سلامت نیوز : رئیس سازمان انتقال خون آخرین وضعیت ذخایر خونی و خون‌رسانی به استان‌های شمالی کشور که با بارش شدید برف روبرو شده‌اند را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی‌اکبر پورفتح‌اله در حاشیه نشست خبری ششمین کنگره آزمایشگاه و بالین که در سازمان انتقال خون ایران برگزار شد، با بیان اینکه این سازمان مرتبا ذخایر خونی را در تمام استان‌های کشور پایش می‌کند، اظهار کرد: در وضعیت عادی متوسط ذخیره خونی پایگاه‌ها هفت تا 9 روز است اما اگر این میزان به حدود پنج روز برسد، اعلام کمبود می‌کنیم.

وی ادامه داد: کاهش ذخایر خونی نیز به زیر سه روز نیز سازمان انتقال خون را به مرحله هشدار می‌برد.

رئیس سازمان انتقال خون با بیان اینکه ذخایر خونی بر اساس برنامه استراتژیک و مدون سازمان مرتبا تحت پایش قرار می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به گزارشات هواشناسی، از حدود سه روز قبل این هشدار را به استان‌ها داده بودیم و پاسخ خوبی نیز از طرف اهداکنندگان دریافت کردیم، به عنوان مثال در استان مازندران پیش از آغاز بارش برف، ذخایر خونی را به هفت روز افزایش دادیم.

پورفتح‌اله افزود: اما ذخایر خونی استان گیلان کمتر بود و کمبودها را از طریق استان قزوین پوشش داده‌ایم. اکنون نگرانی در خصوص ذخایر خونی نداریم، اما با مشکلات زیرساختی مربوط به حمل خون تا مراکز درمانی مواجه هستیم.

وی ضمن ابراز نگرانی از ورود سامانه جدید بارشی به کشور و تداوم وضعیت جوی، اظهار کرد: در چنین شرایطی اهدای خون نیز با مشکل مواجه می‌شود و نگران هستیم اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، در روزهای آینده با مشکل کمبود برخی فرآورده‌های خونی از جمله پلاکت روبرو شویم.

رئیس سازمان انتقال خون در پایان از مردم خواست تا انتقال خون را در این روزهای سرد تنها نگذارند و به یاری بیماران نیازمند بشتابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha