چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹

نردبان مقصر شناخته شد!

سلامت نیوز : روز گذشته رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران در صحن علنی شورای شهر تهران گزارش حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری را ارائه داد، اما این گزارش اعضای شورای شهر تهران را راضی نکرد و موجی از انتقادات را برانگیخت. پس از حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری، شورای شهر تهران کمیته‌ای برای پیگیری و ارائه گزارش از حادثه تعیین شد و قرار شد مسئولان شهرداری و آتش‌نشانی برای پاسخگویی به ابهامات به شورا بیایند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ گفتنی است پیش از ارائه هرگونه گزارش درباره حادثه و مقصران آن مدیر ایستگاه یک سازمان آتش‌نشانی تهران و اپراتور نردبان بازداشت شدند و سپس با سپردن قرار تامین قانونی آزاد شدند. روز گذشته کمیته شورای شهر تهران گزارش خود را در جلسه‌ای با حضور سیدرضا خوشزاد، رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران و مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران ارائه داد. گفتنی است تاکنون به‌جز شورای شهر هیچ نهاد یا سازمانی گزارش خود را در این حادثه ارائه نکرده است.

آتش‌نشانی: در اوکراین 8 نفر خود را به پایین پرتاب کردند

در گزارش تهیه‌شده، رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه فوت این دو شهروند به دلیل نقص فنی نردبان یا خطای انسانی بوده، گفت: علت اصلی حادثه یعنی حریق عوامل دیگری است که عمده آنها بی‌توجهی به تذکرات ایمنی و بی‌مبالاتی مالک است. سیدرضا خوشزاد با اشاره به اینکه در بافت فرسوده تهران بیش از هزار ساختمان ناایمن وجود دارد که امکان بروز حوادث مشابهی در آنها وجود دارد، تاکید کرد: از اعضای شورای شهر تهران و شهرداری و سایر نهادهای نظارتی خواهش می‌کنم این حادثه را مبتنی بر شرایط و عملکرد سازمان آتش‌نشانی بررسی کنند. نمی‌شود بگوییم نقص فنی دستگاه مربوط به رئیس سازمان آتش‌نشانی است ولی در کاهش زمان عملکرد سازمان و اقدامات خوب سازمان، ریاست هیچ نقشی نداشته است. به گفته خوشزاد با در نظر گرفتن کل افراد نجات یافته در این حادثه درصد موفقیت ‌آتش‌نشانی 83/95 درصد بوده است. او اظهار کرد: همین چند روز گذشته حوادث مشابهی در خانه سالمندان در کانادا با 32 فوتی و در ساختمانی چهار طبقه در اوکراین رخ داد که 8 نفر خود را از طبقه چهارم ساختمان به پایین پرتاب کردند. بنابراین باید توجه داشته باشیم که این اتفاقات در همه جای دنیا رخ می‌دهد.

مسجدجامعی: آتش‌نشانی مقصر است

رئیس شورای شهر تهران سازمان آتش‌نشانی را به‌دلیل استفاده از نردبان‌هایی که گارانتی آنها تمام شده است، مقصر دانست و گفت: حتی اگر آن شرکت به تعهدات خود عمل نکرده باشد بازهم تقصیر این سازمان کم نمی‌شود. به گفته احمد مسجدجامعی حادثه در یك روز تعطیل رخ داده است كه ترافیكی وجود نداشته است و محل حادثه نیز در خیابان اصلی بوده است. او اظهار کرد: در زمان حادثه خیابان جمهوری چرا کسی از طریق بلندگو آن دو فرد را راهنمایی نکرد تا آنها درست عمل کنند؟ چرا در حادثه خیابان جمهوری سه نفر از آتش‌نشانان دچار سوختگی می‌شوند؟ نمی‌توانیم تصور کنیم که اینها بدون اینکه آسیب ببینند افراد را نجات بدهند. موضوعی است که تاکنون به آن پرداخته نشده است. مسجدجامعی گفت: مهلت بررسی این اتفاق یک هفته تمدید شده است، مجموعه گزارش‌های ما بیانگر مشکلات مدیریتی در سازمان آتش‌نشانی است.

دنیامالی: استدلالات شهرداری را نمی‌پذیرم

رئیس كمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم با انتقاد از صحبت‌های رئیس سازمان آتش‌نشانی برای توجیه حادثه خیابان جمهوری گفت: استدلالات شما قابل پذیرش نیست. ما مدافع حقوق مردم هستیم و من به عنوان نماینده مردم از موضع مردم دفاع می‌كنم. احمد دنیامالی با بیان اینكه تنها 10 درصد از وظیفه آتش‌نشانی مربوط به حریق است، اعلام كرد: باید ادوات و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی به روز و مجهز باشد. باید از این حادثه درسی بگیریم و شهرداری را مكلف كنیم تا نسبت به تجهیزات بازنگری جدی داشته باشند. به گفته او در این حادثه آقای قناعتی در محل بودند و شلنگ‌هایی که از همه جای آنها آب نشت می‌کرد را مشاهده کردند. اگر نقص فنی نردبان و بازنشدن آن را بپذیریم چگونه می‌توان شلنگ‌هایی که آب می‌دادند را توجیه کرد. این شلنگ نیز متعلق به آن شركتی است كه بالابر به آن تعلق دارد.

سالاری: سازمان آتش‌نشانی تخلف کرده است

محمد سالاری نیز گفت: سازمان آتش‌نشانی تخلف کرده که از شرکت فروشنده تجهیزات به خاطر عمل نکردن به تعهداتش شکایت نکرده است. ما در روز آتش‌نشان لایحه به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی را ارائه دادیم و آقای خوشزاد برای نخستین‌بار پس از پنج سال به شورای شهر به مزاح گفت ما نیاز به‌روز‌رسانی و اورهال نداریم. چرا همان زمان نگفتید از شرکت فروشنده شکایت دارید که تعهداتش را انجام نمی‌دهد و نیاز به پول دارید؟ او تأکید کرد: تمام تخلفات صورت‌گرفته در این حادثه مدیریتی است و تقصیر آن بنده‌خدایی نیست که بازداشت شده است. من نامه دارم که آقای خوشزاد یک نفر را در ایتالیا معرفی کرده و برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی واسطه شود اما به خاطر اینکه به عملکرد شما ایمان داشتم، تاکنون حرفی از این اسناد نزدم و آنها را باور ندارم.

حقانی: چرا آن دو نیروی آتش‌نشانی بازداشت شدند

عضو کمیسیون سلامت شورا نیز با بیان اینکه من سال‌ها تجربه در حوزه خدمات شهری دارم، گفت: با کارشناسان درباره این موضوع جلساتی را برگزار کردیم و گزارشی تهیه شده که آن را به شورا ارائه می‌دهم. محمد حقانی ادامه داد: به مدعی‌العموم یعنی دادستان احترام می‌گذارم اما چرا آن دو نیروی آتش‌نشانی را بازداشت کرده است؟

دوستی: قالیباف کجاست؟

یک عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه گزارش ارائه شده توسط رئیس سازمان آتش‌نشانی را یک ریال هم قبول ندارم، تأکید کرد: جای قالیباف در جلسه امروز خالی بود. داستانی مهم‌تر از این موضوع وجود نداشت که او باید به صحن می‌آمد. اسماعیل دوستی با بیان اینکه آقای خوشزاد طوری حرف زد، انگار دارد سر کلاس درس می‌دهد و انگار این دو خانم خواسته‌‌اند خود را به زمین بیندازند و بمیرند، گفت:‌ من از فضای سنگین رسانه‌ای علیه آتش‌نشانی از این سازمان دفاع کردم و در سایت خود نیز مطلبی در تشکر از کارکنان آتش‌نشانی نوشتم. اما این نحوه گزارش‌دهی صحیح نیست. سه گزارش از این حادثه امروز ارائه شد که من برای گزارش آقای جدیدی و خوشزاد متأسفم.

سرخو: برخورد سیاسی نکردیم

عضو كمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینكه وقتی درباره آتش‌نشانی صحبت می‌كنیم متأسفانه برخی از الفاظ سیاسی مباحث و برخورد سیاسی آن را تعبیر می‌كنند، تصریح كرد: این برخورد بدین معناست كه اگر كسی نقد كند؛ سیاسی است و اگر به «به‌به و چه‌چه» از آتش‌نشانی بپردازد؛ نظری كارشناسانه است. او ادامه داد: اگر تذكری درباره حادثه خیابان جمهوری و آتش‌نشانی مطرح شد؛ هدف كارکنان خدوم آتش‌نشانی نیست چراكه پرسنل آتش‌نشانی نیز قربانی ضعف امكانات و تجهیزات می‌شوند.

آباد: اسناد کم‌کاری سازمان آتش‌نشانی موجود است

رئیس کمیته مدیریت بحران کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری نیز به ارائه گزارش مشترک کمیسیون نظارت و حقوقی و کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری درباره نحوه امدادرسانی در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری پرداخت. معصومه آباد گفت: شرکت فروشنده تجهیزات آتش‌نشانی، شرکت آلمانی ایویکو ماگیروس است که در پیوست 2 قرارداد خرید تجهیزات آتش‌نشانی، تعهداتی از قبیل خدمات پس از فروش و گارانتی برای فروشنده دیده شده که توسط نماینده فروشنده رعایت نشده است. همچنین فروشنده موظف به ایجاد انبار تجهیزات مصرفی در تهران و انجام معاینات دوره‌ای تجهیزات و قطعات حداقل سالی یک بار بوده که هیچ کدام از این مفاد قرارداد، عملیاتی نشده است.

تندگویان: آتش‌نشانی سوالات ما را پاسخ نداد

سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران نیز در گفت و گو با آرمان گفت: گزارش سازمان آتش‌نشانی برای اعضای شورای شهر راضی کننده نبود. به گفته محمدمهدی تندگویان، آتش‌نشانی هیچ توضیحی درباره اتفاقاتی که افتاده بود نداد و تنها به ارائه گزارش عملکرد بسنده کرد. او عنوان کرد: آقای خوشزاد به هیچ کدام از سوالات اعضای شورای شهر پاسخ نداد و به همین دلیل قرار بر این شد تا بررسی در هفته‌های آینده ادامه پیدا کند.

کاشانی: مهلت بررسی را تمدید کنیم

حبیب کاشانی، عضو دیگر شورای شهر نیز گفت: ما به دنبال این نیستیم که آقایان خوشزاد و تیموری را سینه دیوار بگذاریم و محاکمه کنیم بلکه می‌خواهیم مشابه این اتفاق برای خواهر و مادر خودمان نیفتد. وی ادامه داد: آمارهای آقای خوشزاد درباره عملکرد خوب آتش‌نشانی همه درست، اصلا ما در دنیا شماره یک هستیم اما سوال اینجاست حالا که رتبه خوبی داریم چرا این اتفاق رخ داده است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم مهلت بررسی این حادثه را تمدید کنیم تا ابعاد مجهول ماجرا روشن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha