چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 105141

سلامت نیوز : بدون آمار هم می‌توان حدس زد که وقتی سبک زندگی شهروندان به سمت ماشینی شدن حرکت می‌کند و بحث تغذیه مناسب و آب و هوای سالم هم در اغلب شهرها، حکم کیمیا به خود می‌گیرد، در این شرایط باید منتظر افزایش بیماری‌های غیرواگیری مثل سرطان باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ آمارهای رسمی هم همین پیش بینی عقلانی را تائید می کند و بر اساس اطلاعات سرطان های ثبت شده در ایران، شیوع سرطان از سال 68 تا سال 88 شمسی بیش از شش برابر در کشور افزایش داشته است.

در دنیا هم اوضاع همین است چراکه سازمان جهانی بهداشت در گزارش سال 2014 خود هشدار داده موج سرطان در راه است و شمار مبتلایان به سرطان در دنیا تا سال 2035 به سالانه 24 میلیون نفر خواهد رسید.

روز گذشته به مناسبت روز جهانی سرطان (15 بهمن) و هفته سرطان در ایران نخستین کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان نیز برگزار شد که در این کنگره نیز نسبت به افزایش آمار مبتلایان به سرطان در سال های آینده هشدار داده شد.

دکتر علی یعقوبی جویباری، آنکولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با جام جم خاطرنشان می کند: مجلس شورای اسلامی در سال 68، نظام سلامت را به ثبت آمار سرطان ها در کشور موظف کرد و شاهد بودیم که در آن سال، آمار ثبت شده بیماران مبتلا به سرطان، حدود 11 هزار نفر اعلام شد ولی در سال 88 که آخرین آمار رسمی ثبت سرطان در کشور اعلام شد، تعداد بیماران مبتلا به سرطان به حدود 70 هزار نفر رسید.

علاوه بر سال های 68 و 88، نظام سلامت در چند نوبت دیگر نیز آمار ثبت سرطان در کشور را اعلام کرد و به گفته یعقوبی، در سال 75 حدود 11 هزار بیمار مبتلا به سرطان، در سال 79 حدود 17 هزار بیمار و در سال 86 هم 62 هزار مورد ثبت شده سرطان در کشور از سوی وزارت بهداشت اعلام شد.البته این متخصص بر این باور است که بین آمارهای رسمی و غیررسمی درباره ثبت سرطان در کشور، تفاوت زیادی وجود دارد.

به اعتقاد یعقوبی، آمار واقعی ثبت سرطان در سال 68 بین 45 تا 50 هزار مورد بود و در سال 75 هم کارشناسان معتقد بودند آمار واقعی ثبت سرطان بیش از پنج برابر آمارهای رسمی بود. همچنین در سال 79 نیز فقط 30 درصد آمارهای ثبت سرطان واقعی بود و به 70 درصد از سرطان های ثبت نشده در این سال، اشاره ای نشده بود.

هم اکنون گفته می شود سالانه حدود 90 هزار مورد ثبت سرطان جدید در کشور داریم و پیش بینی می شود که هم اکنون حدود 400 هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران زندگی می کنند.

افزایش مبتلایان به سرطان، فقط به دلیل تغییر سبک زندگی و آلوده بودن محیط های زندگی نیست، بلکه این روزها فرآیندهای تشخیصی سرطان، پیشرفته تر از قبل شده است که همین موضوع، آمار سرطان های ثبت شده در کشور را بیشتر از سال های قبل نشان می دهد.

اما با وجود این هنوز هم بین آمارهای رسمی ثبت سرطان با واقعیت های موجود، تفاوت معناداری وجود دارد.

یعقوبی تاکید می کند که آمار رسمی ثبت سرطان متکی به ثبت نمونه آزمایشگاهی بافت سرطانی (پاتولوژی) است، اما گاه نمونه های بافت سرطانی از برخی بیماران گرفته نمی شود که به همین دلیل، بسیاری از این بیماران در آمارها به حساب نمی آیند. همچنین از برخی بیماران با تومورهای بدخیم هم اصلا امکان نمونه برداری تومور وجود ندارد.

افزون بر این، برخی آزمایشگاه ها نیز اطلاعات بافت های سرطانی را به وزارت بهداشت اطلاع نمی دهند که همین تخلف قانونی هم این تناقض آماری را تشدید کرده است.

یعنی در حالی که نظام سلامت موظف است بر روند ثبت سرطان در کشور نظارت کند و با مراکز متخلف برخورد کند ولی در عمل، این موضوع از سوی مسئولان وزارت بهداشت چندان جدی گرفته نمی شود.

آمار سرطان تا 20 سال آینده دو برابر می شود

در نخستین کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان، معاون مدیریت منابع انسانی و توسعه وزارت بهداشت پیش بینی کرد که موارد ابتلا به سرطان در ایران طی 15 تا20 سال آینده دو برابر خواهد شد.

ایرج حریرچی تاکید کرد که بر اساس آمارها تصادفات، دومین عامل مرگ و میر و سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است و با توجه به این که تصادفات در کشور کنترل می شود، به نظر می رسد سرطان باید دومین عامل مرگ و میر در کشور باشد.

به گزارش ایسنا، این مقام مسئول عنوان کرد که هم اکنون با ابتلای سالانه 90 هزار نفر به سرطان در کشور روبه رو هستیم و نیم میلیون نفر با سرطان زندگی می کنند.

وی با طرح این پرسش که آیا وضع مطلوبی در زمینه مقابله با سرطان داریم، اظهار کرد: با وجود صرف هزینه 8000 میلیارد تومانی برای درمان سرطان باید گفت که پاسخ به این پرسش مثبت نیست. ما بخوبی برنامه ریزی نمی کنیم و عملکرد مناسبی در این خصوص نداریم. ابتلا به سرطان قبل از هفتادوپنج سالگی، 13 درصد و احتمال مرگ قبل از هفتادوپنج سالگی، 8 درصد است و این آمارها نشان می دهد وضع خوبی در زمینه درمان و کنترل سرطان نداریم.

به گفته حریرچی، میزان مرگ و میر به میزان بروز سرطان در یک سال در ایران 0.73 درصد است، در حالی که متوسط جهانی این شاخص 0.58 درصد و در کشورهای توسعه یافته کمتر از 0.50 درصد است. همچنین میزان بقای پنج ساله سرطان در ایران پایین و با بی عدالتی همراه است. به عنوان مثال میزان بقای پنج ساله سرطان معده در شهرها، 15 تا 20 درصد، ولی در روستاها صفر درصد است.

همچنین وی بر این باور است که گرچه شیمی درمانی را بخوبی انجام می دهیم، اما متاسفانه توزیع دارو عادلانه نیست. به عنوان مثال برای برخی مراکز درمانی مربوط به نیروهای مسلح تا 200 میلیون تومان برای یک دوره یک ساله شیمی درمانی هزینه می شود، اما برای برخی مردم حتی داروی 12 هزار تومانی هم پیدا نمی شود.

گسترش سرطان به علت کم توجهی مسئولان

دبیر شورای بیماری های خاص صدا و سیما نیز در این کنگره علمی یادآور شد که سرطان به دلیل کم توجهی افراد و برخی دستگاه های مسئول گسترش یافته است.

به گزارش فارس، عباس پورنصاری تاکید کرد که پیشگیری، مقرون به صرفه ترین روش برای افزایش سطح سلامت جامعه است که کیفیت آموزش های عمومی را برای اصلاح سبک زندگی و دوری از عوامل خطر مانند دخانیات، چاقی، کم تحرکی و تغذیه ناسالم آماده می کند.

به اعتقاد دبیر شورای بیماری های خاص صدا و سیما، پیشگیری می تواند مردم را با علایم اولیه سرطان برای مراجعه بموقع آشنا کرده و همچنین می تواند علاوه بر جلوگیری از هزینه منابع مالی، طول عمر افراد را افزایش دهد.

سرطان، سومین معضل سلامتی در ایران است

دبیر علمی کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان هم خاطرنشان کرد که سرطان، سومین معضل سلامتی در ایران و دومین معضل سلامتی در جهان است.

علی قنبری مطلق تاکید کرد که هر چند بروز سرطان در ایران کمتر از آمار متوسط جهانی است، اما پیش بینی ها نشان می دهد سیر ابتلا به این بیماری در ایران به دلیل افزایش سن جمعیت، عوامل محیطی و تغییر در شیوه زندگی، صعودی باشد.

وی بر این باور است که روان شناسی پرستاری سرطان در بزرگسالان و کودکان و همچنین مراقبت های روانی برای بیماران مبتلا به سرطان بسیار حائز اهمیت است.اما معمولا برای بهبود اوضاع روانی بیماران مبتلا به سرطان در کشور، کار ویژه ای انجام می شود؛ در حالی که اهمیت سلامت روان بیماران مبتلا به سرطان، دست کمی از سلامت جسمی آنها ندارد.

رونمایی از اولین داروی ایرانی ضدسرطان

«بیوسیمیلار»، نخستین داروی ایرانی ضدسرطان با حضور معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در محل شرکت دارویی سیناژن رونمایی شد.

این دارو برای نخستین بار است که در داخل کشور به تولید می رسد و مراحل مختلف آزمایشگاهی و کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته است.

داروی بیوسیمیلار که پگاژن نام دارد، در دنیا فقط از سوی یک شرکت آمریکایی تولید می شود. این دارو از مرحله تولید ماده اولیه و کشت سلول از سوی محققان و متخصصان ایرانی شرکت سیناژن تولید و پس از گذر از آزمون های متعدد آزمایشگاهی، حیوانی و بالینی به تولید انبوه رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha