"سوبسید" سرپوشی بر مشکلات ناشی از تعرفه‌های غیرواقعی درمان

سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر لزوم واقعی شدن سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی تاکید کرد و گفت: اصلاح تعرفه‌های تشخیصی – درمانی ضروری است؛ چرا که تاکنون با پرداخت سوبسید سعی شده مشکلات ناشی از تعرفه‌های غیرواقعی،‌ پوشانده شود.

دکتر علی جعفریان در گفت‌وگو با (ایسنا)، با تاکید بر لزوم واقعی شدن سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی، گفت: اگر می‌خواهیم بهداشت و درمانی درست برای مردم تامین کنیم، باید سهم سلامت از GDP کشور واقعی‌تر شود. به این منظور تقریبا راهی وجود ندارد جز آن که تعرفه‌های تشخیصی - درمانی و سهم بیمه‌ها در پوشش‌های تعرفه‌ای اصلاح شود.

وی در این باره افزود: تا زمانی که تعرفه‌ها واقعی نشده و بیمه‌ها نیز به صورتی صحیح تعرفه‌ها را پوشش ندهند، راهی بهتر از این که تاکنون رفته‌ایم، به دست نخواهد آمد. از طرف دیگر در سطح جامعه انتظار دریافت بهترین خدمات وجود دارد که البته انتظاری بجا و منطقی است. اما سوال این است که آیا به اندازه بهترین کشورها و در حد ارایه بهترین خدمات، برای حوزه سلامت کشور هزینه می‌شود یا خیر؟

جعفریان در این باره افزود: کشورهایی که از لحاظ سلامت و بهداشت و درمان در وضعیت مناسبی قرار دارند بیش از 15 تا 16 درصد از GDP‌شان را به این حوزه اختصاص می‌دهند، این درحالیست که سهم سلامت ایران از GDP حدود 3 – 2 درصد است. بنابراین اگر می‌خواهیم خدمات بهداشتی درمانی خوب و متناسب با نیاز مردم ارایه شود، باید منابع مورد نیاز آن نیز به خوبی در نظر گرفته شود. البته همزمان باید مدیریت نیز اصلاح شود.

وی به مشکلات اعتباری و همچنین فرسودگی فضاهای بیمارستانی دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران اشاره کرد و ادامه داد: اصلاح تعرفه‌ها‌ی تشخیصی – درمانی، نیازمند نگاهی وسیع و ملی است. اصلاح تعرفه‌ها یک ضرورت است؛ چرا که تاکنون با پرداخت سوبسید سعی شده مشکلات ناشی از تعرفه‌های غیرواقعی،‌ پوشانده شود. وزارت بهداشت هم مکررا با کسری اعتبار روبرو بوده و در مقابل کمک‌های ناچیزی به آن صورت گرفته است. با چنین روندی نمی‌توان چرخه مدیریت را اصلاح و نظارت مناسب را اعمال کرد. امیدوارم با نگاه وزیر بهداشت، حمایت دولت و کمک مجلس یک بار برای همیشه اقدام اساسی در جهت اصلاح اعتبارات نظام سلامت صورت گیرد.

جعفریان در پاسخ به سوال ایسنا درباره مبالغ در نظر گرفته شده در لایحه بودجه 93 جهت اختصاص درصدی از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت، گفت: پیشنهادی که وزارت بهداشت جهت چگونگی هزینه‌کرد این اعتبارات داشته، تحولی جدی در نوع حمایت دولت از سلامت را به دنبال خواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: آنچه که مشخص است آن است که با مجموعه فعلی تعرفه‌ها و هزینه‌ها نمی‌توان خدمات مناسبی به مردم ارایه داد. برای ارایه خدمات مناسب باید تناسب میان هزینه‌ها و اعتبارات حوزه سلامت اصلاح شود. هر چه سهم بودجه‌های دولتی بیشتر باشد، طبیعتا هزینه‌های پرداختی از سوی مردم، کمتر خواهد شد.

وی افزود: هرچند اکنون سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت حدود 60 تا 70 درصد است اما نظر دولت آن است که مطابق قانون، سهم بیماران در پرداخت هزینه‌ها را به کمتر از 30 درصد برساند.

جعفریان در پایان گفت: البته در تامین هزینه‌های درمانی تنها هزینه‌های مربوط به بستری مطرح نیست بلکه مبحث تامین تجهیزات و دارو نیز موضوع بسیار قابل توجهی است و بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمانی به این بخش مربوط می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha