چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 105148

سلامت نیوز : کاهش باروری، یک مساله جهانی است. در اروپا میزان باروری از سال‌ها قبل کاهش یافته و در بقیه کشورها هم تمایل به باروری کمتر در حال افزایش است. مثلا در آسیا در سال 2013 در حدود 43درصد کشورها دارای باروری کل 2/1  یا کمتر بودند، حدود 80درصد کشورها دارای باروری کل سه یا کمتر بودند و تنها کمتر از هفت‌درصد آنها باروری بالای چهارفرزند داشتند. ترکیبی از عوامل هم می‌تواند در این قضیه نقش داشته باشند. هم‌اکنون فردگرایی بیشتر شده، سبک زندگی تغییر کرده و افراد بیشتر به فکر زندگی خودشان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ مساله دیگر تحصیلات زنان است که باعث بالارفتن سن ازدواج شده و حتی اگر زنان تمایل به فرزندآوری بیشتر هم داشته باشند، با بالارفتن سن ازدواج، شانس کمتری برای تولد فرزندان بیشتر خواهند داشت. یکی دیگر از عوامل، حضور بیشتر زنان در جامعه است. زنان نسبت به گذشته بسیار بیشتر طالب بهبود وضعیت خودشان و کسب استقلال اقتصادی هستند. آنان می‌خواهند نقش بیشتری در جامعه داشته باشند و در این مسیر، فرزند را مانع خود می‌بینند، مثلا اگر یک زن در سن خیلی پایین (کمتر از 20سالگی) ازدواج کند، ممکن است هم از تحصیل و هم از اشتغال محروم شود و حتی نتواند فرزندش را به‌درستی تربیت کند.

البته مردان هم ممکن است به‌دلایل مختلفی خواهان فرزندان کمتری باشند. بعضا مشاهده شده که در بعضی مواقع باوجود تمایل زنان، مردان از داشتن فرزندان بیشتر امتناع می‌کنند. مسایل اقتصادی هم در این زمینه نقش دارند، الان افراد محاسبات هزینه و فایده انجام می‌دهند و با خودشان فکر می‌کنند که فرزند قرار است چه نفعی برایشان داشته باشد یا با داشتن آنچه چیزی را از دست می‌دهند. الان هزینه‌هایی که خانواده‌ها برای فرزند می‌پردازند به مراتب بیشتر از گذشته است و منافعی که از فرزند کسب می‌کنند به مراتب کاهش یافته است. الان فرزندان کمک‌کننده اقتصادی نیستند و حتی سالمندان هم هنوز برای فرزندانشان هزینه می‌پردازند.

از سوی دیگر طلاق دایما در ایران در حال افزایش است و تعداد ازدواج‌ها هم در سال‌های اخیر کاهش یافته البته بخشی از آن به این دلیل است که تعداد افراد در سن ازدواج کم شده است. اما افزایش روزافزون تعداد طلاق نشان می‌دهد که افراد سود زیادی از خانواده نمی‌برند. این مساله ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. عوامل اقتصادی (فقر، بیکاری و...)، عوامل اجتماعی (عدم‌تفاهم، اعتیاد و...)، عوامل خانوادگی (مناسبات و روابط زن و شوهری و...)، سبک زندگی (فردگرایی، عدم‌تحمل دیگران و...)، عوامل جمعیتی (سن ازدواج پایین یا بالا، تفاوت سنی زوجین و...) و سایر عوامل در آن دخیل هستند. اما در هر حال نشان می‌دهد که خانواده پایداری گذشته خود را از دست داده است.

اینکه چطور می‌توان دوباره این ساختار را پایدار کرد، مسلما احتیاج به سیاستگذاری‌های درست دارد. زنان در ایران مثل زنان اروپایی چندان درگیر اشتغال نیستند اما عملا همان عدم تمایل به فرزند در ایران هم افزایش پیدا کرده است، پس معلوم است که عوامل دیگری در این مساله دخیل هستند. من نمی‌توانم ضریب کلیه این عوامل را تعیین کنم ولی به هر حال هرکدام از این عوامل به اندازه‌ای در ماجرای کاهش باروری نقش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha