سلامت نیوز : چهل و سومین جلسه شورای شهر تهران به بحث داغ ترافیک و وضعیت نابسامان شهر در روزهای بارش برف و نارضایتی شهروندان از شهردار تهران اختصاص یافت.درابتدای جلسه و قبل از بیان اظهارات شورائیان درباره حال و روز پایتخت، معصومه آباد عضو کمیسیون سلامت شورا با ارائه گزارش عملکرد آتش‌نشانی تهران، اعتراض اعضای شورای شهر تهران را برانگیخت اعضای معترض شورا گفتند: مجموع گزارش‌های ارائه شده از نهادهای ذیربط و مسئول در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری بیانگر این است که مسئول و مقصر اصلی این حادثه ضعف و ناکارآمدی آتش‌نشانی تهران است اما تاکنون مدیران شهرداری بویژه شهردار تهران به رغم گذشت دو هفته از این حادثه تلخ همچنان از پذیرش مسئولیت حادثه و حتی عذرخواهی از شهروندان طفره می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ اعضای شورا می‌گویند: اتفاقات اخیر و مشکلات هفته‌های گذشته در شهر تهران گویای این واقعیت است که شهرداری تهران در اجرای وظایف و تعهدات خود نسبت به ارائه خدمات مطلوب به شهروندان نه تنها موفق نبوده است بلکه در پاره‌ای از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که قانوناً برعهده شهرداری است به علت ضعف و ناکارآمدی موجب شده تا شهروندان رضایت از عملکرد شهردار تهران نداشته باشند.

ضعف مدیریت شهری در روزهای بارندگی
آخرین حادثه‌ای که در شهر تهران نگاه شهروندان را متوجه نقص در زیرساخت‌های شهری و شتاب زدگی در اجرای پروژه‌های عمرانی شهر کرد ورود کامیون حامل قیر شهرداری به ساختمان مسکونی سه طبقه در منطقه امیرآباد تهران بود که خسارت‌های فراوان مالی و جانی برای ساختمان و اهالی آن به جای گذاشت. انعکاس این حادثه در پایتخت موجب بروز نگرانی‌های بسیاری برای شهروندان تهرانی شد. از سوی دیگر متأسفانه شهرداری تهران در ایام بارندگی برف نتوانست مدیریت خوبی در کلانشهر تهران به نمایش بگذارد. سال گذشته همزمان با بارش‌های باران بهاری به علت عدم برنامه‌ریزی و برآوردهای مدیریتی برای وقوع چنین حوادثی تأسیسات عمرانی شهر تهران مانند مترو و برخی از پل‌ها و معابر پایتخت با خسارت‌های سنگینی روبه‌رو شدند. بنابراین جلسه دیروز شورا کاملاً تحت تأثیر وضع نامساعد پایتخت بود.  پس از ارائه گزارش معصومه آباد، احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر در خصوص حادثه تلخ خیابان جمهوری سؤالات زیادی مطرح است و پاسخ بسیاری از آن‌ها همچنان باقی است بطوری که نشان می‌دهد مشکلات مدیریتی زیادی در سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران وجود دارد. وی ادامه داد: این سازمان نتوانسته است شرکت طرف قرارداد و فروشنده تجهیزات را ملزم به رعایت مفاد قرارداد کند که این از جمله ضعف‌های موجود است.

نباید مسئولیت اتفاقات را به گردن کسانی انداخت، که نیستند
مسجد جامعی یادآور شد: این اتفاق در روز تعطیل با ترافیک کم، در خیابان اصلی اتفاق افتاده و گارانتی تجهیزات نیز در تاریخ سوم دی ماه به پایان رسیده است. وی اظهار کرد: نکته مهم این است که آنچه اتفاق افتاده از جمله عمل نکردن به تعهدات از سوی شرکت فروشنده تجهیزات از مسئولیت مدیریتی این سازمان کم نمی‌کند. مسجدجامعی همچنین با اشاره به تمدید مهلت یک هفته‌ای بررسی این حادثه یادآور شد: مجموعه گزارش‌های ما بیانگر مشکلات مدیریتی در سازمان آتش‌نشانی است و نباید مسئولیت اتفاقات را به گردن کسانی انداخت، که نیستند. پس از پایان اظهارات رئیس شورا، رضا خوشزاد، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در صحن شورا با ارائه گزارشی اظهار داشت: با در نظر گرفتن کل افراد نجات یافته در این حادثه درصد موفقیت آتش‌نشانی 83/95 درصد بوده و اگر تنها نجات محبوسان را در نظر بگیریم 83 درصد در عملیات امداد و نجات موفق بوده ایم.  گفتنی است اعضای شورای شهر از گزارش مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قانع نشدند و احمد دنیا‌مالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، با اشاره به حضور ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر در محل حادثه افزود: همه توانایی آتش‌نشانی هنگام بروز حادثه باید ظرف 4-3 دقیقه خود را نشان دهد و وقتی چنین نمی‌شود یعنی یک جای کار ایراد دارد.

کوتاهی سازمان آتش‌نشانی
دنیا مالی با بیان این‌که شلنگ‌های آب آتش‌نشانی نشتی داشتند، ادامه داد: من نمی‌توانم بپذیرم که چرا نردبانی که گارانتی آن به پایان رسیده در ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد؟ وی پیشنهاد کرد: از این حادثه درس گرفته شود و سازمان آتش‌نشانی موظف شود در عملکرد خود بازنگری کرده تا حوادثی از این قبیل دوباره تکراه نشود. رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهرتهران، محمد سالاری نیز با اشاره به کوتاهی سازمان آتش‌نشانی در بی‌اطلاعی شورا از خرابی وسایل و تجهیزات شرکت فروشنده و عمل نکردن آن به تعهداتش گفت: همه تخلفات صورت گرفته در این حادثه، مدیریتی هستند.

وی ادامه داد: نامه‌ای دارم که در آن آقای خوشزاد یک نفر را در ایتالیا معرفی کرده تا برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی واسطه شود اما تاکنون حرفی از این اسناد نزده‌ام. اسماعیل دوستی، عضو دیگر شورای شهر نیز با بیان اینکه، گزارش خوشزاد را قبول ندارم گفت: من از فضای سنگین رسانه‌ای علیه آتش‌نشانی دفاع کردم و در سایت خود نیز مطلبی در تشکر از کارکنان آتش‌نشانی نوشتم.  وی با اشاره به ارائه سه گزارش از این حادثه گفت: برای گزارش آقای جدیدی و خوشزاد متأسفم. دوستی ادامه داد: برای رمزگشایی جعبه سیاه نردبان چرا توپ را به زمین قوه قضائیه می‌اندازید، قالیباف به عنوان شهردار باید به شورا درباره این حادثه گزارش کتبی دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha