سلامت نیوز : یک متخصص قلب و عروق با اشاره نقش ثابت شده آلودگی هوا در بروز بیماریهای قلبی-عروقی گفت: اکثر بیماران ساعت طلایی برای نجات از سکته را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محسن معدنی، دبیر علمی گروه اینترونشن کاردیوگرافی دومین کنگره مشترک قلب ایران گفت: اینترونشن کاردیوگرافی به اقداماتی اطلاق می‌شود که بدون جراحی باز و باز کردن قفسه سینه با اقداماتی نظیر آنچه مردم به آن بالن گذاشتن می‌گویند، بیماریهای مختلف قلبی -ع روقی مانند، گرفتگی عروق محیطی و کرونر، مشکلات دریچه‌ای و بیماریهای مادرزادی را درمان می‌کند.

وی ادامه داد: شایعترین بیماری قلب و عروق در ایران، گرفتگی عروق کرونر است که به سکته منجر می‌شود و مهمترین عامل بروز این بیماری نیز دیابت، چربی خون، فشار خون، مصرف دخانیات، کم تحرکی، چاقی، تغدیه نامناسب به خصوص مصرف روغنهای جامد و ارث است و اخیراً نقش آلودگی هوا در بروز این بیماریها نیز ثابت شده است.

این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: بیماریهای قلبی- عروقی به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شوند، بیماریهای حاد مانند حمله‌های قلبی و سکته است که به صورت ناگهانی بروز می‌کنند و فرد بیمار باید در کوتاهترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند اما متأسفانه بسیاری از این بیماران با یک تأخیر 3 تا 4 ساعته به پزشک مراجعه می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود که زمان طلایی برای نجات آنها از دست برود.

وی گفت: حمله‌های قلبی و عوارض حاد بیماریهای قلبی- عروقی معمولاً با درد قفسه سینه یا تنگی نفس همراه است بنابراین هر فردی که یکی از این عوامل را داشت؛ باید آن را جدی بگیرد و سریع به پزشک مراجعه کند اما اکثر مردم این دردها را جدی نمی‌گیرند و سعی می‌کنند با زدن پماد به سینه یا خوردن مسکن آن را پشت سر بگذارند.

معدنی اضافه کرد: دسته دیگر بیماریهای قلبی- عروقی بیماریهای مزمن است که در طول زمان به علت عوامل خطری که اشاره کردیم بروز پیدا می‌کنند، بسیاری از افرادی که گرفتار بیماریهای خطرناک قلبی- عروقی می‌شوند سالها این عوامل خطر را داشته اند و با فشار خون، چاقی، قند خون، کم تحرکی و دخانیات زندگی کرده‌اند و معمولاً بعد از 20 یا 30سال که دچار عوارض بیماری شدند، برای درمان اقدام می‌کنند که گاهی دیر شده است.

این متخصص قلب و عروق گفت: کنترل و پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق که مهمترین عامل مرگ ایرانیان است چند کلید طلایی دارد که شامل مصرف غذاهای کم کالری و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن، پرهیز از مصرف دخانیات، ورزش و تحرک کافی، مصرف مداوم سبزی و میوه و لبنیات کم چرب و کنترل قند، چربی و فشار خون است.

وی اضافه کرد: اکثر مردم این عوامل خطر و راههای کنترل را می‌دانند اما اراده لازم را برای رعایت آن ندارند، شاید این مسئله ریشه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. با این حال آگاهی رسانی به مردم در این موارد باید به صورت مداوم ادامه داشته باشد.

معدنی افزود: اگر مردم این نکات طلایی را در سبک زندگی خود رعایت کنند، کمتر به بیماریهای قلبی - عروقی مبتلا می‌شود و اگر هم مبتلا شدند به علت مراجعه و تشخیص به موقع درمان آنها ساده تر، موثرتر و ارزانتر خواهد بود.

وی گفت: متأسفانه طب پیشگیری در کشور ما ضعیف است و سیستم مناسبی برای تشخیص به موقع این بیماریها در کشور نداریم اما توصیه می‌شود که همه مردم از سن 40 سالگی غربالگری و کنترل قند، چربی، فشار خون و وزن خود را شروع کنند و افرادی که در خانواده آنها سابقه بیماری قلبی - عروقی یا دیابت دارند باید این کنترل و مراقبت را از سنین پایین تر شروع کنند.

دومین کنگره مشترک قلب و عروق 6 تا 9 اسفند با همکاری انجمن قلب و عروق ایران، انجمن جراحان قلب و عروق ایران، انجمن اکوکاردیوگرافی و انجمن بیهوشی قلب ایران در سالن اجلاس سران کشور برگزار می‌شود و به جدیدترین موضوعات در حیطه قلب و عروق می پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha