چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 105142

سلامت نیوز : اگر بارش برف و باران در برخی کشورها یک فرصت محسوب می‌شود، اما بارش برف در چند روز اخیر تبدیل به تهدیدی برای مردم برخی مناطق ایران شده است. با گذشت چهار روز از بارش شدید برف در مناطق مختلف کشور به‌ویژه در غرب استان مازندران و گیلان، همچنان وضعیت این مناطق به شرایط ثبات نرسیده است و مردم برخی مناطق به‌ویژه ساکنان بخش‌های روستایی با مشکلات مختلفی از جمله قطعی آب و برق و گاز مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ بارش شدید برف در شمال کشور درحالی چهارمین روز خود را پشت سر گذاشت که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، طی 24 ساعت آینده بسیاری از مناطق کشور شاهد ادامه بارش برف خواهد بود و علاوه بر استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، البرز، تهران، اردبیل، زنجان، خراسان رضوی، مرکزی، قزوین، اصفهان، کردستان و قم بارش برف در سایر استان‌های کشور از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز آغاز شده است. پیش از این رئیس‌جمهور دستور به رسیدگی به مناطق برفی گیلان داده و تاکید کرده بود: نیازهای فوری به تهران اعلام تا هرچه سریع‌تر برطرف شود. در همین حال وزیر کشور، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، وزیر دفاع، معاون پارلمانی رئیس جمهور برای کمک به مردم اعلام آمادگی کردند. از طرف دیگر، جانشین فرمانده ناجا از آماده‌باش کامل نیروهای انتظامی و یگان ویژه دو استان گیلان و مازندران خبر داد. همچنین، ستادکل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای از یگان‌های نیروهای مسلح خواست در کمک‌رسانی به مردم در مناطق برف‌گیر کشور اقدام کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز از هماهنگی مدیریت بحران با سپاه پاسداران برای دراختیار قرار گرفتن تجهیزات و دستگاه‌های این نهاد برای امدادرسانی به برف‌روبی در استان‌های برف‌گیر و برف‌زده به‌ویژه مازندران و گیلان خبر داد. حسن قدمی افزود: با شهرداری تهران نیز برای ارسال دستگاه‌های برف‌روب به ویژه باب‌کت که قابل برف‌روبی در معابر فرعی را دارد، صحبت کرده‌ایم و بنا شده امکانات این نهاد نیز در اختیار قرار بگیرد. سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور از آماده‌باش کامل امدادگران اورژانس 115 برای خدمات رسانی به گرفتارشدگان دربرف و سرما در استان‌های برف‌گیر کشور خبر داد. به گفته آرزو دهقانی هم‌اکنون 18هزار پرسنل مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی سراسر کشور آماده خدمات‌رسانی به مسافران زمستانی هستند.

محمدتقی طالبیان، رئیس اورژانس کشور هم با بیان اینکه چهار پایگاه امداد هوایی در آماده باش کاملند، گفت: در این راستا 18 هزار نفر از کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی سراسر کشور (با احتساب اضافه کار)در 810 پایگاه شهری، 1273پایگاه جاده‌ای و درکل 2083پایگاه‌های شهری و جاده‌ای با استعداد 3040 آمبولانس، 57 اتوبوس آمبولانس و 52 موتور آمبولانس به ارائه خدمات به هموطنانمان خواهند پرداخت. در همین حال، احد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع هواشناسی کشور با اشاره به تداوم بارش برف در پایتخت تا بعدازظهر امروز (چهارشنبه) گفت: سرما در کشور تا چهار روز آینده ادامه دارد.

مازندران؛ امدادرسانی به نزدیک به 12 هزار نفر

برف اگرچه بیشتر استان‌های کشور را سفید پوش کرده است اما، بیش از همه استان مازندران از این بارش دچار آسیب شده است. هادی خنجری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران خبر داد: به منظور امدادرسانی مطلوب به شهرهای آسیب‌دیده غرب استان، شهرستان‌های معین برای ارسال کمک به این مناطق مشخص شدند. سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم در مورد آخرین وضعیت امدادرسانی به برف‌زدگان مازندران با بیان اینکه هفت شهرستان تنکابن، رامسر، عباس‌آباد، چالوس، فریدون‌کنار، نور و نوشهر پوشیده از برف شده است، گفت: امدادگران به 11 هزار و 900 نفر در این استان امدادرسانی کرده‌اند و نسبت به رهاسازی 621 دستگاه خودرو که در برف محبوس شده بودند، اقدام کردند. درخشان با اشاره به فعالیت حدود 800 امدادگر در مازندران، گفت: 65 نفر از مردم این منطقه دچار مصدومیت شده بودند و توسط امدادگران به بیمارستان منتقل شده که در میان این افراد، دو زن باردار نیز به علت نیاز بیشتر به درمان،‌ به بیمارستان منتقل شدند.

او با اعلام ورود محموله پنج تنی اقلام غذایی و زیستی به مازندران، گفت: تاکنون 6400 بسته غذایی، 49 هزار قرص نان و بیش از 14 هزار بطری آب‌ معدنی میان افراد توزیع شده است و امدادگران استان‌های البرز، سمنان، تهران و خراسان رضوی برای امدادرسانی به مردم این منطقه، راهی مازندران شده‌اند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز خاطرنشان کرد: وضعیت شهرها در غرب مازندران از نظر بازگشایی مغازه‌های ضروری و واحدهای عرضه‌کننده نان، عادی شده است. به سرعت در حال برنامه ریزی برای پخت و عرضه نان در روستاها هستیم. محمد محمدپور با اشاره به اینکه به‌دنبال ساماندهی وضعیت روستاها هستیم، تصریح کرد: شرکت‌های پخش در روستاها را فعال می‌کنیم و با توجه به وجود برخی مشکلات در راه‌های دسترسی، اقلام را تا منطقه می‌رسانیم. مدیرکل نوسازی مدارس استان مازندران همچنین از آسیب‌دیدگی 10 مدرسه روستایی و شهری در شهرستان تنکابن خبر داد. در شهرستان عباس‌آباد نیز چهار مدرسه دچار آسیب شدند. بارش برف در مازندران در روز‌های اخیر مردم این استان شمالی را با مشکل قطع آب، برق و گاز رو به رو کرده بود. آخرین خبر‌ها حاکی است که از حدود 145 روستای غرب مازندران مشکل قطع آب و برق بیش از 115 روستا در حال حاضر رفع شده است.

گیلان؛ برف 2 و نیم متری!

بارش شدید برف در هفته جاری از شنبه، 12 بهمن  باعث تعطیل شدن مدارس استان گیلان شده است که این امر تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در تشریح آخرین جزئیات امدادرسانی به مردم برف‌زده گیلان، گفت: شهرستان‌های صومعه‌سرا، فومن، شفت، رضوان‌شهر، رودسر، بندرانزلی و رشت بر اثر بارش برف و کولاک شدید دچار حادثه شده‌اند. حسین درخشان با بیان اینکه با توجه به حساسیت امدادرسانی به شهرستان صومعه‌سرا، تیم‌هایی از استان‌های معین از جمله اردبیل، قزوین، همدان و تهران به این منطقه اعزام شده است، گفت: نکته قابل توجه آن است که همچنان راه‌های دسترسی به این شهرستان‌ مسدود است و تلاش برای برقراری ارتباط با این روستا همچنان ادامه دارد. درحالی بارش برف شدید در استان گیلان در بعضی مناطق به بیش از 5/2متر رسیده است که تاکنون پنج مدرسه در استان گیلان به علت بارش شدید برف در این استان تخریب شده‌اند.

وضعیت سایر شهرها

گزارش‌ها از وضعیت دیگر شهرهای ایران حاکی از این است که افت فشار گاز و سردی هوا باعث قطعی گاز در شهرستان سردشت شده است. همچنین، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری از امدادرسانی به بیش از دوهزار مسافر گرفتار در برف در استان خبر داد. نیروهای امداد در خراسان شمالی نیز در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. علاوه بر این شمار حادثه‌دیدگان در محورهای مواصلاتی استان مرکزی به 963 نفر رسید. همچنین طی 72 ساعت گذشته 963 نفر در محورهای مواصلاتی استان مرکزی دچار حادثه شدند. درحالی که مدارس نوبت بعد از ظهر تهران در روز گذشته تعطیل شدند، مدیرکل روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران از تعطیلی کلیه مدارس در روز چهارشنبه 16 بهمن خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha