ارتفاع از سطح دریا و به دلیل بر هم‌خوردن تعادل فشار بین پرده داخلی و خارجی گوش بروز می‌کند.در واقع، با گرفتن بینی و باد پرکردن داخل مجاری گوش، مجرای لوله مانندی که گوش میانی را به پشت حلق متصل می‌کند، باز شده و فشار داخل آن کاهش می‌یابد. جویدن آدامس یا خمیازه‌کشیدن از دیگر راه‌های مؤثر در رفع گرفتگی گوش‌هاست.

گرفتگی عضلات و ماهیچه‌های بدن معمولا بین چند ثانیه یا چند دقیقه به طول می‌انجامد. کم‌آب‌شدن بدن، استفاده بیش از حد از ماهیچه‌ها و در نتیجه خستگی آنها، تحریکات عصبی و کاهش برخی موادمعدنی بدن از قبیل پتاسیم و کلسیم می‌تواند باعث بروز گرفتگی‌های ماهیچه‌ای شود. راه‌رفتن و حرکت‌دادن عضلات در زمان گرفتگی و انقباض، تکان‌دادن و لرزاندن یا حتی ایجاد کشش در ماهیچه‌ها می‌تواند انقباض ایجادشده را از بین ببرد.

 رشد بیش از حد موهای بدن یکی از مشکلات دردسرساز به‌ویژه برای خانم‌ها محسوب می‌شود. روی صورت یا نقاطی از بدن برخی خانم‌ها موهای زائدی رشد می‌کنند که نسبت به دیگر موها ضخیم‌تر و محکم‌ترند. این موها باوجود اینکه بی‌خطر هستند، بسیار آزاردهنده بوده و ازنظر زیبایی برای فرد، دردسرساز می‌شوند.

این مشکل تنها 5 درصد از زنان را درگیر می‌کند. این حالت غالبا به دلایل ژنتیکی یا سندرم پلی‌کیستیک ایجاد می‌شود که به‌دنبال آن در بدن فرد هورمون‌های مردانه بیش از حد ترشح می‌شوند. کاهش تومورهای ترشح‌کننده هورمون‌ها علت بروز پرمویی هستند. درمان این حالات کاملا به شناسایی علت اصلی این پدیده بستگی دارد. دکلره‌کردن، الکترولیز، درمان‌های هورمونی و لیزر موهای زائد از جمله راهکارهای این مشکل به شمار می‌روند. مشکلات و بیماری‌های اشاره‌شده، اتفـــاقات غیرمعمـــولی هستند که گهگاه در افراد مشاهده می‌شوند و جزو عملکرد طبیعی بدن انسان نیستند و تنها با کمی صبر و تحمل و انجام راهکارهای اصولی می‌توان آنها را درمان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha